Hoe groot is de vraag naar auto’s in de VS de komende jaren?
De verkoop van auto’s hangt samen met het Amerikaanse consumentenvertrouwen dat momenteel hoog is.Een nogal divers beeld dus. De verkoop van auto’s hangt uiteraard samen met het Amerikaanse consumentenvertrouwen dat momenteel hoog is. Gezien de toch tanende wereldeconomie blijft het wel de vraag hoe houdbaar dat is. Uit de laatste vertrouwensindex van de Universiteit van Michigan bleek dat de verwachtingen van consumenten voor de toekomst flink waren gedaald. Investeerders in de Amerikaanse autosector zullen meer bewijs willen hebben voor de kracht van de eindvraag. De komende maandverkopen zullen dan ook een groot gewicht in de schaal leggen. Sommige fabrikanten zijn zelf ook wat voorzichtig. Zo heeft Nissan de afgelopen maand bewust meer verkoop-incentives gegeven, een signaal dat het concern twijfelt over de houdbaarheid van de huidige hoge afzetniveaus. De arbeidsmarkt lijkt immers wat minder te worden en de olieprijs zit weer in de lift, wat zich uit in hogere brandstofkosten. Marktvorsers voorzien daarom een nogal volatiel beeld voor de rest van dit jaar. Op de langere termijn zijn er zorgen over de opkomst van ride-sharing met diensten als Uber, die de verkopen negatief kunnen beïnvloeden. Bij ons koopadvies voor GM hebben wij ons vooral laten leiden door de lage waardering en het aantrekkelijke dividendrendement.
Bekijk de detailpagina van General Motors
Onlangs gaven wij een koopadvies voor General Motors, dat erg optimistisch is over de marktontwikkelingen in 2016. Een lezer vroeg ons hoe zich dat verhoudt tot de momenteel teleurstellende verkoopcijfers van het bedrijf.
In april werd in de Verenigde Staten een recordaantal personenauto’s en lichte trucks verkocht. Volgens researchbureau Autodata gingen vorige maand liefst 151 miljoen exemplaren over de toonbank. Daarmee werd niet alleen een elf jaar oud record uit de boeken geschreven, het was ook een keer ten goede vergeleken met het eerste kwartaal 2016, en vooral met de zwakke maand maart. Opvallend genoeg viel marktleider General Motors (marktaandeel ruim 17%) de afgelopen maand juist uit de toon. GM verkocht in april 259.557 personenauto’s en dat cijfer lag 3,5% onder het niveau van een jaar geleden. Analisten hadden op een teruggang van 1,7% gerekend. Ook Ford miste de analistenverwachting. Fabrikanten als Fiat Chrysler, Toyota, Honda en Nissan presteerden vorige maand wel beter dan verwacht.
De verkoop van auto’s hangt samen met het Amerikaanse consumentenvertrouwen dat momenteel hoog is.
Een nogal divers beeld dus. De verkoop van auto’s hangt uiteraard samen met het Amerikaanse consumentenvertrouwen dat momenteel hoog is. Gezien de toch tanende wereldeconomie blijft het wel de vraag hoe houdbaar dat is. Uit de laatste vertrouwensindex van de Universiteit van Michigan bleek dat de verwachtingen van consumenten voor de toekomst flink waren gedaald. Investeerders in de Amerikaanse autosector zullen meer bewijs willen hebben voor de kracht van de eindvraag. De komende maandverkopen zullen dan ook een groot gewicht in de schaal leggen. Sommige fabrikanten zijn zelf ook wat voorzichtig. Zo heeft Nissan de afgelopen maand bewust meer verkoop-incentives gegeven, een signaal dat het concern twijfelt over de houdbaarheid van de huidige hoge afzetniveaus. De arbeidsmarkt lijkt immers wat minder te worden en de olieprijs zit weer in de lift, wat zich uit in hogere brandstofkosten.
Marktvorsers voorzien daarom een nogal volatiel beeld voor de rest van dit jaar. Op de langere termijn zijn er zorgen over de opkomst van ride-sharing met diensten als Uber, die de verkopen negatief kunnen beïnvloeden. Bij ons koopadvies voor GM hebben wij ons vooral laten leiden door de lage waardering en het aantrekkelijke dividendrendement.