Beleggers waren enthousiast over de vierdekwartaalcijfers van LVMH. De aandelenkoers steeg met ruim 6%. En toch had het bedrijf met een autonome omzetgroei van 5% een van de mindere kwartalen in 2015 achter de rug. Wellicht spreekt uit de koerssprong opluchting dat het bedrijf weinig last lijkt te hebben van de instabiele economische, monetaire en geopolitieke omstandigheden, mede door de ontwikkelingen in China. Dat land vormt met 27% van de omzet een belangrijke markt voor LVMH.
Ook wij zijn enthousiast over de cijfers, want de vijfprocentsgroei staat tegenover een autonome omzetgroei van maar liefst 10% in het vierde kwartaal van 2014. LVMH blijft de consument daarnaast aanspreken met nieuwe producten, waaruit blijkt dat het bedrijf innovatief is. De spreiding van activiteiten geeft bovendien opvangcapaciteit als de omzet bij een productgroep of in een regio stagneert.
Ruime compensatie
De jaaromzet van LVMH steeg met 16% (autonoom 6%) naar €35,7 mrd. Bij Mode/Leer nam de omzet autonoom met 4% toe en bij Selective Retailing (iets minder exclusieve verkoop, onder meer op luchthavens en cruiseschepen) met 5%. Samen nemen deze onderdelen 66% van de omzet voor hun rekening. Parfum/Cosmetica en Horloges/Juwelen groeiden met 7-8% en Wijnen/Sterke drank met 6%. Regionaal gezien excelleerde Japan (7% van de omzet), met een autonome groei van 13%. Europa (18%, exclusief Frankrijk) en de VS (26%) groeiden met 9-10% ook veel. Azië (27%, exclusief Japan) daalde autonoom met 5%. Er was dus ruime compensatie voor de omzetdruk vanuit Azië.
LVMH kon onder de gegeven instabiele omstandigheden de operationele marge van alle activiteiten tezamen niet verhogen, dus steeg ook het operationeel resultaat van de voortgezette activiteiten met 16%, tot €6,6 mrd. Wijn/sterke drank (+19%, voor sterke drank zelfs +24%), Parfum/Cosmetica (+26%) en Horloges/Juwelen (+53%, vooral de juwelen van Bulgari) hadden relatief de grootste bijdrage en wisten ook hun marges te verhogen. De nettowinst steeg met circa 22%, naar €4 mrd. In 2014 was dat bedrag met €6,1 mrd eigenlijk veel hoger, maar dat kwam door de grote verkoopopbrengst van het minderheidsbelang in Hermès.
LVMH gaat ervan uit dat het groeimomentum kan worden vastgehouden en gaat aan de aandeelhouders voorstellen het dividend per aandeel met 11% te verhogen, naar €3,55. In 2009 was dat nog €1,65. Dat maakt het dividendrendement van LVMH steeds aantrekkelijker. Daar komt een relatief lage k/w van 18,6 bij. Wij handhaven daarom ons koopadvies.
[su_box title="Ferragamo presteert matig in 2015" radius="5"]Het Italiaanse modehuis Salvatore Ferragamo presteert minder goed dan LVMH. Het is het enige bedrijf in de sector dat van ons een houdadvies krijgt; de rest staat op verkopen, vooral door de terugval in de Chinese markt. Ferragamo meldde in de voorlopige jaaromzetcijfers dat de retailactiviteiten in China in het vierde kwartaal met 10% waren gestegen. Daar bleef bij constante wisselkoersen 1% van over. In het derde kwartaal was dat nog respectievelijk -3% en -7% geweest. Dat duidt op verbetering. Als echter naar het totaal wordt gekeken was de omzetgroei over heel 2015 slechts 1,3% (bij constante wisselkoersen). Een dergelijke groei leidde bij de negenmaandscijfers tot een nagenoeg stabiele nettowinst. Bij een k/w van 21,7 rolt er dan toch een verkoopadvies uit.[/su_box]
Beleggers waren enthousiast over de vierdekwartaalcijfers van LVMH. De aandelenkoers steeg met ruim 6%. En toch had het bedrijf met een autonome omzetgroei van 5% een van de mindere kwartalen in 2015 achter de rug. Wellicht spreekt uit de koerssprong opluchting dat het bedrijf weinig last lijkt te hebben van de instabiele economische, monetaire en geopolitieke omstandigheden, mede door de ontwikkelingen in China. Dat land vormt met 27% van de omzet een belangrijke markt voor LVMH.
Ook wij zijn enthousiast over de cijfers, want de vijfprocentsgroei staat tegenover een autonome omzetgroei van maar liefst 10% in het vierde kwartaal van 2014. LVMH blijft de consument daarnaast aanspreken met nieuwe producten, waaruit blijkt dat het bedrijf innovatief is. De spreiding van activiteiten geeft bovendien opvangcapaciteit als de omzet bij een productgroep of in een regio stagneert.
Ruime compensatie
De jaaromzet van LVMH steeg met 16% (autonoom 6%) naar €35,7 mrd. Bij Mode/Leer nam de omzet autonoom met 4% toe en bij Selective Retailing (iets minder exclusieve verkoop, onder meer op luchthavens en cruiseschepen) met 5%. Samen nemen deze onderdelen 66% van de omzet voor hun rekening. Parfum/Cosmetica en Horloges/Juwelen groeiden met 7-8% en Wijnen/Sterke drank met 6%. Regionaal gezien excelleerde Japan (7% van de omzet), met een autonome groei van 13%. Europa (18%, exclusief Frankrijk) en de VS (26%) groeiden met 9-10% ook veel. Azië (27%, exclusief Japan) daalde autonoom met 5%. Er was dus ruime compensatie voor de omzetdruk vanuit Azië.
LVMH kon onder de gegeven instabiele omstandigheden de operationele marge van alle activiteiten tezamen niet verhogen, dus steeg ook het operationeel resultaat van de voortgezette activiteiten met 16%, tot €6,6 mrd. Wijn/sterke drank (+19%, voor sterke drank zelfs +24%), Parfum/Cosmetica (+26%) en Horloges/Juwelen (+53%, vooral de juwelen van Bulgari) hadden relatief de grootste bijdrage en wisten ook hun marges te verhogen. De nettowinst steeg met circa 22%, naar €4 mrd. In 2014 was dat bedrag met €6,1 mrd eigenlijk veel hoger, maar dat kwam door de grote verkoopopbrengst van het minderheidsbelang in Hermès.
LVMH gaat ervan uit dat het groeimomentum kan worden vastgehouden en gaat aan de aandeelhouders voorstellen het dividend per aandeel met 11% te verhogen, naar €3,55. In 2009 was dat nog €1,65. Dat maakt het dividendrendement van LVMH steeds aantrekkelijker. Daar komt een relatief lage k/w van 18,6 bij. Wij handhaven daarom ons koopadvies.
Ferragamo presteert matig in 2015
Het Italiaanse modehuis Salvatore Ferragamo presteert minder goed dan LVMH. Het is het enige bedrijf in de sector dat van ons een houdadvies krijgt; de rest staat op verkopen, vooral door de terugval in de Chinese markt. Ferragamo meldde in de voorlopige jaaromzetcijfers dat de retailactiviteiten in China in het vierde kwartaal met 10% waren gestegen. Daar bleef bij constante wisselkoersen 1% van over. In het derde kwartaal was dat nog respectievelijk -3% en -7% geweest. Dat duidt op verbetering. Als echter naar het totaal wordt gekeken was de omzetgroei over heel 2015 slechts 1,3% (bij constante wisselkoersen). Een dergelijke groei leidde bij de negenmaandscijfers tot een nagenoeg stabiele nettowinst. Bij een k/w van 21,7 rolt er dan toch een verkoopadvies uit.