Refresco-Gerber koopt blikjesvuller DIS
Doel is de helft van de volumes in opdracht van A-labels te vullen.Het afgelopen jaar heeft het bedrijf de schuldratio weten te verlagen van 2,8 naar 2,1. Daardoor was er weer ruimte voor groei. Voor het leeuwendeel vult DIS voor internationale merken (95%), de rest (5%) betreft private label voor Europese retailers. Met DIS versterkt Refresco daarmee zijn positie bij A-labels waar hogere marges op zitten. Volumegroei en verschuiving naar activiteiten met een hogere winstgevendheid zijn noodzakelijk om de aanwezige margedruk het hoofd te bieden. A-labels groeien, met de recente overeenkomst met Pepsi meegerekend, naar circa 25% van de omzet, in vergelijking met 20% vorig jaar. Doel is de helft van de volumes in opdracht van A-labels te vullen. De komende tijd zijn meerdere overnames in deze trend te verwachten. Beleggers reageerden positief op het nieuws. Wij adviseren het aandeel Refresco vooral stevig vast te houden.
Bekijk de detailpagina van Refresco-Gerber
Bottelaar Refresco-Gerber vult met de overname van blikjesvuller DIS zijn groeistrategie verder in.
Beursnieuweling Refresco Gerber koopt de Nederlandse blikjesvuller DIS uit Sittard voor een totaalbedrag van €72 mln. Dat komt neer op een multiple EV/ebitda van 7,5, wat ongeveer gelijk is aan de huidige waardering van Refresco. DIS vult jaarlijks voor circa 300 miljoen liter aan blikjes (circa 800 miljoen blikjes), voornamelijk softdrinks en energiedrankjes (78%) en bier (22%). Refresco voegt daarmee circa 5% volume toe. DIS is goed voor een jaaromzet van €90 mln, tegen ruim €2 mrd voor Refresco-Gerber. De overname vormt volgens Hans Roelofs, ceo van Refresco Gerber, een nieuwe stap in de buyand-build-strategie van de onderneming.
Doel is de helft van de volumes in opdracht van A-labels te vullen.
Het afgelopen jaar heeft het bedrijf de schuldratio weten te verlagen van 2,8 naar 2,1. Daardoor was er weer ruimte voor groei. Voor het leeuwendeel vult DIS voor internationale merken (95%), de rest (5%) betreft private label voor Europese retailers. Met DIS versterkt Refresco daarmee zijn positie bij A-labels waar hogere marges op zitten. Volumegroei en verschuiving naar activiteiten met een hogere winstgevendheid zijn noodzakelijk om de aanwezige margedruk het hoofd te bieden. A-labels groeien, met de recente overeenkomst met Pepsi meegerekend, naar circa 25% van de omzet, in vergelijking met 20% vorig jaar. Doel is de helft van de volumes in opdracht van A-labels te vullen. De komende tijd zijn meerdere overnames in deze trend te verwachten. Beleggers reageerden positief op het nieuws. Wij adviseren het aandeel Refresco vooral stevig vast te houden.