Mediabedrijven staan onder druk
Viacom boekte geen omzet- en winstgroei en blijft op 'verkopen'. De prestaties van Comcast en Disney waren veel beter. Reden om het koopadvies voor hen te handhaven.
Comcast en Disney presenteerden andermaal goede cijfers, maar de ontvangst was kil. Dat komt door het beleggingsklimaat en door zorgen bij beleggers over het opzeggen van tv-abonnementen. Wij zien voldoende mogelijkheden en handhaven onze koopadviezen.
Tv- en kabelabonnees die opzeggen en video-on-demand (VOD) zonder reclames via internet prefereren – het zogeheten cord-cutting – geeft de belegger in mediamaatschappijen zorgen, met grote koersdruk voor hen tot gevolg. De redenering is dat een kleiner aantal kijkers zal leiden tot lagere advertentie-inkomsten omdat reclame-aanbieders lagere tarieven bieden. Ook de tarieven die zij in rekening brengen voor het leveren van programma’s ('affiliate fees') zouden onder druk kunnen komen. Vooral de jongere generatie kijkers doet de tv weg, dus het is een probleem dat in de toekomst steeds sterker gaat wegen. We analyseren in dit artikel de reactie van de Amerikaanse mediabedrijven.
Bekijk de detailpagina van Disney
Verdienmodel tv-makers Uit de laatste jaar- en kwartaalcijfers blijkt dat advertentie-inkomsten en programmatarieven niet de erosie kennen die eerder door sectorkenners was voorspeld. 21st Century Fox (tv-netwerken, tv-programmamaker en film) meldde over het laatste kwartaal hogere programmatarieven te hebben geboekt en ook de advertentie-inkomsten zijn de afgelopen drie maanden gestegen. Comcast (kabelaar, tv, film en themaparken) kende in het laatste kwartaal bij tv flink hogere advertentie-inkomsten en programmatarieven.
Disney vertoonde bij de kwartaalcijfers hetzelfde beeld: hogere inkomsten uit advertenties en programmatarieven. Hogere programmakosten verstoorden dit positieve beeld, waardoor de divisie Media Networks bij een omzettoename van 8% (naar $6,3 mrd) een daling van 6% van het operationeel inkomen kende (tot $1,4 mrd). Time Warner wist ook inkomsten uit advertenties en programmatarieven te verhogen, maar meldde wel een daling van het aantal abonnees.De mediabedrijven hebben strategieën ontwikkeld die hun verdienmodel veiligstellen
De bedrijven hebben strategieën ontwikkeld die hun verdienmodel veiligstellen. Schaal is belangrijk. Hoe groter een bedrijf is, des te makkelijker er gunstige tarieven kunnen worden verkregen. Dit geldt voor de programmamakers maar ook voor de kabelaars. Het is een belangrijk motief voor Comcast om Warner Cable te willen kopen. Cruciaal is ook dat een programmamaker een hit ontwerpt, een 'must have' of een 'must see' programma. Dat dwingt de distributeurs (kabelaars als Comcast en tv-stations) om het programma te kopen of tegen betaling van tarieven te distribueren. Zo’n hit kan ook bestaan uit de rechten om een bepaald sportevenement te verslaan.
Lees ook: Technische analyse Disney
Diversificatie door toetreding op het terrein van de ander is ook een geschikte strategie. Comcast heeft als kabelaar enige tijd geleden NBC gekocht, zodat zij naast betaler van programmatarieven ook ontvanger is geworden van andere kabelaars. Daarmee is een zekere stabilisatie tussen kosten en baten ingebouwd. Kabelaars die tv-diensten leveren, kunnen bovendien daaraan gekoppelde internet- (video-on-demand) en mobiele diensten aanbieden die populair zijn bij hun klanten en hun eigen VOD-kanaal opzetten, zoals Time Warner met HBO Go. Dat levert een machtspositie op waardoor ze makkelijker tarieven kunnen heffen voor de doorgifte van films van streamingbedrijven als Netflix. Daarmee is door de andere programmamakers en kabelaars een veel minder bedreigend concurrentieklimaat gecreëerd, waarbij de inkomsten minder onder druk staan.Individuele bedrijven De bedrijven die eerder door ons van een beleggingsadvies zijn voorzien – Viacom, Comcast en Disney – kennen bovendien meerdere activiteiten, zodat tv een beperkte invloed op de totaalcijfers heeft. Die beperkte invloed geldt dan dus ook voor de overige activiteiten, waarvan vooral film erg volatiel is door de afhankelijk van kaskrakers. Voor een oordeel of deze drie bedrijven een goede belegging zijn, geeft het benadrukken van de nadelen van cord-cutting volgens ons een te negatief beeld.
Viacom (tv-netwerken en film) is een voorbeeld van een mediabedrijf dat wel degelijk veel last heeft van cord-cutting. De advertentie-inkomsten stonden het laatste halfjaar onder druk door lagere kijkcijfers. Dat de programma-inkomsten en wereldwijde advertentie-inkomsten wel stegen, was daarna voor de beleggers niet meer belangrijk: de vrees voor cord-cutting deed de aandelenkoers dalen. In het eerste kwartaal van 2015/16 nam daarbij ook nog eens de hele omzet van de netwerken (zoals Nickelodeon) en van de film (Paramount Pictures) af. Film deed het ook slecht in 2014/15. In beide periodes daalde de nettowinst. Ondanks een k/w van 6,7 handhaven wij het verkoopadvies.
Bij Comcast en Disney kenden de divisies Medianetwerken, Tv-zenders, Film en Themaparken (en bij Comcast Kabel en bij Disney de merchandising) alle een hogere omzet, zonder noemenswaardige problemen bij advertenties. Bij beide steeg ook het totale operationeel inkomen, respectievelijk met 7 en 20%. Hogere belastingdruk reduceerde de nettowinstgroei bij Comcast tot 1%, waar Disney bij een gelijkblijvende druk een nettowinstgroei van 30% kende. Bij een k/w van circa 16,4 voor zowel Comcast als Disney handhaven we het koopadvies.
[su_box title="Vivendi voert weinig duidelijke strategie" radius="5"]Het Franse Vivendi rapporteerde positief en negatief jaarnieuws, met per saldo een daling van het operationeel resultaat (ebita) van 6%, naar €942 mln. Vivendi maakt bij de Franse tv-diensten (Canal+) een steeds groter verlies, door nieuwe concurrenten. Er komt een herstelplan, maar ondertussen is de ebita van de hele divisie (ook buiten Frankrijk) gedaald van €663 mln in 2012 en €583 mln in 2014 naar €454 mln in 2015. Bij Universal Music Group gloort licht aan het einde van de tunnel – de muziekmarkt heeft na een halvering sinds 1999 wellicht het dieptepunt bereikt – want de toename van de inkomsten uit streamingabonnementen overtrof licht de daling bij inkomsten uit downloads en fysieke verkoop. Vivendi is bezig met een transformatie, maar doet dat op onduidelijke wijze, met toch weer aankopen bij telecom en games. Door die onduidelijkheid en de bestaande problemen handhaven wij bij een k/w van 36 ons verkoopadvies.[/su_box]
Comcast en Disney presenteerden andermaal goede cijfers, maar de ontvangst was kil. Dat komt door het beleggingsklimaat en door zorgen bij beleggers over het opzeggen van tv-abonnementen. Wij zien voldoende mogelijkheden en handhaven onze koopadviezen.
Tv- en kabelabonnees die opzeggen en video-on-demand (VOD) zonder reclames via internet prefereren – het zogeheten cord-cutting – geeft de belegger in mediamaatschappijen zorgen, met grote koersdruk voor hen tot gevolg. De redenering is dat een kleiner aantal kijkers zal leiden tot lagere advertentie-inkomsten omdat reclame-aanbieders lagere tarieven bieden. Ook de tarieven die zij in rekening brengen voor het leveren van programma’s (‘affiliate fees’) zouden onder druk kunnen komen. Vooral de jongere generatie kijkers doet de tv weg, dus het is een probleem dat in de toekomst steeds sterker gaat wegen. We analyseren in dit artikel de reactie van de Amerikaanse mediabedrijven.
Bekijk de detailpagina van Disney
Verdienmodel tv-makers
Uit de laatste jaar- en kwartaalcijfers blijkt dat advertentie-inkomsten en programmatarieven niet de erosie kennen die eerder door sectorkenners was voorspeld. 21st Century Fox (tv-netwerken, tv-programmamaker en film) meldde over het laatste kwartaal hogere programmatarieven te hebben geboekt en ook de advertentie-inkomsten zijn de afgelopen drie maanden gestegen. Comcast (kabelaar, tv, film en themaparken) kende in het laatste kwartaal bij tv flink hogere advertentie-inkomsten en programmatarieven.
De mediabedrijven hebben strategieën ontwikkeld die hun verdienmodel veiligstellen
Disney vertoonde bij de kwartaalcijfers hetzelfde beeld: hogere inkomsten uit advertenties en programmatarieven. Hogere programmakosten verstoorden dit positieve beeld, waardoor de divisie Media Networks bij een omzettoename van 8% (naar $6,3 mrd) een daling van 6% van het operationeel inkomen kende (tot $1,4 mrd). Time Warner wist ook inkomsten uit advertenties en programmatarieven te verhogen, maar meldde wel een daling van het aantal abonnees.
De bedrijven hebben strategieën ontwikkeld die hun verdienmodel veiligstellen. Schaal is belangrijk. Hoe groter een bedrijf is, des te makkelijker er gunstige tarieven kunnen worden verkregen. Dit geldt voor de programmamakers maar ook voor de kabelaars. Het is een belangrijk motief voor Comcast om Warner Cable te willen kopen. Cruciaal is ook dat een programmamaker een hit ontwerpt, een ‘must have’ of een ‘must see’ programma. Dat dwingt de distributeurs (kabelaars als Comcast en tv-stations) om het programma te kopen of tegen betaling van tarieven te distribueren. Zo’n hit kan ook bestaan uit de rechten om een bepaald sportevenement te verslaan.
Lees ook: Technische analyse Disney
Diversificatie door toetreding op het terrein van de ander is ook een geschikte strategie. Comcast heeft als kabelaar enige tijd geleden NBC gekocht, zodat zij naast betaler van programmatarieven ook ontvanger is geworden van andere kabelaars. Daarmee is een zekere stabilisatie tussen kosten en baten ingebouwd. Kabelaars die tv-diensten leveren, kunnen bovendien daaraan gekoppelde internet- (video-on-demand) en mobiele diensten aanbieden die populair zijn bij hun klanten en hun eigen VOD-kanaal opzetten, zoals Time Warner met HBO Go. Dat levert een machtspositie op waardoor ze makkelijker tarieven kunnen heffen voor de doorgifte van films van streamingbedrijven als Netflix. Daarmee is door de andere programmamakers en kabelaars een veel minder bedreigend concurrentieklimaat gecreëerd, waarbij de inkomsten minder onder druk staan.
Individuele bedrijven
De bedrijven die eerder door ons van een beleggingsadvies zijn voorzien – Viacom, Comcast en Disney – kennen bovendien meerdere activiteiten, zodat tv een beperkte invloed op de totaalcijfers heeft. Die beperkte invloed geldt dan dus ook voor de overige activiteiten, waarvan vooral film erg volatiel is door de afhankelijk van kaskrakers. Voor een oordeel of deze drie bedrijven een goede belegging zijn, geeft het benadrukken van de nadelen van cord-cutting volgens ons een te negatief beeld.
Viacom (tv-netwerken en film) is een voorbeeld van een mediabedrijf dat wel degelijk veel last heeft van cord-cutting. De advertentie-inkomsten stonden het laatste halfjaar onder druk door lagere kijkcijfers. Dat de programma-inkomsten en wereldwijde advertentie-inkomsten wel stegen, was daarna voor de beleggers niet meer belangrijk: de vrees voor cord-cutting deed de aandelenkoers dalen. In het eerste kwartaal van 2015/16 nam daarbij ook nog eens de hele omzet van de netwerken (zoals Nickelodeon) en van de film (Paramount Pictures) af. Film deed het ook slecht in 2014/15. In beide periodes daalde de nettowinst. Ondanks een k/w van 6,7 handhaven wij het verkoopadvies.
Bij Comcast en Disney kenden de divisies Medianetwerken, Tv-zenders, Film en Themaparken (en bij Comcast Kabel en bij Disney de merchandising) alle een hogere omzet, zonder noemenswaardige problemen bij advertenties. Bij beide steeg ook het totale operationeel inkomen, respectievelijk met 7 en 20%. Hogere belastingdruk reduceerde de nettowinstgroei bij Comcast tot 1%, waar Disney bij een gelijkblijvende druk een nettowinstgroei van 30% kende. Bij een k/w van circa 16,4 voor zowel Comcast als Disney handhaven we het koopadvies.