Solide cijfers voor Refresco
Refresco is op basis van EV/ebitda en (verwachte) k/w net iets goedkoper dan concurrenten als Britvic en Coca-Cola Hellenic. Deze bedrijven hebben echter een sterkere positie in de markt. We vinden het aandeel dan ook juist geprijsd, vlak onder de introductiekoers van €14,50. De overnamedrang biedt echter opwaarts potentieel. Het advies blijft daarom 'houden'.
Refresco-Gerber, bottelaar van sapjes en frisdranken, rapporteerde solide kwartaalcijfers. De omzet daalde iets ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar dat was te wijten aan doorberekende lage grondstofkosten. Op de twee belangrijkste criteria presteerde het bedrijf naar behoren. Het totaal verpakte volume steeg autonoom met 0,8%, en over het hele eerste halfjaar met 1,2%. Dat is in lijn met de branche. Verder bedroeg de brutomarge per liter €0,142, gelijk aan het voorgaande kwartaal en beter dan het tweede kwartaal van 2014. Na correctie voor enkele herstructureringen en financieringen bedraagt de aangepaste nettowinst €29,0 mln, een verbetering van 14,6%.
Normaliter zijn het tweede en derde kwartaal de beste periode voor bottelaars, maar door een matig begin van de Europese zomer kon Refresco-Gerber geen gebruik maken van dit seizoenseffect. De bottelaar handhaaft echter zijn verwachting van een laag- tot midden-enkelcijferige volumegroei over 2015. Positief nieuws is dat het percentage ‘co-packing’ – verpakkingen voor A-merken als Coca-Cola – stukje bij beetje verbetert. Deze activiteiten leveren een hogere marge.