Telecomwereld in VS herschikt zich
AT&T en Verizon kennen weinig nettowinstgroei per aandeel. Uitdager T Mobile US groeit sneller. Dat is daardoor ondanks een k/w van 32,5 onze sectorfavoriet.
De Amerikaanse telecommarkt is turbulent. De dagen van hoge tarieven zijn voor Verizon en AT&T definitief voorbij met de opkomst van prijsvechters als T-Mobile US en Sprint. Bovendien dreigt met de opmars van videodiensten op de mobiele telefoon toetreding van krachtige kabelaars en bedrijven als Apple. Bij mobiele telefonie vindt opnieuw modernisering plaats. De prijzenoorlog in de Amerikaanse mobiele telecommarkt dateert van 2013 en gaat steeds verder. De prijsvechters zoeken het nu nog vooral in de groei van het aantal abonnees, waar de marktleiders proberen met mobiele diensten van hogere kwaliteit hun omzet en winst te laten groeien.
Er is afscherming tegen de prijsconcurrenten in een gedeelte van de markt waar meer besteed wordt en vervolgens raken die klanten strakker aan AT&T gelieerd doordat ze meer diensten van het bedrijf afnemen
AT&T heeft in 2015 Direct TV gekocht, een stap die de regionale spreiding (buiten de VS) vergroot, maar vooral ook (film-)inhoud voor de mobieletelefonieklanten realiseert. Het stelt het bedrijf onder meer in staat om toch op prijs te concurreren door goedkope mobieletelefonietarieven aan te bieden aan klanten die ook videodiensten afnemen. Op die manier worden twee vliegen in een klap gevangen. Er is afscherming tegen de prijsconcurrenten in een gedeelte van de markt waar meer besteed wordt en vervolgens raken die klanten strakker aan AT&T gelieerd doordat ze meer diensten van het bedrijf afnemen. Dat is althans de bedoeling van AT&T, dat verwacht dat de prikkel voor klanten minder groot wordt om naar een concurrent over te stappen. Die mobiele videodienstverlening is onderdeel van de strategie waarbij AT&T zoekt naar klandizie bij Amerikanen die hun tv-abonnement hebben opgezegd en die in plaats daarvan video- en programmadiensten via hun computer afnemen (cord cutting). Maar daarmee treedt AT&T onder meer weer in concurrentie met Dish, dat voor slechts $20 per maand een afgeslankte tv-dienst via internet aanbiedt. Dish is een satellietconcurrent van AT&T’s DirectTV.
Gerichte advertenties
Ook Verizon heeft een dienst gelanceerd die video op smartphones levert (Go90). Het bedrijf is echter ook bezig zich een positie te verwerven op de internetadvertentiemarkt. In 2015 werd AOL gekocht en het bedrijf is nu in de markt voor de aankoop van Yahoo, exclusief de deelneming van dat concern in het Chinese Alibaba. Met haar ruim 100 miljoen klanten kan Verizon een aantrekkelijke partij worden om advertenties te laten plaatsen die goed gericht zijn, dat wil zeggen bij publiek terechtkomen dat echt geïnteresseerd is in de producten waarvoor reclame wordt gemaakt. Yahoo is, zelfs in combinatie met AOL, echter een kleine partij vergeleken met Google en Facebook, dus het is de vraag of Verizons strategie succesvol zal zijn, als de overname al doorgaat. Verizon heeft de kabelmaatschappijen Comcast en Time Warner Cable de optie gegeven via zijn netwerk mobieletelefoniediensten aan te bieden. Als de bedrijven daar op ingaan kunnen zij quadruple-diensten aanbieden (vaste en mobiele telefonie, tv en internet) wat ze concurrerender maakt tegenover de oude, gevestigde telecombedrijven. De kabelmaatschappijen zullen Verizon hiervoor moeten betalen.
Of de strategieën van AT&T en Verizon gaan werken, is nog uiterst onzeker. Bovendien vinden we de aandelen niet gunstig geprijsd, met een k/w van 12,7 voor Verizon en zelfs 13,5 voor AT&T. Beide aandelen krijgen dan ook een verkoopadvies.
Sectorfavoriet
Dan zien we meer in T-Mobile US. De groei van het bedrijf blijft groots. In het eerste kwartaal van 2016 werden maar liefst 2,2 miljoen nieuwe klanten (netto) geworven, waarmee het totaal op ruim 65 miljoen komt. Van de laatste zeven kwartalen wist het bedrijf er in zes meer dan 2 miljoen klanten te werven en in de laatste twaalf kwartalen waren het er meer dan 1 miljoen. De klanten weten de lage tarieven te waarderen, bij een dienstverlening waar ze tevreden over zijn. Recent introduceerde T-Mobile US gratis videodiensten voor de mobiele telefoon. Bovendien mag niet gebruikte capaciteit doorgeschoven worden naar de volgende termijn. Toch bleef het gemiddeld gebruik per postpaid-gebruiker met ruim $46 per maand bijna hetzelfde. De Amerikaanse tak van T-Mobile heeft zijn bedrijfsverwachtingen voor heel 2016 verhoogd. Er zullen meer nieuwe klanten komen (circa 3,4 miljoen in plaats van ongeveer 2,9 miljoen (postpaid, netto) en de autonome ebitda zal op circa $10 mrd uitkomen in plaats van $9,4 mrd. Die was $7,4 mrd in 2015. Door de winststijging daalt de nettoschuldratio (verhouding nettoschuld/ebitda) gedurende 2016 verder, tot bijna 2.
De huidige nettoschuld van bijna $20 mrd zou wel eens de hoofdoorzaak kunnen zijn voor het matige presteren van de aandelenkoers. AT&T, Verizon en andere concurrenten doen alle moeite om hun nettoschuldratio onder 1 te houden. Maar echt verontrustend is het schuldprobleem bij T-Mobile US niet: KPN zit bijvoorbeeld iets boven 2. Gezien de resultaatstijging is de k/w van 32,5 acceptabel.
Lees ook: Tipterugblik: T-Mobile US