L’Oréal biedt kwaliteit met hoge prijs
L'Oréal is een financieel solide bedrijf met sterke posities in een stabiele groeimarkt, maar de waardering is met een k/w van 25 aan de hoge kant. Vandaar dat wij met een houdadvies blijven volstaan.
Het Franse L’Oréal, wereldwijd marktleider op het gebied van schoonheidsproducten, heeft in het derde kwartaal de omzet met 10,1% weten op te voeren naar €5,94 mrd. Vooral de zwakkere euro droeg hieraan bij. Op eigen kracht wist het bedrijf de omzet met 3,7% te verhogen. Dat was weliswaar een lichte versnelling ten opzichte van het tweede kwartaal (+3,6%), maar duidelijk onder de marktverwachting van 4,7%. Het aandeel kwam na de publicatie van de omzetcijfers dan ook onder druk te staan. De tegenvaller wordt veroorzaakt door een minder uitbundige groei in Azië, de economische malaise in Brazilië en de reorganisatie van het distributienetwerk in het Midden- Oosten.
Voor het vierde kwartaal verwacht het bedrijf dat de autonome groei weer wat hoger zal uitkomen. Positief is dat de verkopen in Noord-Amerika duidelijk aantrekken en dat ook het momentum in Europa goed blijft. Deze markten vertegenwoordigen samen 60% van de concernomzet. Voor geheel het jaar herhaalt het bestuur de verwachting van een significante omzet- en winstgroei. Dit is uiteraard voor een groot deel te danken aan positieve valutakoerseffecten. In de eerste jaarhelft steeg het bedrijfsresultaat al met 14,5% naar €2,32 mrd en de winst per aandeel met 18,9% naar €3,47. Zowel de brutomarge als de operationele marge bleef vrijwel stabiel op een hoog niveau van respectievelijk 71,7% en 18,1%. De relatief hoge winstmarges zijn een afspiegeling van de sterke marktposities en de prijskracht van het bedrijf. Voor de luxe cosmetica en persoonlijke verzorgingsproducten met bekende merken als Vichy en Lancôme betalen consumenten graag premiumprijzen.
Ofschoon in de winstmarges op de lange termijn niet al te veel rek meer lijkt te zitten, verwachten we wel dat de onderneming voorlopig marktaandeel blijft winnen. Ook dit jaar denkt het bestuur de marktgroei van naar schatting 3,5% tot 4% te overtreffen. Met een autonome omzetgroei van 3,7% over de eerste negen maanden zal de outperformance echter waarschijnlijk beperkt zijn. Op de lange termijn liggen de groeimogelijkheden vooral in opkomende landen, die nu al goed zijn voor circa 40% van de omzet.