Nestlé achterblijver in voedingssector
De onzekere melkprijzen maken Danone tot een speculatieve koopaanbeveling, bij een k/w van 20,6. Unilever en Nestlé hebben een k/w van 21,6 en wij prefereren van die twee daarom het sneller groeiende Unilever. Nestlé blijft op 'verkopen' staan.
Bekijk de detailpagina van Nestlé
Bij Danone daalde de omzet met 3%, naar €5,3 mrd. De autonome omzetstijging bij de divisies Zuivel en Water viel mee, die bij Baby- en Medische voeding licht tegen. Belangrijk is dat Zuivel vooruitgang toonde (+2,3%) omdat die divisie ruim 50% van de omzet uitmaakt.Lees ook: Niet iedere voedingsreus presteert goed
Unilever realiseerde een autonome omzettoename van 4,7% (dus zonder wisselkoerseffecten en bijzondere posten). Danone groeide autonoom met 3,5% en Nestlé met 3,9%.
Unilever profiteerde van de grotere aanwezigheid in de opkomende markten met daar +8,3% tegen +5,6% voor Nestlé en +6,3% voor Danone. Op het Amerikaanse continent viel Unilevers groei in Latijns-Amerika op (+17,9%). Er heerst relatief hoge inflatie waardoor de autonome omzetgroei vooral afkomstig was van prijsverhogingen (+15,1%). Die inflatie is overigens wel een gevolg van verzwakte wisselkoersen.De prijzen in Europa daalden juist door het deflatoire klimaat en de concurrentie. De grote groeiers waren Home Care (+7%) en Persoonlijke Verzorging (+5,8%). De totale omzet (inclusief wisselkoersen en bijzondere posten) daalde met 2%, naar €12,5 mrd, vooral door de wisselkoersen. Voor 2018 zijn met drie afzonderlijke nieuwe programma’s kostenbesparingen van €1 mrd op jaarbasis in het vooruitzicht gesteld.
Nestlé kende in Water, Dranken en Diervoeding sterke groeiers (+5-7%) en groeide in de ontwikkelde markten sneller dan Unilever: 2,5% tegen -0,3%. Bij Danone was dat ruim 1,5%. Het productenpakket van Nestlé is gewilder in de ontwikkelde markten dan dat van Unilever en Danone. De totale omzet van Nestlé bleef met CHF20,9 mrd ongeveer stabiel.
Bekijk de detailpagina van Nestlé
Bij Danone daalde de omzet met 3%, naar €5,3 mrd. De autonome omzetstijging bij de divisies Zuivel en Water viel mee, die bij Baby- en Medische voeding licht tegen. Belangrijk is dat Zuivel vooruitgang toonde (+2,3%) omdat die divisie ruim 50% van de omzet uitmaakt.
Lees ook: Niet iedere voedingsreus presteert goed