Johnson & Johnson is klaar voor de toekomst
De aantrekkelijke waardering en het vooruitzicht dat het effect van de dalende omzet van Remicade ruimschoots gecompenseerd wordt via de introductie van nieuwe middelen of via een overname, zijn aanleiding om het koopadvies voor Johnson & Johnson te herhalen.
De kwartaalcijfers die JNJ volgende week publiceert staan in het teken van een stijgende dollar en de patentexpiratie van reumamiddel Remicade. Via de eigen pijplijn of via een overname kan de omzetgroei weer aantrekken.
De verwachtingen voor de kwartaalcijfers die Johnson & Johnson (JNJ) op 15 oktober bekendmaakt zijn niet heel hoog gespannen. De onderneming boekt de helft van de omzet buiten de Amerikaanse thuismarkt en de opmars van de dollar drukt al enige tijd de internationale inkomsten. In het tweede kwartaal was meer dan de helft van de omzetdaling van 14% buiten de VS te wijten aan tegenwind op de valutamarkt. Een tweede uitdaging voor het farmacieconcern is om de angst weg te nemen voor het effect dat generieke concurrentie heeft op de afzet van reumamiddel Remicade. In Europa zijn in februari al de eerste biosimilars van dit middel op de markt gekomen. De eerste verkoopcijfers wijzen erop dat doktoren terughoudend zijn met het voorschrijven van de goedkopere kopieën. Hierdoor durfde JNJ het bij de publicatie van de halfjaarcijfers aan om de prognose voor de winst per aandeel in heel 2015 heel licht op te schroeven van een bandbreedte van $6,04-6,19 tot $6,10-6,20.
Generieke concurrentie
Tegenover die kleine meevaller staat echter een flinke hoeveelheid onzekerheid over de Amerikaanse afzet, waar toezichthouder FDA ruim voor de patentexpiratie in 2018 de deur voor generieke concurrentie al heeft opengezet. Met een jaaromzet van $9 mrd – waarvan bijna tweederde in de VS – was Remicade in 2014 een van de best verkopende middelen ter wereld. De tegenwind van de sterke dollar en het vooruitzicht van groeiende concurrentie voor Remicade vormen de belangrijkste verklaring voor een daling van de koers met ruim 10% sinds november vorig jaar. Voorlopig heeft het er alle schijn van dat het concern de komst van generieke concurrentie goed kan opvangen. Onlangs zijn Imbruvica (leukemie) en Invokana (diabetes) gelanceerd, terwijl daratumumab (beenmergkanker) begin september is opgenomen in een versneld keuringsproces van de FDA. Tot en met 2019 wil de onderneming ten minste tien nieuwe middelen op de markt brengen die in potentie allemaal een jaaromzet van ten minste $1 mrd kunnen halen. Het assortiment kan eventueel verder worden uitgebreid via een overname. Bovendien vormt de divisie geneesmiddelen slechts een van de drie poten waarop Johnson & Johnson is gebouwd. Bij de afdelingen die zich richten op medische apparatuur (36% omzet) en op de verkoop van pleisters, verband en andere medisch materiaal (20% omzet), ontwikkelen de inkomsten zich veel stabieler en voorspelbaarder. Dankzij deze eigenschappen werd het aandeel in het verleden meestal verhandeld voor 18 tot 20 maal de verwachte winst, maar die waardering is nu teruggevallen tot een k/w van 15,6.