Wat is jullie mening over themabeleggen?
Het is moeilijk om geld te verdienen met themabeleggen. Een paar voorbeelden. Begin negentiende eeuw ontstonden kanaalbedrijven. Dit waren bedrijven die het mogelijk maakten om vracht te vervoeren via kanalen. Iedereen zag dat kanaalbedrijven de wereld vooruit hielpen. De prijs om grote hoeveelheden spullen te vervoeren zou namelijk sterk dalen. Dit thema was overduidelijk en daarom betaalden beleggers teveel geld voor aandelen van kanaalbedrijven. Beleggers kopen graag trends zonder naar de onderliggende waarde van aandelen te kijken. Dit leidde ertoe dat rendementen tegenvielen. Dit geldt bijna voor alle thema’s van de afgelopen honderden jaren. Van de spoorwegen, die de volgende trend waren, tot en met de technologiezeepbel van rond de laatste eeuwwisseling.
Sommige internetaandelen gingen met 95% naar beneden, maar de sterke merken profiteerden doordat internet ervoor zorgde dat er sneller en efficiënter gewerkt kon worden
Wij zijn voorstander van de aandelen van sterke merken die profiteren van trends. Een sterk merk profiteert wanneer het spullen niet meer per spoor hoeft te vervoeren, maar per vrachtauto. Sommige internetaandelen gingen met 95% naar beneden, maar de sterke merken profiteerden doordat internet ervoor zorgde dat er sneller en efficiënter gewerkt kon worden. Kijken wij naar de sterkste merken van de Verenigde Staten, de bedrijven die in de S&P500 zitten, dan laten zij enorme rendementen zien. Het jaarlijks dividend van de Amerikaanse S&P500 is bijvoorbeeld sinds 1963 met ongeveer 1400% gegroeid. Ter vergelijking: het salaris van werknemers is in deze periode met 700% toegenomen. Wij adviseren daarom om de thema’s te laten voor wat ze zijn en te focussen op bedrijven die van al deze thema’s sowieso profiteren. Er zijn twee redenen waarom de koersen van sterke merken in de afgelopen jaren sterk zijn gestegen. Als eerste is dit de lage rente, dit zorgde dat er geld van de spaarmarkt naar de aandelenmarkt ging. Men koos voor sterke merken omdat het risico in vergelijking met andere beleggingen lager is. De tweede reden is de volatiliteit op de aandelenmarkten van de afgelopen tijd. Beleggers verhuizen in dit soort perioden altijd meer geld naar sterke merken. Het gevolg is dat de koers-winstverhouding van de sterke merken is toegenomen. Jack Neele, fondsbeheerder van het Robeco Global Consumer Trends fonds, zegt dat de brede beurs ook flink is gestegen. De winstgroei is voorspelbaar. Bedrijven zoals Nike en Starbucks zijn over vijf jaar nog steeds marktleiders. De risico’s zijn lager dan de markt, maar hier betaalt de belegger wel voor.
Lees ook: Negeer het hondje
Het is moeilijk om geld te verdienen met themabeleggen. Een paar voorbeelden. Begin negentiende eeuw ontstonden kanaalbedrijven. Dit waren bedrijven die het mogelijk maakten om vracht te vervoeren via kanalen. Iedereen zag dat kanaalbedrijven de wereld vooruit hielpen. De prijs om grote hoeveelheden spullen te vervoeren zou namelijk sterk dalen. Dit thema was overduidelijk en daarom betaalden beleggers teveel geld voor aandelen van kanaalbedrijven. Beleggers kopen graag trends zonder naar de onderliggende waarde van aandelen te kijken. Dit leidde ertoe dat rendementen tegenvielen. Dit geldt bijna voor alle thema’s van de afgelopen honderden jaren. Van de spoorwegen, die de volgende trend waren, tot en met de technologiezeepbel van rond de laatste eeuwwisseling.
Sommige internetaandelen gingen met 95% naar beneden, maar de sterke merken profiteerden doordat internet ervoor zorgde dat er sneller en efficiënter gewerkt kon worden
Wij zijn voorstander van de aandelen van sterke merken die profiteren van trends. Een sterk merk profiteert wanneer het spullen niet meer per spoor hoeft te vervoeren, maar per vrachtauto. Sommige internetaandelen gingen met 95% naar beneden, maar de sterke merken profiteerden doordat internet ervoor zorgde dat er sneller en efficiënter gewerkt kon worden. Kijken wij naar de sterkste merken van de Verenigde Staten, de bedrijven die in de S&P500 zitten, dan laten zij enorme rendementen zien. Het jaarlijks dividend van de Amerikaanse S&P500 is bijvoorbeeld sinds 1963 met ongeveer 1400% gegroeid. Ter vergelijking: het salaris van werknemers is in deze periode met 700% toegenomen. Wij adviseren daarom om de thema’s te laten voor wat ze zijn en te focussen op bedrijven die van al deze thema’s sowieso profiteren. Er zijn twee redenen waarom de koersen van sterke merken in de afgelopen jaren sterk zijn gestegen. Als eerste is dit de lage rente, dit zorgde dat er geld van de spaarmarkt naar de aandelenmarkt ging. Men koos voor sterke merken omdat het risico in vergelijking met andere beleggingen lager is. De tweede reden is de volatiliteit op de aandelenmarkten van de afgelopen tijd. Beleggers verhuizen in dit soort perioden altijd meer geld naar sterke merken. Het gevolg is dat de koers-winstverhouding van de sterke merken is toegenomen. Jack Neele, fondsbeheerder van het Robeco Global Consumer Trends fonds, zegt dat de brede beurs ook flink is gestegen. De winstgroei is voorspelbaar. Bedrijven zoals Nike en Starbucks zijn over vijf jaar nog steeds marktleiders. De risico’s zijn lager dan de markt, maar hier betaalt de belegger wel voor.
Lees ook: Negeer het hondje