Koers Apple onder druk door geruchten iPhone
Eind deze maand zal bij de kwartaalcijfers duidelijk worden of de verkopen zijn teruggelopen. Wij verwachten echter dat Apple beleggers positief zal verrassen. Op de huidige k/w van 10,7 en een dividendrendement van 2,1% herhalen wij daarom ons houdadvies.
Begin dit jaar daalde de koers van Apple in korte tijd met ruim 8% tot onder de $100. Beleggers zijn onder meer bezorgd over mogelijk tegenvallende verkopen van de vorig jaar gelanceerde iPhone
6S. Volgens bronnen van de Wall Street Journal ontvangen verschillende Chinese fabrikanten al enige tijd minder orders. Het is echter niet de eerste keer dat zulke geruchten bij Apple de kop opsteken. In 2013 meldde hetzelfde dagblad (samen met andere media) dat de productie van de iPhone met 50% zou zijn teruggebracht, maar dit bericht werd niet veel later ontkracht bij de presentatie van de kwartaalcijfers.
Het valt echter niet te ontkennen dat Apple zijn fans al enige tijd niet meer zo weet te enthousiasmeren als vroeger, toen het met de introductie van de iPod, de iPhone en de iPad markten volledig op zijn kop zette. Lange tijd was de hoop onder meer gevestigd op de mediaspeler Apple TV, maar die lijkt op een teleurstelling uit te draaien. Apple lanceerde eind 2015 de vierde generatie van dit product en had daar graag een zenderpakket aan toegevoegd, maar dat is voorlopig opgeschort doordat onderhandelingen met grote Amerikaanse netwerken stukliepen op tarieven. Daarnaast is de Apple Watch vooralsnog geen daverend succes. Marktonderzoeksbureau IDC schat in dat Apple de verkopen zal zien stijgen van 13 miljoen in 2015 tot 45,2 miljoen in 2019, maar daarmee zou de groei achterblijven bij die van concurrent Android Wear. De markt wil weer eens verrast worden door Apple en kijkt momenteel vooral reikhalzend uit naar officieel nieuws rond autoproject Titan.
Nieuwe inkomstenbronnen
Tegelijkertijd bevindt Apple zich in een overgangsperiode naar nieuwe verdienmodellen. De smartphoneverkopen zijn nog altijd goed voor 60% van de totale omzet, maar inmiddels worden er ook nieuwe inkomstenbronnen aangeboord via onder meer Apple Music. In oktober maakte Apple bekend dat de muziekdienst 6,5 miljoen betalende abonnees had en volgens de Financial Times is dit aantal inmiddels opgelopen tot 10 miljoen. Daarmee zou de dienst sneller groeien dan concurrenten als Spotify en Deezer. Het wordt verwacht dat aan het einde van 2016 Apple Music 20 miljoen betalende abonnees heeft.
Daarnaast zet Apple in op zijn contactloze betaaldienst Apple Pay, die ruim een jaar geleden werd gelanceerd in de VS en dit jaar zal worden uitgerold in onder meer Europa en China. In Nederland zijn betaalautomaten al geschikt voor Apple Pay, maar net als in veel andere landen is de concurrentie fors, onder meer door oplossingen die financiële instellingen zelf ontwikkelen.