Wie biedt meer?
FedEx neemt TNT Express over. Royal Dutch tast diep in de buidel voor BG. De overnamecarrousel draait op volle toeren. Op het Damrak hebben beleggers de fondsen voor het uitkiezen. Een greep uit de overnamekandidaten.
Dinsdag (7 april) kwam het nieuws naar buiten dat de Amerikaanse pakjesbezorger FedEx 4,7 miljard dollar voor TNT Express op tafel legt. Nauwelijks een dag later raakte bekend dat Shell 70 miljard dollar veil heeft voor het Britse gasbedrijf BG. Kortom, twee miljardendeals in een tijdspanne van 24 uur.
De markt voor fusies en overnames toonde vorig jaar al duidelijke tekenen van herstel, maar wint nu aan vaart door de gunstige cocktail van dure (Amerikaanse) aandelen, goedkoop geld en de sterke dollar. Vaak zijn het de Amerikaanse bedrijven die op de internationale markt de koorts voor fusies- en overnames doen oplaaien, maar deze keer neemt het Brits-Nederlandse Royal Dutch Shell in de energiemarkt het voortouw. Volgens marktwaarnemers getuigt de voorgenomen overname van B(ritish) G(as) van veel lef en zou die wel eens het startschot kunnen betekenen van een nieuwe consolidatiegolf in de sector.
Twee jaar na de afgesprongen deal met UPS wordt TNT Express ingepakt door diens Amerikaanse evenknie FedEx. De kans op een tegenbod van UPS wordt door de markt laag ingeschat. In 2012 lanceerde UPS een bod van 9 euro per aandeel dat later werd verhoogd tot 9,50 euro, maar na lang wikken en wegen verbood de Europese Commissie de overname omdat het gecombineerde marktaandeel van TNT Express en UPS de facto gelijkstond met een monopolie. FedEx lijft TNT Express nu in voor 8 euro per aandeel, een overnamepremie van 28 procent. Aangezien de huidige koers 4 procent eronder zit, lijkt de markt te zeggen dat het bod van 8 euro het is qua prijs. De overname van TNT Express ontlokt in de Europese markt voor pakketjes en postbezorging wellicht een nieuwe golf van fusies en overnames.
Nederlandse keur
Onder Nederlandse beleggers circuleren met enige regelmaat lijstjes met aandelen die getipt worden als overnamekandidaten. Naast de naam van TNT Express worden fondsen als ASM International, Brunel, KPN, Ordina, PostNL, Ten Cate, TomTom, USG People en Wessanen hierbij sinds jaar en dag genoemd. De laatste tijd hoor je soms ook de namen van DSM, Fugro, Heineken, Imtech en SBM Offshore vallen.
Overnamegeruchten zijn er altijd en het beleggen in waarschijnlijke overnamekandidaten is uitermate lucratief, mits ze.... daadwerkelijk worden overgenomen. Welke belegger wil immers niet op korte tijd een overnamepremie van 20 procent of meer binnenslepen? Maar moet je wel aandelen van overnamekandidaten kopen? Het aantal overnames is per definitie kleiner dan het aantal geruchten en de meeste namen circuleren niet eens in het geruchtencircuit, zoals bij BG. Het was een publiek geheim dat Royal Dutch Shell een Brits energiebedrijf op het oog had, maar daarbij werd vooral gedacht aan BP. Wat niet is, kan wel nog komen. @ Ivan Snurer
Dinsdag (7 april) kwam het nieuws naar buiten dat de Amerikaanse pakjesbezorger FedEx 4,7 miljard dollar voor TNT Express op tafel legt. Nauwelijks een dag later raakte bekend dat Shell 70 miljard dollar veil heeft voor het Britse gasbedrijf BG. Kortom, twee miljardendeals in een tijdspanne van 24 uur.
De markt voor fusies en overnames toonde vorig jaar al duidelijke tekenen van herstel, maar wint nu aan vaart door de gunstige cocktail van dure (Amerikaanse) aandelen, goedkoop geld en de sterke dollar. Vaak zijn het de Amerikaanse bedrijven die op de internationale markt de koorts voor fusies- en overnames doen oplaaien, maar deze keer neemt het Brits-Nederlandse Royal Dutch Shell in de energiemarkt het voortouw. Volgens marktwaarnemers getuigt de voorgenomen overname van B(ritish) G(as) van veel lef en zou die wel eens het startschot kunnen betekenen van een nieuwe consolidatiegolf in de sector.
Twee jaar na de afgesprongen deal met UPS wordt TNT Express ingepakt door diens Amerikaanse evenknie FedEx. De kans op een tegenbod van UPS wordt door de markt laag ingeschat. In 2012 lanceerde UPS een bod van 9 euro per aandeel dat later werd verhoogd tot 9,50 euro, maar na lang wikken en wegen verbood de Europese Commissie de overname omdat het gecombineerde marktaandeel van TNT Express en UPS de facto gelijkstond met een monopolie. FedEx lijft TNT Express nu in voor 8 euro per aandeel, een overnamepremie van 28 procent. Aangezien de huidige koers 4 procent eronder zit, lijkt de markt te zeggen dat het bod van 8 euro het is qua prijs. De overname van TNT Express ontlokt in de Europese markt voor pakketjes en postbezorging wellicht een nieuwe golf van fusies en overnames.
Nederlandse keur
Onder Nederlandse beleggers circuleren met enige regelmaat lijstjes met aandelen die getipt worden als overnamekandidaten. Naast de naam van TNT Express worden fondsen als ASM International, Brunel, KPN, Ordina, PostNL, Ten Cate, TomTom, USG People en Wessanen hierbij sinds jaar en dag genoemd. De laatste tijd hoor je soms ook de namen van DSM, Fugro, Heineken, Imtech en SBM Offshore vallen.
Overnamegeruchten zijn er altijd en het beleggen in waarschijnlijke overnamekandidaten is uitermate lucratief, mits ze…. daadwerkelijk worden overgenomen. Welke belegger wil immers niet op korte tijd een overnamepremie van 20 procent of meer binnenslepen? Maar moet je wel aandelen van overnamekandidaten kopen? Het aantal overnames is per definitie kleiner dan het aantal geruchten en de meeste namen circuleren niet eens in het geruchtencircuit, zoals bij BG. Het was een publiek geheim dat Royal Dutch Shell een Brits energiebedrijf op het oog had, maar daarbij werd vooral gedacht aan BP. Wat niet is, kan wel nog komen. @ Ivan Snurer