Manpower kostenkampioen onder de uitzenders
Wij houden binnen de sector, behalve voor Randstad, een voorkeur voor Manpower waar de kans op een teleurstelling niet groot is en de k/w 2016 (14,4) acceptabel.
Manpower ziet de uitzendmarkten wereldwijd aantrekken, maar in sommige landen is de groei wat lager en onevenwichtiger. Het bedrijf gaat voor dit kwartaal uit van een winst per aandeel van $1,50-1,58 (inclusief een negatief valuta-effect van $0,24). De marktconsensus voor het derde kwartaal lag precies in het midden van de range, maar het zou ons niet verbazen als de bovenkant wordt gehaald.
Wat cruciaal is voor bedrijven, zeker in mindere tijden, is een strikt kostenbeleid. Uitzenders proberen hun kosten in de hand te houden in mindere tijden, zodat zij hun winsten sneller kunnen opschroeven als de markten weer aantrekken. Bij Manpower zijn de kosten de afgelopen anderhalf jaar met ruim 9% teruggelopen. Als we vanaf 2010 naar het kostenverloop kijken, is Manpower de enige uitzender die de kosten heeft weten te verlagen. Bij Adecco en Randstad zijn de kosten inmiddels zo’n 30% hoger dan begin 2010. Het succes van Manpower op kostengebied is een van de redenen dat het bedrijf, ondanks een sterke dollar, de verwachtingen keer op keer weet te overtreffen.