Column: doe wat HAL doet, investeer in online winkelen
Online winkelen is een wereldwijde groeimarkt. Het afgelopen jaar steeg de omzet uit online winkelen in Europa op jaarbasis met 12,5% tot €477 mrd en onderzoeksbureau eMarketer verwacht dat wereldwijd de komende jaren de omzet zal toenemen tot ruim $2,5 bln in 2018. Bedrijven als Bol.com, Zalando en Zooplus doen goede zaken, al komen zij vaak van ver. Zo stelde managing director Daniel Ropers van Bol.com onlangs nog in de Belgische zakenkrant De Tijd dat het bedrijf pas over twee jaar zwarte cijfers hopen te schrijven. Dat Bol.com, onderdeel van Ahold, nog altijd verlies lijdt, komt onder meer doordat het investeert in zijn eigen logistieke netwerk. Hierbij kan Bol.com profiteren van het winkelnetwerk van Albert Heijn en bestelde producten afleveren bij een AH-filiaal waar klanten hun boodschappen doen. Een grote Nederlandse speler die wel al jarenlang goede cijfers draait is Coolblue. Over 2015 zag de webwinkel in consumentenelektronica en witgoed de omzet op jaarbasis met 54% stijgen tot €555 mln. Om het logistieke proces meer in eigen hand te krijgen is Coolblue begin dit jaar begonnen met het zelf bezorgen van producten en is er een gigantisch distributiecentrum gebouwd in Tilburg. Bol.com en Coolblue zetten deze stappen vooral om grote buitenlandse spelers als Alibaba en Amazon voor te blijven. Om verder te professionaliseren heeft Coolblue begin april een nieuwe aandeelhouder verwelkomd. HAL heeft een 20%-belang genomen in de webwinkel, wat volgens Het Financieele Dagblad neerkomt op circa €140 mln. Ik adviseer beleggers het voorbeeld van HAL te volgen en te kijken naar de kansen die deze groeimarkt biedt, al is het maar om het gemak van online winkelen verder te stimuleren.
Lees ook: ABN Amro: Diana Shipping koopwaardig
Online winkelen is een wereldwijde groeimarkt. Het afgelopen jaar steeg de omzet uit online winkelen in Europa op jaarbasis met 12,5% tot €477 mrd en onderzoeksbureau eMarketer verwacht dat wereldwijd de komende jaren de omzet zal toenemen tot ruim $2,5 bln in 2018. Bedrijven als Bol.com, Zalando en Zooplus doen goede zaken, al komen zij vaak van ver. Zo stelde managing director Daniel Ropers van Bol.com onlangs nog in de Belgische zakenkrant De Tijd dat het bedrijf pas over twee jaar zwarte cijfers hopen te schrijven. Dat Bol.com, onderdeel van Ahold, nog altijd verlies lijdt, komt onder meer doordat het investeert in zijn eigen logistieke netwerk. Hierbij kan Bol.com profiteren van het winkelnetwerk van Albert Heijn en bestelde producten afleveren bij een AH-filiaal waar klanten hun boodschappen doen. Een grote Nederlandse speler die wel al jarenlang goede cijfers draait is Coolblue. Over 2015 zag de webwinkel in consumentenelektronica en witgoed de omzet op jaarbasis met 54% stijgen tot €555 mln. Om het logistieke proces meer in eigen hand te krijgen is Coolblue begin dit jaar begonnen met het zelf bezorgen van producten en is er een gigantisch distributiecentrum gebouwd in Tilburg. Bol.com en Coolblue zetten deze stappen vooral om grote buitenlandse spelers als Alibaba en Amazon voor te blijven. Om verder te professionaliseren heeft Coolblue begin april een nieuwe aandeelhouder verwelkomd. HAL heeft een 20%-belang genomen in de webwinkel, wat volgens Het Financieele Dagblad neerkomt op circa €140 mln. Ik adviseer beleggers het voorbeeld van HAL te volgen en te kijken naar de kansen die deze groeimarkt biedt, al is het maar om het gemak van online winkelen verder te stimuleren.
Lees ook: ABN Amro: Diana Shipping koopwaardig