Rendement van 1757%
Scheepvaart in zwaar weer
Paragon Shipping heeft het zwaar te verduren, zoals veel bedrijven in de scheepvaart. De dalende vraag uit China naar grondstoffen heeft de scheepvaartsector in een crisis gebracht. De tarieven voor vervoer van bulkgoederen (ijzer, kolen, granen etc.) zijn het laatste jaar sterk gedaald, waardoor rederijen de inkomsten fors zien afnemen. De tarieven staan zelfs zó sterk onder druk dat rederijen soms nog niet eens de helft van de kosten vergoed krijgen en flink verlies maken. Veel bedrijven in de sector zijn failliet gegaan, en de verwachting is dat er nog veel faillissementen zullen volgen.
Vele partijen hadden een short positie in het Paragon vanwege de berichten over een faillissement en besloten massaal de aandelen terug te kopen
Rederijen leenden jarenlang veel geld om hun vloten te laten groeien. De toekomst zag er tenslotte uitstekend uit. De huidige slechte markt hadden de rederijen niet voorzien, en de overvloed aan schepen zorgt nu voor overaanbod. Rederijen doen er alles aan om het hoofd boven water te houden en aan hun financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Zo verkopen ze bijvoorbeeld een deel van hun vloot tegen dumpprijzen. Ook proberen ze hun financieringen op orde te krijgen door kapitaal aan te trekken of financiële verplichtingen uit te stellen.
Aandelen van bedrijven in de scheepvaartsector zijn het laatste jaar fors gedaald, soms wel met minnen van 80%. Zo ook Paragon Shipping. Op 27 april bereikte het aandeel een laagste koers ooit van $0,20. Een dag later bleek dat beleggers die het hadden aangedurfd te kopen een gouden lot in handen hadden.
Paragon versus Tradewinds
Donderdag 28 april maakte Paragon bekend een rechtszaak aan te spannen tegen Tradewinds, een mediabedrijf dat nieuws publiceert over de scheepvaart. Tradewinds bracht op 18 februari het bericht naar buiten dat voor Paragon faillissement zou worden aangevraagd. Paragon Shipping spreekt dit tegen en sleept Tradewinds dus voor de rechter.
Op 28 april steeg het aandeel flink op de berichten over de rechtszaak. Een faillissement leek erg dichtbij, maar is dus volgens Paragon totaal niet aan de orde. Vele partijen hadden een short positie in het Paragon vanwege de berichten over een faillissement en besloten massaal de aandelen terug te kopen. De zogenaamde short-squeeze zette het aandeel op zijn hoogtepunt maar liefst 1757% in de plus ten opzichte van twee dagen ervoor.
Meer hoge rendementen
Het bericht van Paragon zorgde voor een goede stemming voor de meeste aandelen in de scheepvaartsector. Op donderdag 28 april bereikte Paragon op de hoogste koers van de dag een rendement van 1215%. Sector-gerelateerde aandelen op de Nasdaq deden het iets minder goed, maar toch zal menig belegger erg tevreden zijn met onderstaande rendementen.
Genco Shipping & Trading Limited (GNK) | +68% |
Eagle Bulk Shipping Inc (EGLE) | +57% |
Star Bulk Carriers Corp. (SBLK) | +25% |
DryShips (DRYS) | +53% |
Sino Global Shipping (SINO) | +94% |
Scorpio Bulkers (SALT) | +13% |
Globus Maritime (GLBS) | +288% |
Top Ships (TOPS) | +30% |
Ultrapetrol (ULTR) | +81% |
Overlevers
Op basis van de huidige vraag in de wereld is er overaanbod in de scheepvaartsector. De tarieven zitten op een dieptepunt en meerdere rederijen zullen de huidige slag niet overleven. Paragon lijkt op basis van de woorden van het management voorlopig overeind te blijven. Misschien zullen de overlevers in de sector binnen enkele jaren weer floreren, maar het risico om te beleggen is enorm groot. Wie toch wil gokken op een pennystock zoals Paragon kan dan ook het beste snel winst nemen wanneer het aandeel explodeert, zoals vorige week. Zelfs als het rendement iets minder is dan 1757%.
Lees ook: Snurer blikt vooruit: help, het is mei