AB Inbev voldoet niet aan de verwachtingen
AB Inbev kent problemen in enkele grote regio's. Gecombineerd met een k/w van 29,5 geeft dat een relatief hoog beleggingsrisico. Wij handhaven daarom ons verkoopadvies en prefereren het minder risicovolle Heineken, dat tevens een lagere k/w (21,8) heeft.
De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer had in februari al aangekondigd dat de economische situatie in Brazilië en China de resultaten negatief zou beïnvloeden, maar de eerstekwartaalcijfers van AB Inbev vielen toch nog tegen. Zo daalde de autonome verkoop in hectoliters gemeten met 1,7%, waar de analisten -0,3% hadden verwacht (middelste of mediane schatting). Bij autonome cijfers wordt afgezien van eenmalige effecten, zoals overnames, herstructureringen en wisselkoerseffecten. De gewone kwartaalomzet daalde van $10,5 mrd naar $9,4 mrd. De analisten rekenden op $9,96 mrd. Autonoom was er wel een stijging (+3,1%), maar ook die bleef achter bij de verwachting van de financiële markten (+6,1%). Het autonome operationeel resultaat (ebitda) steeg weliswaar, met 3,1%, maar de ebitdamarge daalde van 38,0% naar 36,8%, door relatief hoge kosten. Doordat ook de afschrijvingen en financieringskosten stegen (mede door wisselkoerseffecten) daalde de nettokwartaalwinst van $2,7 mrd naar een onaanzienlijke $132 mln. Autonoom was die daling minder groot: van $2,3 mrd naar $844 mln, of $0,87 per aandeel. Dat was onderin de bandbreedte van de schattingen van de analisten ($0,60 -$1,40).
Dat AB Inbev toch herstel verwacht in Brazilië maakt de verwachtingen voor heel 2016 van het bedrijf kwetsbaar
De oorzaken voor deze slechte uitkomst zijn divers. De pijn ligt in Noord-Amerika (-1,1% autonome hectoliterdaling), Latijns-Amerika-Noord ( -7,3%) en -Zuid (-5,3%), en Azië (-0,5%). Lichtpunten waren er in Mexico (+13%) en Europa (+1,8%), maar deze regio’s horen voor AB Inbev tot de kleinste. Brazilië daarentegen is de belangrijksste markt: AB Inbev heeft er een marktaandeel van ruim meer dan 60%. De hectoliterverkoop daalde er met 10%. De flinke recessie en politieke crisis beloven voor AB Inbev weinig goeds voor de rest van het jaar in Brazilië. De brouwer zelf verwacht echter toch enige groei.
Ook voor de totale activiteiten in 2016 blijft AB Inbev ‘voorzichtig optimistisch’. Dat moet dan gebaseerd zijn op de ontwikkelingen in Mexico en Europa. Bovendien worden veel marketinginspanningen gericht op de premiummerken zoals Budweiser, Stella Artois en Corona, die sneller groeien dan de merken die het bedrijf lager in de markt plaatst. Dat AB Inbev toch herstel verwacht in Brazilië maakt de verwachtingen voor heel 2016 van het bedrijf kwetsbaar. Met een k/w van 29,5 zijn de risico’s voor beleggers groter dan bij Heineken, dat een koopadvies heeft. Daar komt dan nog bij dat de overname van SABMiller nog vele jaren aandacht van het management zal vragen.
Lees ook: AB Inbev toont verzwakking