Carrefour toont over de hele linie verbetering
Met de Franse hypermarkten en China kent het bedrijf twee zwakke plekken, die in dit kwartaal licht verbeterden. De k/w van het bedrijf is met 15,5 dan ook terecht lager dan die van Ahold (17,3). We gaan daarom niet verder dan 'houden'.
Bekijk de detailpagina van Carrefour
In Europa bedroeg de autonome groei 3,2%, met in Italië en Spanje respectievelijk 4,5% en 3,4% groei. Ook de andere Europese landen kenden groei. In Latijns-Amerika was de autonome groei met 13,5% excessief: in Brazilië was zij 9,9% en in Argentinië 23,6%. Brazilië vormt er met ongeveer 75% de grootste markt. Gezien de groei van 8,4% een jaar geleden, was die 9,9% knap te noemen. Azië toonde met circa -5% herstel; over 2015 was de daling nog bijna 10%. Carrefour richt zich in China nu meer op het niet-voedingssegment en e-commerce.Lees ook: China speelt Carrefour parten
De eerstekwartaalomzetcijfers waren licht beter dan de markt had verwacht. Carrefour heeft problemen bij de hypermarkten in thuisland Frankrijk, maar wist de autonome daling (in dit geval de omzetontwikkeling zonder benzineverkoop en met dezelfde hoeveelheid verkoopdagen) tot 0,6% te beperken. De supermarkten en andere verkoopkanalen compenseerden die neergang, waardoor Frankrijk per saldo op een autonome groei van 0% uitkwam, op €10,7 mrd. De groei moest uit het buitenland komen, met +5,3% naar €9,3 mrd. Carrefour is in Europa onder meer actief in Spanje, Italië en België, in Latijns-Amerika in Brazilië en Argentinië en in Azië in China en Taiwan. De totale autonome kwartaalomzetgroei kwam daardoor uit op 3,1%, naar €20 mrd.
Bekijk de detailpagina van Carrefour
In Europa bedroeg de autonome groei 3,2%, met in Italië en Spanje respectievelijk 4,5% en 3,4% groei. Ook de andere Europese landen kenden groei. In Latijns-Amerika was de autonome groei met 13,5% excessief: in Brazilië was zij 9,9% en in Argentinië 23,6%. Brazilië vormt er met ongeveer 75% de grootste markt. Gezien de groei van 8,4% een jaar geleden, was die 9,9% knap te noemen. Azië toonde met circa -5% herstel; over 2015 was de daling nog bijna 10%. Carrefour richt zich in China nu meer op het niet-voedingssegment en e-commerce.
Lees ook: China speelt Carrefour parten