Wal-Mart moet door dal om herstel te creëren
Wal-Mart is bezig met een herstelplan, maar de effecten daarvan zijn nog niet zichtbaar. Ondanks een dividendrendement van 3,1% blijven wij daarom bij ons verkoopadvies. De winstontwikkeling is bij een k/w van 15,6 veel te mager.
De Amerikaanse grootgrutter heeft last van het oude bedrijfsmodel van lage kosten en zal een nieuw model moeten vinden. Klantenwensen vereisen hogere uitgaven en dat kost winst. Wij geven een verkoopadvies.
De grootste supermarktketen van de VS is al enige tijd aan het zwalken. Nog in 2013 werd de winst opgevoerd door een verlaging van de personeelskosten. De vijf jaren ervoor was Wal-Mart erin geslaagd het aantal personeelsleden met 120.000 te reduceren, terwijl er 500 winkels waren bijgekomen. Die keuzes leidden tot ontevreden klanten. De schappen werden niet vaak en snel genoeg gevuld, de winkels waren vuil, de rijen voor de kassa te lang en de overige dienstverlening was verslechterd. Klanten weken uit naar kleinere hard-discountketens. Daarbij reageerde Wal-Mart minder adequaat op de komst van internet dan andere ketens, wat leidde tot klantverlies.
Wal-Mart zit in de hoek waar de klappen vallen
Maatregelen
In 2013 maakte het bedrijf al bekend toch weer meer personeel aan te nemen, maar dat gebeurde nog steeds in de oude lagekostenstijl door vooral parttimers te werven. De zaken bleven echter achteruitgaan en in 2015 nam Wal-Mart nieuwe maatregelen. De lonen werden verhoogd en er kwamen opleidingen voor het personeel, teneinde daarmee de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren.
Dit gebeurt echter onder een voor Wal-Mart ongunstig economisch gesternte. De hogere arbeidskosten kunnen in het deflatoire klimaat moeilijk gecompenseerd worden met hogere prijzen. Bovendien is de dollar sterker geworden tegenover veel munten. Wal-Mart gaat daarom 269 zaken sluiten en zijn internetdiensten verbeteren. Maar ook online-verkopen kosten meer geld dan zij opbrengen, omdat de schaal ervan nog te klein is; de kost gaat voor de baat uit. Kortom, Wal-Mart zit in de hoek waar de klappen vallen.
Eind 2015 is bekendgemaakt dat de winst per aandeel door de hogere kosten en de druk op de omzet in 2016 met 6-12% zal afnemen, bij een jaarlijkse omzetgroei van 3-4%. Dat gaat gepaard met de inkoop van een aanzienlijk aantal aandelen.
Wal-Mart rapporteerde overigens ook teleurstellende kwartaalcijfers. De omzet bij constante wisselkoersen steeg nog met 2,2%, naar $130 mrd, maar het operationeel inkomen (ebit) daalde met 16%, naar $6,6 mrd, onder meer door de loonstijging. Omdat de omzetstijging beperkt is door achterblijvende consumptie en het bedrijf winkels gaat sluiten, is de omzetverwachting voor 2016/17 gedaald tot ‘vlak’. Daarmee wordt de trend van afnemende omzetgroei in deze eeuw voortgezet. Zonder wisselkoerseffecten blijft zij wel 3-4%. Over heel 2015/16 nam de nettowinst af met 10%, tot circa $15 mrd. Gezien deze cijfers, de lagere verwachte winst per aandeel en de k/w van 15,6 handhaven we ons verkoopadvies.