Hunter Douglas doet overname
Zelfs als de aankoop een licht negatieve impact heeft op de winst op korte termijn is de overname een goede zet. Het koopadvies voor het aantrekkelijk gewaardeerde Hunter Douglas (k/w 11,3) wordt herhaald.
Raambekledingsspecialist Hunter Douglas maakte op donderdag 17 maart bekend dat het de merken Levolor en Kirsch overneemt van Newell Rubbermaid. Samen hebben Levolor en Kirsch een jaaromzet van $302 mln en er werken 2.600 mensen. De combinatie heeft productiecentra in de Verenigde Staten, Mexico en China, maar het zwaartepunt van de verkopen ligt op de Noord-Amerikaanse markt. Daar heeft Levolor een sterke positie bij de grote doe-het-zelfketens zoals Home Depot en Lowe’s. Hunter Douglas wint via de aankoop niet alleen schaalgrootte, maar krijgt er ook een belangrijk distributiekanaal bij. De transactie kan dan ook in de eerste plaats gezien worden als een middel om de groei aan te zwengelen in plaats van als een middel om de winst via kostenbesparingen en synergievoordelen op te krikken. Met door tegenwind aan het valutafront nam de omzet vorig jaar met 5% af. De marge op raambekledingen ligt in Noord-Amerika bovendien relatief hoog en het bedrijf versterkt met de aankoop de positie van marktleider. De keerzijde is dat er een flink prijskaartje hangt aan Levolor en Kirsch. De overnamesom is 0,9 maal de omzet, terwijl Hunter Douglas zelf verhandeld wordt voor 0,6 maal de inkomsten. Newell Rubbermaid geeft geen winst- of ebitdacijfers vrij van de verkochte activiteiten, die al sinds oktober in de etalage stonden. De koers van Hunter Douglas viel na het nieuws met 0,3% terug.
Lees ook: Sterke dollar drukt omzetgroei Hunter Douglas, maar winst stijgt
Raambekledingsspecialist Hunter Douglas maakte op donderdag 17 maart bekend dat het de merken Levolor en Kirsch overneemt van Newell Rubbermaid. Samen hebben Levolor en Kirsch een jaaromzet van $302 mln en er werken 2.600 mensen. De combinatie heeft productiecentra in de Verenigde Staten, Mexico en China, maar het zwaartepunt van de verkopen ligt op de Noord-Amerikaanse markt. Daar heeft Levolor een sterke positie bij de grote doe-het-zelfketens zoals Home Depot en Lowe’s. Hunter Douglas wint via de aankoop niet alleen schaalgrootte, maar krijgt er ook een belangrijk distributiekanaal bij. De transactie kan dan ook in de eerste plaats gezien worden als een middel om de groei aan te zwengelen in plaats van als een middel om de winst via kostenbesparingen en synergievoordelen op te krikken. Met door tegenwind aan het valutafront nam de omzet vorig jaar met 5% af. De marge op raambekledingen ligt in Noord-Amerika bovendien relatief hoog en het bedrijf versterkt met de aankoop de positie van marktleider. De keerzijde is dat er een flink prijskaartje hangt aan Levolor en Kirsch. De overnamesom is 0,9 maal de omzet, terwijl Hunter Douglas zelf verhandeld wordt voor 0,6 maal de inkomsten. Newell Rubbermaid geeft geen winst- of ebitdacijfers vrij van de verkochte activiteiten, die al sinds oktober in de etalage stonden. De koers van Hunter Douglas viel na het nieuws met 0,3% terug.
Lees ook: Sterke dollar drukt omzetgroei Hunter Douglas, maar winst stijgt