Airbnb zet de reissector niet op zijn kop
Airbnb is een boekingswebsite waar mensen hun eigen huis of een kamer daarvan kunnen verhuren. De startup wordt gezien een belangrijke marktverstoorder in de reisbranche. Volgens schattingen van Cowen genereerde Airbnb het afgelopen jaar voor $7,2 mrd aan reserveringen en loopt dit in 2016 op tot $12,3 mrd, waardoor de omzet zal stijgen van $900 mln over 2015 tot $1,6 mrd over 2016. Om de populariteit van Airbnb te staven en te achterhalen hoe groot de concurrentiedruk is op online reisagentschappen als Expedia, Booking.com (onderdeel van Priceline Group) en TripAdvisor, heeft Cowen een onderzoek gehouden onder 1400 reizigers uit de Verenigde Staten. Hieruit blijkt dat Airbnb-gebruikers het afgelopen jaar nog altijd 69% van al hun overnachtingen in een hotel boekten. Bovendien stimuleert Airbnb volgens Cowen juist het gebruik van websites als Booking.com en Expedia. Tegelijkertijd zijn die bedrijven fors aan het investeren om soortgelijke diensten als Airbnb aan te bieden. Zo kocht Expedia onlangs nog HomeAway voor $3,9 mrd, terwijl 15% van het totale aanbod bij Priceline inmiddels bestaat uit privé-accommodaties. Cowen heeft voor zowel Expedia als Priceline het advies op ‘outperform’ staan.