Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Opinie Jaap Barendregt, 25 aug 2017 10:15

VS cruciaal voor succes Ahold Delhaize

0 0 Leestijd ongeveer

De fusie van Ahold en Delhaize kwam voor beide partijen niets te vroeg. Doel is het verdedigen en zo mogelijk uitbouwen van de positie in de VS, waar voor beide het zwaartepunt van de activiteiten ligt. De VS maakt bijna twee derde uit van de omzet van Ahold Delhaize. Succes bij de Amerikaanse  activiteiten is dus cruciaal. Reden om hier speciaal aandacht aan te schenken. De grootgruttersmarkt, met name het voedseldeel, kenmerkte zich het afgelopen jaar door prijsdaling. In zo’n klimaat kunnen supermarkten hun omzet alleen verhogen door grotere hoeveelheden te verkopen. De Amerikaanse grootgruttersmarkt kent echter ook veel concurrentie. Die kan worden uitgeoefend met lage prijzen, zoals onder andere Wal-Mart doet, maar ook met een betere service. Ahold heeft zijn winkelketens vooral in de noordoostelijke kustgebieden, Delhaize in het zuidoosten. Daar is Wal-Mart sterk, en ook het Duitse Lidl is vooral aan het uitbreiden in gebieden waar Delhaize werkt. Het is daarom bij de ‘Belgische’ ketens, met name Food Lion’s, waar Ahold Delhaize de winkels moderniseert. Aantrekkelijker winkels en een breder assortiment moeten meer klanten trekken en de omzet en marges verhogen. De financiering gebeurt deels door de voordelen van de fusie te benutten. Om die reden is de fusie als een verdedigingsmaatregel te karakteriseren. De voordelen hebben voor een groot deel betrekking op de inkoop. Bij leveranciers zijn makkelijker prijsreducties te bewerkstelligen nu de grootgrutter groter is en meer inkoopt. De voordelen zullen over een  periode van drie tot vier jaar worden gerealiseerd. Overigens zijn er aan de fusie en synergie-inspanningen ook kosten van €350 mln verbonden. Die gaan aan de voordelen vooraf, maar daar staat tegenover dat ze vooral eenmalig zijn. Naar verwachting zullen de voordelen in 2018 de kosten gaan overtreffen. Er zijn bovendien de voordelen van best practices en overhead. De twee kunnen van elkaars succesvolle werkwijzen leren. Zo kan Delhaize gebruikmaken van Aholds kennis bij online verkopen. Ahold heeft met Peapod al decennialange ervaring in de VS (en met Bol.com in Nederland). Die ervaring en positie komt van pas als Amazon zijn onlineverkopen van kruidenierswaren en voedsel verder gaat uitbreiden. Amazons overname van grootgrutter Whole Foods biedt een distributienetwerk. Whole Foods heeft een concentratie van winkels in de Amerikaanse Ahold-regio, en Amazon heeft er vrij veel distributiecentra. Overigens zijn de online verkopen nog allesbehalve winstgevend, en de toegenomen concurrentie door Amazon kan het omslagpunt naar winst vertragen. Dat geldt ook voor de inspanningen van Wal-Mart en anderen op dit gebied. Het is trouwens de vraag of de geografische omstandigheden in de VS  de thuislevering van online bestellingen snel winstgevend zullen maken. Zo zijn de afstanden in de VS veel groter dan in Nederland, en is de Amerikaanse consument gewend aan lange ritten en goedkope benzine. [su_box title="Activiteiten Ahold in de VS" style="soft" box_color="#27242b" title_color="#ffffff" radius="1"]De marktaandelen van Nederland (20%), België (13%), Roemenië, Servië, Tsjechië en Griekenland (9%) zijn door de fusie gedaald. Nederland kwam in het tweede kwartaal met een autonoom operationeel resultaat van €174 mln nog wel in de buurt van het Ahold-deel in de VS (€239 mln) en overtreft het Delhaize-deel (€152 mln). In België en de rest van Europa vallen de prestaties in 2017 tot nu toe tegen. [/su_box] Eerste resultaten We hebben kort geleden al aandacht besteed aan de tweedekwartaalcijfers, maar gaan dit hier nog wat uitgebreider doen. Ahold Delhaize maakte bekend dat de geplande synergievoordelen hoger zullen uitvallen. In plaats van €500 mln zal eind 2019 €750 mln aan voordelen worden gerealiseerd. De extra €250 mln, waarvan €80 mln in 2017, zullen worden geherinvesteerd in concurrentiebevorderende maatregelen. Dat zal gebeuren in de vorm van prijsverlaging, extra marketing voor de online verkopen en de versterking van loyaliteitsprogramma’s. Om die grotere voordelen te bereiken moeten echter ook extra kosten worden gemaakt, van €30 mln. Bovendien heeft Ahold Delhaize ter ondersteuning een extra herstructureringsprogramma van €70 mln aangekondigd, dat voor €66 mln op 2017 zal drukken. 2018 zal het jaar van oogsten moeten worden, met €600 mln aan fusievoordelen (waarvan €300 mln extra) tegen slechts €70 mln aan fusiekosten. Dat staat dan overigens los van kosten als het moderniseren van Food Lion’s. Eind augustus 2017 waren van die keten 473 winkels gemoderniseerd, en dat is iets minder dan 50%. De investeringskosten bij Food Lion’s bedroegen op dat moment $870 mln. Er zijn in de VS dus nog veel andere investeringen nodig om de concurrentie de baas te blijven. Die concurrentie blijkt uit de cijfers. Bij de voormalige Aholdvestigingen komt de gemiddelde omzetgroei bij dezelfde winkels (de vergelijkbare omzetgroei) de laatste zes kwartalen uit op 0,2%. Hierbij moet worden aangetekend dat het derde en vierde kwartaal van 2016 en het eerste kwartaal van 2017 een dip vormden en dat in het tweede kwartaal van 2017 weer een groei van 0,3% was ontstaan. De autonome operationele marge was in die zes kwartalen met 4% ongeveer dezelfde, dus het operationeel resultaat nam niet of nauwelijks toe. (Autonoom wil zeggen zonder de effecten van acquisities, verkochte onderdelen, bijzondere afschrijvingen en wisselkoerseffecten.) Bij de voormalige Delhaizewinkels was het beeld iets beter. De gemiddelde vergelijkbare omzetgroei over de zes laatste kwartalen was er ongeveer 1,6%. Zij daalde in 2017 echter wel tegenover 2016 (2,5 tegen 0,7%). De autonome operationele marge kwam er met 3,6% iets lager uit, maar steeg wel van 3,4% in het eerste kwartaal van 2016 naar 3,8% in het tweede kwartaal van 2017. De omzetgroei werd vooral gerealiseerd doordat de prijzen licht stegen; de verkochte extra hoeveelheden producten vielen tegen. Daaruit blijkt dat eventueel betere resultaten van Ahold Delhaize vooral van de fusievoordelen moeten komen. Die treden pas in de loop van 2018 duidelijk in het operationeel resultaat op. Wij zien daarom nu in de prestaties nog geen reden om bij de k/w van 16,3 ons verkoopadvies te wijzigen. Ook elders valt nog verbetering te realiseren. [su_box title="Online is niet zaligmakend" style="soft" box_color="#27242b" title_color="#ffffff" radius="1"]Online verkopen zijn belangrijk voor klantenbinding, maar ze zijn nog allesbehalve winstgevend. Er komen hoge kosten bij kijken voor distributiecentra, transport en personeel. Steeds als het bestreken gebied van de online leveringen wordt vergroot, ontstaat er druk op de operationele marge, want veel meer dan de prijs leveren de goederen niet op. De extra bezorginspanningen worden slechts beperkt vergoed met bezorgpremies. Die premies beslaan nu enkele procenten van de totale omzet, maar de online omzet groeit snel. Naar verwachting laat online winst nog wel even op zich wachten. Mogelijk brengt Ahold het onderdeel ooit (deels) naar de beurs.[/su_box]

Lees ook: Amazon legt bom onder Ahold Delhaize


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website

De fusie van Ahold en Delhaize kwam voor beide partijen niets te vroeg. Doel is het verdedigen en zo mogelijk uitbouwen van de positie in de VS, waar voor beide het zwaartepunt van de activiteiten ligt.

De VS maakt bijna twee derde uit van de omzet van Ahold Delhaize. Succes bij de Amerikaanse  activiteiten is dus cruciaal. Reden om hier speciaal aandacht aan te schenken.

De grootgruttersmarkt, met name het voedseldeel, kenmerkte zich het afgelopen jaar door prijsdaling. In zo’n klimaat kunnen supermarkten hun omzet alleen verhogen door grotere hoeveelheden te verkopen. De Amerikaanse grootgruttersmarkt kent echter ook veel concurrentie. Die kan worden uitgeoefend met lage prijzen, zoals onder andere Wal-Mart doet, maar ook met een betere service.

Ahold heeft zijn winkelketens vooral in de noordoostelijke kustgebieden, Delhaize in het zuidoosten. Daar is Wal-Mart sterk, en ook het Duitse Lidl is vooral aan het uitbreiden in gebieden waar Delhaize werkt. Het is daarom bij de ‘Belgische’ ketens, met name Food Lion’s, waar Ahold Delhaize de winkels moderniseert. Aantrekkelijker winkels en een breder assortiment moeten meer klanten trekken en de omzet en marges verhogen.

De financiering gebeurt deels door de voordelen van de fusie te benutten. Om die reden is de fusie als een verdedigingsmaatregel te karakteriseren. De voordelen hebben voor een groot deel betrekking op de inkoop. Bij leveranciers zijn makkelijker prijsreducties te bewerkstelligen nu de grootgrutter groter is en meer inkoopt. De voordelen zullen over een  periode van drie tot vier jaar worden gerealiseerd. Overigens zijn er aan de fusie en synergie-inspanningen ook kosten van €350 mln verbonden. Die gaan aan de voordelen vooraf, maar daar staat tegenover dat ze vooral eenmalig zijn. Naar verwachting zullen de voordelen in 2018 de kosten gaan overtreffen.

Er zijn bovendien de voordelen van best practices en overhead. De twee kunnen van elkaars succesvolle werkwijzen leren. Zo kan Delhaize gebruikmaken van Aholds kennis bij online verkopen. Ahold heeft met Peapod al decennialange ervaring in de VS (en met Bol.com in Nederland). Die ervaring en positie komt van pas als Amazon zijn onlineverkopen van kruidenierswaren en voedsel verder gaat uitbreiden. Amazons overname van grootgrutter Whole Foods biedt een distributienetwerk. Whole Foods heeft een concentratie van winkels in de Amerikaanse Ahold-regio, en Amazon heeft er vrij veel distributiecentra. Overigens zijn de online verkopen nog allesbehalve winstgevend, en de toegenomen concurrentie door Amazon kan het omslagpunt naar winst vertragen. Dat geldt ook voor de inspanningen van Wal-Mart en anderen op dit gebied. Het is trouwens de vraag of de geografische omstandigheden in de VS  de thuislevering van online bestellingen snel winstgevend zullen maken. Zo zijn de afstanden in de VS veel groter dan in Nederland, en is de Amerikaanse consument gewend aan lange ritten en goedkope benzine.

Activiteiten Ahold in de VS
De marktaandelen van Nederland (20%), België (13%), Roemenië, Servië, Tsjechië en Griekenland (9%) zijn door de fusie gedaald. Nederland kwam in het tweede kwartaal met een autonoom operationeel resultaat van €174 mln nog wel in de buurt van het Ahold-deel in de VS (€239 mln) en overtreft het Delhaize-deel (€152 mln). In België en de rest van Europa vallen de prestaties in 2017 tot nu toe tegen.

Eerste resultaten
We hebben kort geleden al aandacht besteed aan de tweedekwartaalcijfers, maar gaan dit hier nog wat uitgebreider doen. Ahold Delhaize maakte bekend dat de geplande synergievoordelen hoger zullen uitvallen. In plaats van €500 mln zal eind 2019 €750 mln aan voordelen worden gerealiseerd. De extra €250 mln, waarvan €80 mln in 2017, zullen worden geherinvesteerd in concurrentiebevorderende maatregelen. Dat zal gebeuren in de vorm van prijsverlaging, extra marketing voor de online verkopen en de versterking van loyaliteitsprogramma’s.

Om die grotere voordelen te bereiken moeten echter ook extra kosten worden gemaakt, van €30 mln. Bovendien heeft Ahold Delhaize ter ondersteuning een extra herstructureringsprogramma van €70 mln aangekondigd, dat voor €66 mln op 2017 zal drukken. 2018 zal het jaar van oogsten moeten worden, met €600 mln aan fusievoordelen (waarvan €300 mln extra) tegen slechts €70 mln aan fusiekosten. Dat staat dan overigens los van kosten als het moderniseren van Food Lion’s. Eind augustus 2017 waren van die keten 473 winkels gemoderniseerd, en dat is iets minder dan 50%. De investeringskosten bij Food Lion’s bedroegen op dat moment $870 mln. Er zijn in de VS dus nog veel andere investeringen nodig om de concurrentie de baas te blijven.

Die concurrentie blijkt uit de cijfers. Bij de voormalige Aholdvestigingen komt de gemiddelde omzetgroei bij dezelfde winkels (de vergelijkbare omzetgroei) de laatste zes kwartalen uit op 0,2%. Hierbij moet worden aangetekend dat het derde en vierde kwartaal van 2016 en het eerste kwartaal van 2017 een dip vormden en dat in het tweede kwartaal van 2017 weer een groei van 0,3% was ontstaan. De autonome operationele marge was in die zes kwartalen met 4% ongeveer dezelfde, dus het operationeel resultaat nam niet of nauwelijks toe. (Autonoom wil zeggen zonder de effecten van acquisities, verkochte onderdelen, bijzondere afschrijvingen en wisselkoerseffecten.)

Bij de voormalige Delhaizewinkels was het beeld iets beter. De gemiddelde vergelijkbare omzetgroei over de zes laatste kwartalen was er ongeveer 1,6%. Zij daalde in 2017 echter wel tegenover 2016 (2,5 tegen 0,7%). De autonome operationele marge kwam er met 3,6% iets lager uit, maar steeg wel van 3,4% in het eerste kwartaal van 2016 naar 3,8% in het tweede kwartaal van 2017.

De omzetgroei werd vooral gerealiseerd doordat de prijzen licht stegen; de verkochte extra hoeveelheden producten vielen tegen. Daaruit blijkt dat eventueel betere resultaten van Ahold Delhaize vooral van de fusievoordelen moeten komen. Die treden pas in de loop van 2018 duidelijk in het operationeel resultaat op. Wij zien daarom nu in de prestaties nog geen reden om bij de k/w van 16,3 ons verkoopadvies te wijzigen. Ook elders valt nog verbetering te realiseren.

Online is niet zaligmakend
Online verkopen zijn belangrijk voor klantenbinding, maar ze zijn nog allesbehalve winstgevend. Er komen hoge kosten bij kijken voor distributiecentra, transport en personeel. Steeds als het bestreken gebied van de online leveringen wordt vergroot, ontstaat er druk op de operationele marge, want veel meer dan de prijs leveren de goederen niet op. De extra bezorginspanningen worden slechts beperkt vergoed met bezorgpremies. Die premies beslaan nu enkele procenten van de totale omzet, maar de online omzet groeit snel. Naar verwachting laat online winst nog wel even op zich wachten. Mogelijk brengt Ahold het onderdeel ooit (deels) naar de beurs.

Lees ook: Amazon legt bom onder Ahold Delhaize


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ