Negeer het hondje
Faillissementen en fusies zorgden ervoor dat er drie aan de top kwamen, waarvan er twee nog een keer failliet gingenVolgens professor Steven Klepper van de Carnegie Mellon University is er een verschil tussen zien wat de toekomst brengt en het vinden van de beste aandelen. Zo waren er in 1909 in de Verenigde Staten 272 verschillende autobedrijven. Faillissementen en fusies zorgden ervoor dat er drie aan de top kwamen, waarvan er twee nog een keer failliet gingen. Ondanks de onstuitbare opkomst van de auto, was het in 1909 dus onmogelijk te zeggen welke bedrijven er zouden overblijven. Wij zouden daaraan willen toevoegen dat hetzelfde geldt voor de internetbedrijven van eind jaren '90. In een nieuwe sector is het onmogelijk te voorspellen welke spelers er tot de winnaars zullen behoren. Fondsbeheerder Eric Falkenstein vergelijkt beleggen met worstelen, schaken en tennis. In al deze sporten verliezen amateurs door de fouten die ze maken. Geweldige 'moves' werken alleen voor een klein deel van de professionals. Wij zijn het daar volledig mee eens, al wordt beleggen een stuk minder spannend als je niet af en toe probeert een grote slag te slaan. Maar zoals de beroemde belegger Paul Samuelson ooit zei: 'Beleggen is als kijken hoe verf aan het drogen is, of gras aan het groeien. Beleggers die spanning willen, gaan maar naar Las Vegas.'
We beginnen het jaar met een aantal wijsheden over beleggen. William Bernstein omschreef de markt als een enthousiaste hond die vast zit aan een lange lijn. De hond rent alle kanten op, terwijl zijn baas in een rechte lijn verder loopt in hetzelfde tempo. Voorspellen waar de hond op korte termijn naartoe gaat is moeilijk, maar op de lange termijn is duidelijk waar de hond zal zijn. Het fascinerende aan beleggen is dat bijna iedereen naar de hond kijkt, en bijna niemand naar zijn baas. Laat u zich niet gek maken door het hondje.
Faillissementen en fusies zorgden ervoor dat er drie aan de top kwamen, waarvan er twee nog een keer failliet gingen
Volgens professor Steven Klepper van de Carnegie Mellon University is er een verschil tussen zien wat de toekomst brengt en het vinden van de beste aandelen. Zo waren er in 1909 in de Verenigde Staten 272 verschillende autobedrijven. Faillissementen en fusies zorgden ervoor dat er drie aan de top kwamen, waarvan er twee nog een keer failliet gingen. Ondanks de onstuitbare opkomst van de auto, was het in 1909 dus onmogelijk te zeggen welke bedrijven er zouden overblijven. Wij zouden daaraan willen toevoegen dat hetzelfde geldt voor de internetbedrijven van eind jaren ’90. In een nieuwe sector is het onmogelijk te voorspellen welke spelers er tot de winnaars zullen behoren.
Fondsbeheerder Eric Falkenstein vergelijkt beleggen met worstelen, schaken en tennis. In al deze sporten verliezen amateurs door de fouten die ze maken. Geweldige ‘moves’ werken alleen voor een klein deel van de professionals. Wij zijn het daar volledig mee eens, al wordt beleggen een stuk minder spannend als je niet af en toe probeert een grote slag te slaan. Maar zoals de beroemde belegger Paul Samuelson ooit zei: ‘Beleggen is als kijken hoe verf aan het drogen is, of gras aan het groeien. Beleggers die spanning willen, gaan maar naar Las Vegas.’