Tesco
Wij wachten af of de kerstcijfers eenmalig waren. Bij een k/w van 31 vinden we Tesco te duur.
Beleggers reageerden enthousiast op de omzet die het Britse Tesco rond de kerstdagen (tot 9 januari) realiseerde. De autonome omzet in de zeer belangrijke thuismarkt (inclusief Ierland) steeg met 1,3%. In het buitenland was die groei 4,1%. De totale toename van de autonome omzet was 2,1%. Tesco wist naar eigen zeggen klanten te lokken met lagere prijzen, aantrekkelijke producten en betere service.
Daarmee versloeg het concurrenten als Sainsbury en Morrison.
Toch blijven wij voorlopig voorzichtig met ons advies, omdat uit de tegelijkertijd gepresenteerde derdekwartaalcijfers (lopend tot 28 november) bleek dat toen juist sprake was van omzetdaling. De autonome omzet in de thuismarkt kromp met 1,5%, na een omzetverlies van 1,3% in het eerste kwartaal van het boekjaar en 1,0% in het tweede kwartaal. De verbetering van het tweede kwartaal is dus niet doorgetrokken naar het derde kwartaal. Tesco is op de thuismarkt in felle concurrentiestrijd met de Duitse Aldi en Lidl. Internationaal bedroeg de autonome groei 2,9% en de totale groei -0,5%.