Snowworld
Omdat volgens ons de mogelijkheden van verdere kostenreducties beperkt zijn, zal Snowworld alleen kunnen groeien als er meer klanten komen. Dat is mede afhankelijk van het economisch klimaat in Nederland en van expansieplannen, maar die boeken weinig voortgang. Bij een k/w van 9 blijven we daarom hooguit bij 'houden'.
Snowworld wist in het boekjaar 2014/15 (tot eind september) de resultaten te verbeteren en de balans te versterken. Tevens werd een dividenduitkering aangekondigd, de eerste sinds de beursgang.
De jaaromzet daalde met ruim 1%, naar €25,4 mln. Het autonome operationeel resultaat (exclusief kosten beursgang) steeg met 6,6%, tot €5,1 mln. Deze stijging werd veroorzaakt door lagere personeels- en marketingkosten en lagere afschrijvingen. De autonome nettowinst nam met 31,6% toe, naar €2,3 mln.
De cijfers ogen goed, maar er zitten enkele zwakke elementen in. Zo daalde de belangrijkste omzetcategorie (ski). Van de overige activiteiten (horeca, fitness, hotel, outdoor en overige) stegen alleen de hotelinkomsten.