Sterk halfjaar GrandVision
GrandVision kwam met goede cijfers die vertrouwen scheppen voor de toekomst. Beleggers dienen wel te beseffen dan het concern bovengemiddeld afhankelijk is van groei in opkomende landen en dat de waardering (k/w 25) hoog is. Reden voor ons het koopadvies in deze onzekere tijd te verlagen naar 'houden'.
De halfjaarcijfers van beursnieuweling GrandVision vielen zeker niet tegen. De koers won dan ook een procent of vier, maar leverde de winst al snel weer in door toenemende onrust over de wereldeconomie. Het concern is immers over de gehele wereld actief.
Na de goede resultaten van concurrenten als het Italiaanse Luxottica en het Duitse Fielmann kon GrandVision natuurlijk niet achterblijven. De door investeerder HAL begin dit jaar naar de beurs gebrachte mondiale verzameling van brillenketens als Pearl en Eyewish loste de hoge verwachtingen volledig in. Het concern boekte over de eerste jaarhelft een bijzonder fraaie omzetgroei van 16,9% tot dik €1,6 mrd. Autonoom (zonder eenmalige posten, wisselkoersen en acquisitie-effecten) bedroeg de groei een indrukwekkende 6,5%, wat hoger is dan de doelstelling van een gemiddelde autonome expansie van 5% per jaar die het management heeft afgegeven. Het aantal filialen steeg wereldwijd met 1%, van 5814 naar 5871. Overnames leverden een positieve omzetbijdrage van 8,9% over de eerste zes maanden.
De autonome ebitda (winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie immateriële activa) steeg met een keurige 11,6%. Ook dat is hoger dan de doelstelling van 5-10% groei. De ebitda-marge verbeterde met 4 basispunten tot 16,1% en lag met 16,5% in het tweede kwartaal zelfs 15 basispunten hoger dan een jaar terug. In de meeste regio’s, inclusief Latijns-Amerika en Azië, wist GrandVision de marge te verhogen. Overnames hadden een nog wat drukkend effect op de winstgevendheid. De nettowinst kwam 21,6% hoger uit op €118 mln, wat neerkomt op €0,43 per aandeel. Zoals eerder beloofd krijgen aandeelhouders een interim-dividend van €0,14 per aandeel overgemaakt. Helaas geeft het concern geen enkele winstindicatie voor geheel 2015.
Groeikansen
GrandVision wist in alle geografische regio’s omzetgroei te realiseren. In de regio G4 – West-Europa van Spanje tot Duitsland, inclusief Groot Brittannië en Ierland en het Midden-Oosten – was over de eerste jaarhelft sprake van een autonome omzetgroei van 6,6%. De totale omzet steeg er met 11% naar €1 mrd. De ebitdamarge ging door een hogere efficiency met 66 basispunten omhoog naar 20,7%. In Overig Europa nam de omzet autonoom met 4,8% toe. De totale omzet steeg er met 20%, naar €433 mln. De ebitda-marge daalde van 14,8 naar 14,1%. Dit werd vooral veroorzaakt door een margeremmende acquisitie in Italië (Randazzo). In het tweede kwartaal steeg die marge weer met 35 basispunten, naar 15,4%. De omzetgroei in Zuid-Europa versnelde in het tweede kwartaal, mede door hogere zonnebrilverkopen. De regio Latijns-Amerika en Azië liet zelfs een autonome omzetgroei van 11,2% optekenen. De totale omzetgroei bedroeg er 55%, naar €177 mln. Dit was vooral het gevolg van acquisities in China, Colombia, Peru en Turkije. De ebitda-marge is hier nog bijzonder laag, maar zij steeg wel fors van 1,6 naar 3,7%. In het tweede kwartaal lag de ebitda-marge hier al op 5,0%. GrandVision schrijft de snelle en forse stijging van de winstgevendheid in deze regio’s toe aan de succesvolle integratie van eerdere overnames, optimalisatie van de operaties in Brazilië en benutting van elders opgedane ervaringen.
GrandVision zit duidelijk in een groeimarkt, waarbij vergrijzing en welvaartsgroei belangrijke impulsen zijn. Verder profiteert het concern van toenemende schaalvoordelen die zich vooral bij de inkoop bewijzen. Ook speelt de stijgende vraag naar zonnebrillen op sterkte in de kaart.