L’Oréal verrast in het eerste kwartaal
Het bedrijf voorziet een omzetgroeiversnelling gedurende 2016. Dat geldt dan vooral voor de divisies Actieve Cosmetica en Professionele Producten. Met een k/w van 26 is het aandeel echter aan de prijs. We blijven dus bij ons houdadvies voor L'Oréal.
Bekijk de detailpagina van L’Oréal
De groeiversnelling bij Consumentenproducten kwam vooral uit Noord-Amerika, waar de totale autonome omzet met 4,3% steeg, tegen 3,5% over heel 2015 en 2,4% in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. In West-Europa was dit 2%. De Franse thuismarkt stagneert zelfs. West-Europa maakt ongeveer eenderde van de omzet uit. De opkomende markten zijn met 40% belangrijker. Zij groeiden met 6,1% voortvarend, ondanks stagnatie in het belangrijke Hongkong.Lees ook: L'Oréal in impasse
L’Oréal ging in 2016 voortvarend van start. In het oog springt vooral de snelle stijging van de autonome omzet (zonder buitengewone posten en wisselkoerseffecten) bij de divisie Consumentenproducten, de ‘gewone’ make-up-, haar- en huidverzorgingsproducten van de merken L’Oréal Paris, Maybelline en Garnier. Die omzet steeg met 3,9%. Over heel 2015 was dat 2,5% geweest en in het eerste kwartaal van 2015 1,7%. Deze cijfers zijn belangrijk omdat de divisie met €3,1 mrd ongeveer de helft van de kwartaalomzet van het bedrijf binnen brengt. Grotere groeiers zijn de divisies L’Oréal Luxe (+5,5%) en Actieve Cosmetica (+4,5%), maar die kenden in vorige kwartalen een nog hoger omzettoename. Ook bij de divisie Professionele Producten (voor kappers) is het wel eens harder omhoog gegaan (+2,5%). De autonome omzet van alle divisies samen steeg met 4,2% en de totale omzet met 1,7%, naar €6,6 mrd.
Bekijk de detailpagina van L’Oréal
De groeiversnelling bij Consumentenproducten kwam vooral uit Noord-Amerika, waar de totale autonome omzet met 4,3% steeg, tegen 3,5% over heel 2015 en 2,4% in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. In West-Europa was dit 2%. De Franse thuismarkt stagneert zelfs. West-Europa maakt ongeveer eenderde van de omzet uit. De opkomende markten zijn met 40% belangrijker. Zij groeiden met 6,1% voortvarend, ondanks stagnatie in het belangrijke Hongkong.
Lees ook: L’Oréal in impasse