Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Opinie Karel Mercx, 1 apr 2016 10:41

Wat is jullie mening over themabeleggen?

0 0 Leestijd ongeveer

Het is moeilijk om geld te verdienen met themabeleggen. Een paar voorbeelden. Begin negentiende eeuw ontstonden kanaalbedrijven. Dit waren bedrijven die het mogelijk maakten om vracht te vervoeren via kanalen. Iedereen zag dat kanaalbedrijven de wereld vooruit hielpen. De prijs om grote hoeveelheden spullen te vervoeren zou namelijk sterk dalen. Dit thema was overduidelijk en daarom betaalden beleggers teveel geld voor aandelen van kanaalbedrijven. Beleggers kopen graag trends zonder naar de onderliggende waarde van aandelen te kijken. Dit leidde ertoe dat rendementen tegenvielen. Dit geldt bijna voor alle thema’s van de afgelopen honderden jaren. Van de spoorwegen, die de volgende trend waren, tot en met de technologiezeepbel van rond de laatste eeuwwisseling.

Sommige internetaandelen gingen met 95% naar beneden, maar de sterke merken profiteerden doordat internet ervoor zorgde dat er sneller en efficiënter gewerkt kon worden

Wij zijn voorstander van de aandelen van sterke merken die profiteren van trends. Een sterk merk profiteert wanneer het spullen niet meer per spoor hoeft te vervoeren, maar per vrachtauto. Sommige internetaandelen gingen met 95% naar beneden, maar de sterke merken profiteerden doordat internet ervoor zorgde dat er sneller en efficiënter gewerkt kon worden. Kijken wij naar de sterkste merken van de Verenigde Staten, de bedrijven die in de S&P500 zitten, dan laten zij enorme rendementen zien. Het jaarlijks dividend van de Amerikaanse S&P500 is bijvoorbeeld sinds 1963 met ongeveer 1400% gegroeid. Ter vergelijking: het salaris van werknemers is in deze periode met 700% toegenomen. Wij adviseren daarom om de thema’s te laten voor wat ze zijn en te focussen op bedrijven die van al deze thema’s sowieso profiteren. Er zijn twee redenen waarom de koersen van sterke merken in de afgelopen jaren sterk zijn gestegen. Als eerste is dit de lage rente, dit zorgde dat er geld van de spaarmarkt naar de aandelenmarkt ging. Men koos voor sterke merken omdat het risico in vergelijking met andere beleggingen lager is. De tweede reden is de volatiliteit op de aandelenmarkten van de afgelopen tijd. Beleggers verhuizen in dit soort perioden altijd meer geld naar sterke merken. Het gevolg is dat de koers-winstverhouding van de sterke merken is toegenomen. Jack Neele, fondsbeheerder van het Robeco Global Consumer Trends fonds, zegt dat de brede beurs ook flink is gestegen. De winstgroei is voorspelbaar. Bedrijven zoals Nike en Starbucks zijn over vijf jaar nog steeds marktleiders. De risico’s zijn lager dan de markt, maar hier betaalt de belegger wel voor.

 

Lees ook: Negeer het hondje

Het is moeilijk om geld te verdienen met themabeleggen. Een paar voorbeelden. Begin negentiende eeuw ontstonden kanaalbedrijven. Dit waren bedrijven die het mogelijk maakten om vracht te vervoeren via kanalen. Iedereen zag dat kanaalbedrijven de wereld vooruit hielpen. De prijs om grote hoeveelheden spullen te vervoeren zou namelijk sterk dalen. Dit thema was overduidelijk en daarom betaalden beleggers teveel geld voor aandelen van kanaalbedrijven. Beleggers kopen graag trends zonder naar de onderliggende waarde van aandelen te kijken. Dit leidde ertoe dat rendementen tegenvielen. Dit geldt bijna voor alle thema’s van de afgelopen honderden jaren. Van de spoorwegen, die de volgende trend waren, tot en met de technologiezeepbel van rond de laatste eeuwwisseling.

Sommige internetaandelen gingen met 95% naar beneden, maar de sterke merken profiteerden doordat internet ervoor zorgde dat er sneller en efficiënter gewerkt kon worden

Wij zijn voorstander van de aandelen van sterke merken die profiteren van trends. Een sterk merk profiteert wanneer het spullen niet meer per spoor hoeft te vervoeren, maar per vrachtauto. Sommige internetaandelen gingen met 95% naar beneden, maar de sterke merken profiteerden doordat internet ervoor zorgde dat er sneller en efficiënter gewerkt kon worden. Kijken wij naar de sterkste merken van de Verenigde Staten, de bedrijven die in de S&P500 zitten, dan laten zij enorme rendementen zien. Het jaarlijks dividend van de Amerikaanse S&P500 is bijvoorbeeld sinds 1963 met ongeveer 1400% gegroeid. Ter vergelijking: het salaris van werknemers is in deze periode met 700% toegenomen. Wij adviseren daarom om de thema’s te laten voor wat ze zijn en te focussen op bedrijven die van al deze thema’s sowieso profiteren. Er zijn twee redenen waarom de koersen van sterke merken in de afgelopen jaren sterk zijn gestegen. Als eerste is dit de lage rente, dit zorgde dat er geld van de spaarmarkt naar de aandelenmarkt ging. Men koos voor sterke merken omdat het risico in vergelijking met andere beleggingen lager is. De tweede reden is de volatiliteit op de aandelenmarkten van de afgelopen tijd. Beleggers verhuizen in dit soort perioden altijd meer geld naar sterke merken. Het gevolg is dat de koers-winstverhouding van de sterke merken is toegenomen. Jack Neele, fondsbeheerder van het Robeco Global Consumer Trends fonds, zegt dat de brede beurs ook flink is gestegen. De winstgroei is voorspelbaar. Bedrijven zoals Nike en Starbucks zijn over vijf jaar nog steeds marktleiders. De risico’s zijn lager dan de markt, maar hier betaalt de belegger wel voor.

 

Lees ook: Negeer het hondje

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ