General Motors is nog een buitenkansje
General Motors heeft mooie kwartaalcijfers gepresenteerd. Omzet en winst waren beide hoger dan verwacht. Bij een k/w van 6,4 en een dividendrendement van bijna 5% handhaven we ons koopadvies.
De gunstige vooruitzichten hebben volgens veel analisten te maken met de gemiddelde leeftijd van auto’s in de VS, de belangrijkste markt voor GMOndanks de magere resultaten deden Zuid-Amerika en Europa het beter dan een jaar geleden. GM heeft het al een tijd moeilijk op deze markten, maar het lijkt er op dat het ergste achter de rug is. In Europa noteerde GM met Opel het hoogste verkoopaantal in het eerste kwartaal sinds 2011. Er werden 8% meer Opels aan de man gebracht, meer dan de groei van de hele markt, die 5% was. Vooral de nieuwe Astra is een succes. Optimisme GM is optimistisch over 2016 en verwacht een aangepaste winst per aandeel van $5,25-5,75. De aangepaste winst ligt doorgaans hoger dan de winst die volgens de regels is opgesteld. Wij taxeren de wpa daarom op $5,20. De gunstige vooruitzichten hebben volgens veel analisten te maken met de gemiddelde leeftijd van auto’s in de VS, de belangrijkste markt voor GM. Die ligt met meer dan 11 jaar behoorlijk hoog. De redenering is dat eigenaren op een gegeven moment een nieuwere auto moeten nemen en dat daardoor de autoverkopen zullen stijgen. Wij zijn hier niet zo zeker van. De gemiddelde leeftijd loopt al jaren beetje bij beetje op, zonder dat dit tot een plotselinge koopgolf heeft geleid. We denken dat andere factoren ook een rol spelen: auto’s gaan steeds langer mee en kopers vinden het steeds minder belangrijk om in de nieuwste modellen te rijden, niet in het minst omdat de financiële situatie van de meeste Amerikaanse huishoudens de laatste jaren amper of niet is vooruitgegaan. Ook denken we dat door de verdergaande verstedelijking het steeds normaler wordt om geen auto te bezitten. Hoe dan ook, op de kortere termijn ziet het er florissant uit. Het eerste kwartaal is ontegenzeggelijk goed, en we zien dan ook geen reden om te twijfelen aan het optimisme van GM voor 2016. De waardering is laag, met een k/w van 6,4 en een dividendrendement van bijna 5%. Omdat de autosector cyclisch is, is een lager dan gemiddelde waardering op z'n plaats. Maar in het geval van GM is de waardering wat ons betreft te bescheiden. [su_box title="Invloed van Ride-sharing op autoverkopen" style="soft" box_color="#f1f0ee" title_color="#e40613" radius="1"]De opkomst van bedrijven als Uber en Lyft heeft mogelijk een negatief effect op de toekomstige autoverkopen. Als steeds meer mensen geen auto bezitten omdat ze voor transport allerlei goede alternatieven hebben, zoals de diensten van Uber, dan worden er natuurlijk minder auto’s verkocht. Maar volgens een onderzoeksbureau zal het allemaal wel meevallen (artikel). Veel mensen gebruiken diensten zoals die van Uber ter vervanging van een taxirit of een huurauto, maar ze willen nog steeds wel een auto voor de deur. Wij denken dat dit klopt, maar dat de behoefte aan een eigen auto vooral bij jongeren aan het afnemen is. In veel steden is een auto onpraktisch en te duur, en de verstedelijking blijft doorzetten. Op lange termijn zijn er dus wel zorgen voor General Motors. [/su_box]
Lees ook: Technische Analyse General Motors
Autofabrikant General Motors (GM) noteerde in de eerste drie maanden van dit jaar een omzet van $37,3 mrd. Dat is 4,5% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De winst is meer dan verdubbeld: $2,0 mrd tegenover $0,9 mrd een jaar geleden. Vooral Noord-Amerika, de thuismarkt van het bedrijf, draaide goed. De ebit (winst zonder rente en belastingen) in die markt was $2,4 mrd. In Europa was dat ongeveer nul en in Zuid-Amerika werd een min van $0,1 mrd genoteerd. De rest van de wereld, voornamelijk Azië, was goed voor een ebit van $0,4 mrd.
De gunstige vooruitzichten hebben volgens veel analisten te maken met de gemiddelde leeftijd van auto’s in de VS, de belangrijkste markt voor GM
Ondanks de magere resultaten deden Zuid-Amerika en Europa het beter dan een jaar geleden. GM heeft het al een tijd moeilijk op deze markten, maar het lijkt er op dat het ergste achter de rug is. In Europa noteerde GM met Opel het hoogste verkoopaantal in het eerste kwartaal sinds 2011. Er werden 8% meer Opels aan de man gebracht, meer dan de groei van de hele markt, die 5% was. Vooral de nieuwe Astra is een succes.
Optimisme
GM is optimistisch over 2016 en verwacht een aangepaste winst per aandeel van $5,25-5,75. De aangepaste winst ligt doorgaans hoger dan de winst die volgens de regels is opgesteld. Wij taxeren de wpa daarom op $5,20. De gunstige vooruitzichten hebben volgens veel analisten te maken met de gemiddelde leeftijd van auto’s in de VS, de belangrijkste markt voor GM. Die ligt met meer dan 11 jaar behoorlijk hoog. De redenering is dat eigenaren op een gegeven moment een nieuwere auto moeten nemen en dat daardoor de autoverkopen zullen stijgen. Wij zijn hier niet zo zeker van. De gemiddelde leeftijd loopt al jaren beetje bij beetje op, zonder dat dit tot een plotselinge koopgolf heeft geleid.
We denken dat andere factoren ook een rol spelen: auto’s gaan steeds langer mee en kopers vinden het steeds minder belangrijk om in de nieuwste modellen te rijden, niet in het minst omdat de financiële situatie van de meeste Amerikaanse huishoudens de laatste jaren amper of niet is vooruitgegaan. Ook denken we dat door de verdergaande verstedelijking het steeds normaler wordt om geen auto te bezitten.
Hoe dan ook, op de kortere termijn ziet het er florissant uit. Het eerste kwartaal is ontegenzeggelijk goed, en we zien dan ook geen reden om te twijfelen aan het optimisme van GM voor 2016. De waardering is laag, met een k/w van 6,4 en een dividendrendement van bijna 5%. Omdat de autosector cyclisch is, is een lager dan gemiddelde waardering op z’n plaats. Maar in het geval van GM is de waardering wat ons betreft te bescheiden.
Lees ook: Technische Analyse General Motors