Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Advies Jaap Barendregt, 10 feb 2016 13:53

Goede cijfers Heineken

0 0 Leestijd ongeveer

Heineken wist in 2015 goede omzet- en winstgroeicijfers te realiseren, verspreid over de regio's en landen. Het bedrijf is daarmee onze favoriet in de biersector, voor AB Inbev. Bij een daarbij niet al te hoge k/w van 19,8 houden we vast aan ons koopadvies.

Het uitbundige derde kwartaal, waarbij vooral Europa door het goede weer excelleerde met een autonome omzetgroei van 7%, is niet gevolgd door een even uitbundig vierde kwartaal. Voor het hele jaar kwam de omzetgroei in de voor Heineken verreweg belangrijkste regio (omzetaandeel van circa 50%) uit op 1,4%, bij een licht negatief prijseffect. Er werden dus wel meer hectoliters aan bier verkocht. Omdat Heineken haar dranken in zoveel verschillende landen verkoopt, zijn er bijna altijd landen waar het slecht gaat, maar ook waar het bedrijf wel goed presteert. In de regio Afrika/Midden-Oosten/Oost-Europa overwogen de slechte cijfers. Nigeria en Rusland zijn in recessie door de lage olieprijs. Dat gaat ten koste van de koopkracht. In Nigeria weken de bierdrinkers daardoor uit naar goedkoper bier, waardoor de prijsmix er voor Heineken ongunstiger werd en daarmee het operationeel resultaat. De hele regio kende over 2015 een autonome omzetgroei van 2,7%. Maar in de eerste negen maanden van het jaar was dat nog 5,1% geweest. Compensatie werd onder meer gevonden in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. Waar de negenmaandsgroei daar nog 7,9% geweest, kwam die over heel 2015 uit op 8,5%. Met ruim 25% van de omzet is dit voor Heineken de op een na belangrijkste regio. Binnen Azië/Pacific compenseerden de landen elkaar. Zo groeiden Vietnam, een belangrijke markt voor Heineken, en Cambodja stevig, waar China en Indonesië zwak presteerden. Het eindresultaat was een autonome omzetgroei over 2015 van 4,1% (tegen 5,7% over negen maanden) waarbij opvallend was dat de hoeveelheid verkocht bier met 6,3% sterk steeg; het prijseffect was ruim 2% negatief.
Jaarcijfers
in mrd € 2015 2014 2013
Omzet 20,5 19,3 19,2
Nettowinst 1,9 1,7 1,6
Innovatievoet (in % omzet) 9,2 7,7 5,9

Heineken is sinds 2010 bezig met een innovatie-initiatief, dat haar producten beter in de markt moet zetten en populairder moet maken. De resultaten worden uitgedrukt in een innovatievoet. Die steeg van 2014 op 2015 van 7,7% naar 9,2%. De innovatievoet staat voor het omzeteffect van innovaties door de introductie van nieuwe categorieën drank, nieuwe merken en andere innovaties behalve bij de verpakking. Gerelateerd aan de omzet was het innovatieresultaat in 2015 met €0,4 mrd gestegen tegenover 2014. Dat is positief Resultaat en advies Ook positief was de stijging van de operationele marge. Die steeg onderliggend met 46 basispunten, maar de verkoop van de Mexicaanse verpakker Empaque ging ten koste van die marge. Er resteerde een toename met 23 basispunten, naar 16,5%. Dit gekoppeld aan de omzetstijging, van €19,3 mrd naar €20,5 mrd, leverde een operationeel resultaat op (zonder buitengewone posten) van 8,1%, naar €3,4 mrd, en een nettowinststijging van 16%, naar €2 mrd. Gezien de prestaties van de brouwer is de koers-winstverhouding van 19,8 zeker niet veeleisend. We handhaven daarom ons koopadvies. <

Het uitbundige derde kwartaal, waarbij vooral Europa door het goede weer excelleerde met een autonome omzetgroei van 7%, is niet gevolgd door een even uitbundig vierde kwartaal. Voor het hele jaar kwam de omzetgroei in de voor Heineken verreweg belangrijkste regio (omzetaandeel van circa 50%) uit op 1,4%, bij een licht negatief prijseffect. Er werden dus wel meer hectoliters aan bier verkocht.

Omdat Heineken haar dranken in zoveel verschillende landen verkoopt, zijn er bijna altijd landen waar het slecht gaat, maar ook waar het bedrijf wel goed presteert. In de regio Afrika/Midden-Oosten/Oost-Europa overwogen de slechte cijfers. Nigeria en Rusland zijn in recessie door de lage olieprijs. Dat gaat ten koste van de koopkracht. In Nigeria weken de bierdrinkers daardoor uit naar goedkoper bier, waardoor de prijsmix er voor Heineken ongunstiger werd en daarmee het operationeel resultaat. De hele regio kende over 2015 een autonome omzetgroei van 2,7%. Maar in de eerste negen maanden van het jaar was dat nog 5,1% geweest.

Compensatie werd onder meer gevonden in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. Waar de negenmaandsgroei daar nog 7,9% geweest, kwam die over heel 2015 uit op 8,5%. Met ruim 25% van de omzet is dit voor Heineken de op een na belangrijkste regio. Binnen Azië/Pacific compenseerden de landen elkaar. Zo groeiden Vietnam, een belangrijke markt voor Heineken, en Cambodja stevig, waar China en Indonesië zwak presteerden. Het eindresultaat was een autonome omzetgroei over 2015 van 4,1% (tegen 5,7% over negen maanden) waarbij opvallend was dat de hoeveelheid verkocht bier met 6,3% sterk steeg; het prijseffect was ruim 2% negatief.


Jaarcijfers
in mrd € 2015 2014 2013
Omzet 20,5 19,3 19,2
Nettowinst 1,9 1,7 1,6
Innovatievoet (in % omzet) 9,2 7,7 5,9

Heineken is sinds 2010 bezig met een innovatie-initiatief, dat haar producten beter in de markt moet zetten en populairder moet maken. De resultaten worden uitgedrukt in een innovatievoet. Die steeg van 2014 op 2015 van 7,7% naar 9,2%. De innovatievoet staat voor het omzeteffect van innovaties door de introductie van nieuwe categorieën drank, nieuwe merken en andere innovaties behalve bij de verpakking. Gerelateerd aan de omzet was het innovatieresultaat in 2015 met €0,4 mrd gestegen tegenover 2014. Dat is positief

Resultaat en advies
Ook positief was de stijging van de operationele marge. Die steeg onderliggend met 46 basispunten, maar de verkoop van de Mexicaanse verpakker Empaque ging ten koste van die marge. Er resteerde een toename met 23 basispunten, naar 16,5%. Dit gekoppeld aan de omzetstijging, van €19,3 mrd naar €20,5 mrd, leverde een operationeel resultaat op (zonder buitengewone posten) van 8,1%, naar €3,4 mrd, en een nettowinststijging van 16%, naar €2 mrd.
Gezien de prestaties van de brouwer is de koers-winstverhouding van 19,8 zeker niet veeleisend. We handhaven daarom ons koopadvies. <

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ