De kwartaalcijfers waren beter dan verwacht, maar de omzet vertoonde door het kwartaal heen een afnemende groei. Dat maakte beleggers nerveus. Het bedrijf verhoogde wel de verwachtingen voor het hele jaar.
In de kwartaalcijfers van doe-het-zelfketen
Home Depot zitten nogal wat fluctuaties. Onderliggend ondervindt de omzet van het bedrijf de laatste jaren steun van een zich gestaag ontwikkelende bouwmarkt (zie ook het kader). De fluctuaties worden vooral veroorzaakt door het weer. Zo was de laatste winter in de VS een relatief zachte die het voor klussers mogelijk maakte door te gaan met bouw- en verbouwactiviteiten. Die uitgaven hebben ze nu dus gedaan, waardoor ze later in het jaar minder zullen besteden bij Home Depot.
Dat was ook impliciet de belangrijkste mededeling die het management van Home Depot deed. De omzet van winkels die ook een jaar geleden onderdeel waren van de keten (vergelijkbare winkelomzet) steeg in het eerste kwartaal met 6,5% vergeleken met een jaar geleden. Dat was weliswaar hoger dan de financiële markt had verwacht (+4,4%), maar binnen het kwartaal was zichtbaar dat de groei afnam. In april was de groei met 4,3% opnieuw lager.
De kwartaalomzet steeg met 9%, naar $22,8 mrd. Daarbij werd Home Depot geholpen door hogere bestedingen per betaalde rekening (van $58,60 naar $60,03). Het operationeel resultaat (ebit) steeg met 18,5%, tot $3,1 mrd. Uit deze hogere stijging dan de omzetgroei blijkt dat de operationele marge andermaal steeg: zij nam toe van 12,4% naar 13,5%. Voor heel 2018 is 14,5% het streven. De hogere efficiency werd ook duidelijk uit de verkoopopbrengst per oppervlakte-eenheid, de vierkante foot (een foot is 0,3048 meter). Die steeg van $353,70 naar $376,73. De nettowinst dikte met 14% aan, naar $1,8 mrd. Doordat Home Depot aandelen inkoopt, steeg de nettowinst per aandeel zelfs met 19%, tot $1,44. Het bedrijf heeft eerder aangekondigd dat dit jaar voor ongeveer $5 mrd aan aandelen zal worden ingekocht. Dat is ruim 3% van de huidige marktwaarde van het bedrijf.
De aandelenkoers daalde licht na het bekend worden van de kwartaalcijfers, een teken dat de zorgen over de toekomst bij beleggers zwaarder wogen dan de tevredenheid over het recente verleden. De directie tilt kennelijk minder zwaar aan de afname van de groei na februari, want die stelde de verwachtingen voor het hele boekjaar naar boven bij. De omzet zal toenemen naar 6,3% (van 5,1 tot 6%), waarbij de vergelijkbare winkelomzet stijgt van 3,7 tot 4,5% naar ongeveer 4,9%. De nettowinst per aandeel zal met 14,8% stijgen, naar $6,27. De vorige verwachting kwam neer op een stijging van 12 tot 13%.
[su_box title="De Amerikaanse koopkrachtparadox" style="soft" box_color="#f1f0ee" title_color="#e40613" radius="1"]Er is sprake van een schijnbare tegenstelling. In sommige markten, zoals kleding, ondervinden winkelketens in de VS problemen. Dat wordt verergerd doordat zij soms gevoelig zijn voor internetaankopen. De koopkracht in de VS stijgt echter, door loonstijging en lage benzineprijzen. Waar sommige sectoren daar dus niet van kunnen profiteren, doen de Amerikaanse bouwmarkten dat wel. De huizenbouw blijft maar in de lift zitten, getuige de cijfers over bouwvergunningsaanvragen en bestedingen aan bouwactiviteiten. Daar kwam een zachte winter bij, die het mogelijk maakte om in die tijd van het jaar te verbouwen. Verwacht mag worden dat de bouw- en verbouwdrift later in het jaar gaat liggen, want wat verbouwd is hoeft voorlopig niet opnieuw te worden verbouwd.[/su_box]
De kwartaalcijfers waren beter dan verwacht, maar de omzet vertoonde door het kwartaal heen een afnemende groei. Dat maakte beleggers nerveus. Het bedrijf verhoogde wel de verwachtingen voor het hele jaar.
In de kwartaalcijfers van doe-het-zelfketen Home Depot zitten nogal wat fluctuaties. Onderliggend ondervindt de omzet van het bedrijf de laatste jaren steun van een zich gestaag ontwikkelende bouwmarkt (zie ook het kader). De fluctuaties worden vooral veroorzaakt door het weer. Zo was de laatste winter in de VS een relatief zachte die het voor klussers mogelijk maakte door te gaan met bouw- en verbouwactiviteiten. Die uitgaven hebben ze nu dus gedaan, waardoor ze later in het jaar minder zullen besteden bij Home Depot.
Dat was ook impliciet de belangrijkste mededeling die het management van Home Depot deed. De omzet van winkels die ook een jaar geleden onderdeel waren van de keten (vergelijkbare winkelomzet) steeg in het eerste kwartaal met 6,5% vergeleken met een jaar geleden. Dat was weliswaar hoger dan de financiële markt had verwacht (+4,4%), maar binnen het kwartaal was zichtbaar dat de groei afnam. In april was de groei met 4,3% opnieuw lager.
De kwartaalomzet steeg met 9%, naar $22,8 mrd. Daarbij werd Home Depot geholpen door hogere bestedingen per betaalde rekening (van $58,60 naar $60,03). Het operationeel resultaat (ebit) steeg met 18,5%, tot $3,1 mrd. Uit deze hogere stijging dan de omzetgroei blijkt dat de operationele marge andermaal steeg: zij nam toe van 12,4% naar 13,5%. Voor heel 2018 is 14,5% het streven. De hogere efficiency werd ook duidelijk uit de verkoopopbrengst per oppervlakte-eenheid, de vierkante foot (een foot is 0,3048 meter). Die steeg van $353,70 naar $376,73. De nettowinst dikte met 14% aan, naar $1,8 mrd. Doordat Home Depot aandelen inkoopt, steeg de nettowinst per aandeel zelfs met 19%, tot $1,44. Het bedrijf heeft eerder aangekondigd dat dit jaar voor ongeveer $5 mrd aan aandelen zal worden ingekocht. Dat is ruim 3% van de huidige marktwaarde van het bedrijf.
De aandelenkoers daalde licht na het bekend worden van de kwartaalcijfers, een teken dat de zorgen over de toekomst bij beleggers zwaarder wogen dan de tevredenheid over het recente verleden. De directie tilt kennelijk minder zwaar aan de afname van de groei na februari, want die stelde de verwachtingen voor het hele boekjaar naar boven bij. De omzet zal toenemen naar 6,3% (van 5,1 tot 6%), waarbij de vergelijkbare winkelomzet stijgt van 3,7 tot 4,5% naar ongeveer 4,9%. De nettowinst per aandeel zal met 14,8% stijgen, naar $6,27. De vorige verwachting kwam neer op een stijging van 12 tot 13%.
De Amerikaanse koopkrachtparadox
Er is sprake van een schijnbare tegenstelling. In sommige markten, zoals kleding, ondervinden winkelketens in de VS problemen. Dat wordt verergerd doordat zij soms gevoelig zijn voor internetaankopen. De koopkracht in de VS stijgt echter, door loonstijging en lage benzineprijzen. Waar sommige sectoren daar dus niet van kunnen profiteren, doen de Amerikaanse bouwmarkten dat wel. De huizenbouw blijft maar in de lift zitten, getuige de cijfers over bouwvergunningsaanvragen en bestedingen aan bouwactiviteiten. Daar kwam een zachte winter bij, die het mogelijk maakte om in die tijd van het jaar te verbouwen. Verwacht mag worden dat de bouw- en verbouwdrift later in het jaar gaat liggen, want wat verbouwd is hoeft voorlopig niet opnieuw te worden verbouwd.