Duurzaam geen vies woord
Toegegeven: een helemaal afgetimmerd begrip is duurzaam beleggen – en duurzaamheid in zijn algemeenheid − niet. Vandaar dat we u eerst vroegen wat u zelf onder deze term verstaat. Veruit de meeste van de 551 respondenten (78%) denken bij duurzaamheid aan het milieu.
Een duurzame belegging is dan een belegging die geen milieuschade met zich meebrengt. Duurzaamheid kan ook tot uiting komen in de sociale omstandigheden van de werknemers (43% vindt dat een belangrijk aspect), in het mijden van de oorlogsindustrie (29%) of producenten van alcohol en andere verslavende middelen (14%). Je kunt het begrip ook op een heel andere manier uitleggen: een duurzame belegging levert op de lange termijn rendement op. 38% van de ondervraagden ziet het zo.
Vervolgens wilden we van u weten hoe belangrijk u het duurzaamheidsaspect vindt. Echte fanatici die dit heel belangrijk vinden zijn er nauwelijks (2%), maar mensen die het helemaal koud laat ook niet veel (12%). De grootste groep, zo’n 80%, betitelt duurzaam beleggen als belangrijk, een beetje belangrijk of in ieder geval niet onbelangrijk. Maar hoeveel belang je er ook aan hecht dat je geld ‘oké’ belegd wordt, de praktijk is vaak weerbarstig. Vandaar dat we u de vraag stelden of u bereid bent genoegen te nemen met een iets minder hoog rendement als dat ook iets minder milieu- of andere schade zou betekenen. 20% van de ondervraagden accepteert een lager rendement inderdaad, maar 35% vindt het toch wat te ver gaan. De overige groep is het eens noch oneens met de stelling dat duurzaamheid ten koste mag gaan van het rendement.
De voorgaande vraag zou kunnen impliceren dat het altijd geld kost als een belegging duurzaam is, maar is dat eigenlijk wel zo? Nee, als we af mogen gaan op de inzichten van de ondervraagden.
21% vindt dat het in mindere of meerdere mate ten koste gaat van het rendement om al te veel rekening te houden met Moeder Aarde en de medemens. Ruim de helft denkt dat het niets uitmaakt en 26% zegt dat duurzaam beleggen zelfs een hoger rendement oplevert.
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.