Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Opinie Michiel Pekelharing, 7 apr 2016 16:17

Column: Internet als infobron

0 0 Leestijd ongeveer

Om te zien of een nieuw product goed in de smaak valt hoeven beleggers tegenwoordig niet meer te wachten op de eerstvolgende cijferpublicatie van een bedrijf. Meestal verschijnen er al razendsnel recensies, terwijl Facebook, Twitter en Instagram vollopen met reacties van gebruikers. De twee grote uitdagingen zijn een volledig overzicht te krijgen van al deze informatie en om het juiste gewicht aan alle berichten te hangen.
Volgens schattingen van onderzoeksbureau IDC neemt de stroom online-berichten en andere informatie elk jaar toe met 40%
Op Facebook verschijnen gemiddeld meer dan 30 miljoen berichten per minuut. In dezelfde minuut komen er circa 400.000 tweets bij. Volgens schattingen van onderzoeksbureau IDC neemt de stroom online-berichten en andere informatie elk jaar toe met 40%. Het is ondoenlijk om als individuele belegger op zoek te gaan naar de onderscheidende informatiespeld in deze datahooiberg. Zelfs voor grote vermogensbeheerders is dit een flinke uitdaging. BlackRock heeft een speciaal Scientific Active Equity Team van ruim 90 specialisten. Het Britse fondsenhuis Schroders heeft in 2014 vanuit dezelfde strategische gedachte Mark Ainsworth aangetrokken. Eerder werkte Ainsworth voor het Formule 1-team van McLaren waar hij aan de hand van big data racestrategieën hielp uitzetten. Bij winkelketen Tesco was hij verantwoordelijk voor de analyse van het bestedingspatroon van klanten. Nu heeft Ainsworth bij Schroders een Data Insights Team opgezet om via speciale technieken datastromen te filteren. De informatie vindt zijn weg naar het beleggingsproces van bestaande oplossingen en ook steeds meer naar nieuwe producten. Als over een aantal jaar de balans wordt opgemaakt, zijn de recente introducties waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg. <

Lees ook: Big data als beleggerskompas

Om te zien of een nieuw product goed in de smaak valt hoeven beleggers tegenwoordig niet meer te wachten op de eerstvolgende cijferpublicatie van een bedrijf. Meestal verschijnen er al razendsnel recensies, terwijl Facebook, Twitter en Instagram vollopen met reacties van gebruikers. De twee grote uitdagingen zijn een volledig overzicht te krijgen van al deze informatie en om het juiste gewicht aan alle berichten te hangen.

Volgens schattingen van onderzoeksbureau IDC neemt de stroom online-berichten en andere informatie elk jaar toe met 40%

Op Facebook verschijnen gemiddeld meer dan 30 miljoen berichten per minuut. In dezelfde minuut komen er circa 400.000 tweets bij. Volgens schattingen van onderzoeksbureau IDC neemt de stroom online-berichten en andere informatie elk jaar toe met 40%. Het is ondoenlijk om als individuele belegger op zoek te gaan naar de onderscheidende informatiespeld in deze datahooiberg. Zelfs voor grote vermogensbeheerders is dit een flinke uitdaging.

BlackRock heeft een speciaal Scientific Active Equity Team van ruim 90 specialisten. Het Britse fondsenhuis Schroders heeft in 2014 vanuit dezelfde strategische gedachte Mark Ainsworth aangetrokken. Eerder werkte Ainsworth voor het Formule 1-team van McLaren waar hij aan de hand van big data racestrategieën hielp uitzetten. Bij winkelketen Tesco was hij verantwoordelijk voor de analyse van het bestedingspatroon van klanten.

Nu heeft Ainsworth bij Schroders een Data Insights Team opgezet om via speciale technieken datastromen te filteren. De informatie vindt zijn weg naar het beleggingsproces van bestaande oplossingen en ook steeds meer naar nieuwe producten. Als over een aantal jaar de balans wordt opgemaakt, zijn de recente introducties waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg. <

Lees ook: Big data als beleggerskompas

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ