Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Advies Jaap Barendregt, 23 mei 2016 11:30

Telecomwereld in VS herschikt zich

0 0 Leestijd ongeveer

AT&T en Verizon kennen weinig nettowinstgroei per aandeel. Uitdager T Mobile US groeit sneller. Dat is daardoor ondanks een k/w van 32,5 onze sectorfavoriet.

De concurrentie in de Amerikaanse telecomsector blijft groot. Uitdager T-Mobile US dwingt de marktleiders AT&T en Verizon naar andere manieren te kijken om klanten te binden. Daar slagen die bedrijven maar matig in.

De Amerikaanse telecommarkt is turbulent. De dagen van hoge tarieven zijn voor Verizon en AT&T definitief voorbij met de opkomst van prijsvechters als T-Mobile US en Sprint. Bovendien dreigt met de opmars van videodiensten op de mobiele telefoon toetreding van krachtige kabelaars en bedrijven als Apple. Bij mobiele telefonie vindt opnieuw modernisering plaats. De prijzenoorlog in de Amerikaanse mobiele telecommarkt dateert van 2013 en gaat steeds verder. De prijsvechters zoeken het nu nog vooral in de groei van het aantal abonnees, waar de marktleiders proberen met mobiele diensten van hogere kwaliteit hun omzet en winst te laten groeien.

Er is afscherming tegen de prijsconcurrenten in een gedeelte van de markt waar meer besteed wordt en vervolgens raken die klanten strakker aan AT&T gelieerd doordat ze meer diensten van het bedrijf afnemen

AT&T heeft in 2015 Direct TV gekocht, een stap die de regionale spreiding (buiten de VS) vergroot, maar vooral ook (film-)inhoud voor de mobieletelefonieklanten realiseert. Het stelt het bedrijf onder meer in staat om toch op prijs te concurreren door goedkope mobieletelefonietarieven aan te bieden aan klanten die ook videodiensten afnemen. Op die manier worden twee vliegen in een klap gevangen. Er is afscherming tegen de prijsconcurrenten in een gedeelte van de markt waar meer besteed wordt en vervolgens raken die klanten strakker aan AT&T gelieerd doordat ze meer diensten van het bedrijf afnemen. Dat is althans de bedoeling van AT&T, dat verwacht dat de prikkel voor klanten minder groot wordt om naar een concurrent over te stappen. Die mobiele videodienstverlening is onderdeel van de strategie waarbij AT&T zoekt naar klandizie bij Amerikanen die hun tv-abonnement hebben opgezegd en die in plaats daarvan video- en programmadiensten via hun computer afnemen (cord cutting). Maar daarmee treedt AT&T onder meer weer in concurrentie met Dish, dat voor slechts $20 per maand een afgeslankte tv-dienst via internet aanbiedt. Dish is een satellietconcurrent van AT&T’s DirectTV.

Gerichte advertenties
Ook Verizon heeft een dienst gelanceerd die video op smartphones levert (Go90). Het bedrijf is echter ook bezig zich een positie te verwerven op de internetadvertentiemarkt. In 2015 werd AOL gekocht en het bedrijf is nu in de markt voor de aankoop van Yahoo, exclusief de deelneming van dat concern in het Chinese Alibaba. Met haar ruim 100 miljoen klanten kan Verizon een aantrekkelijke partij worden om advertenties te laten plaatsen die goed gericht zijn, dat wil zeggen bij publiek terechtkomen dat echt geïnteresseerd is in de producten waarvoor reclame wordt gemaakt. Yahoo is, zelfs in combinatie met AOL, echter een kleine partij vergeleken met Google en Facebook, dus het is de vraag of Verizons strategie succesvol zal zijn, als de overname al doorgaat. Verizon heeft de kabelmaatschappijen Comcast en Time Warner Cable de optie gegeven via zijn netwerk mobieletelefoniediensten aan te bieden. Als de bedrijven daar op ingaan kunnen zij quadruple-diensten aanbieden (vaste en mobiele telefonie, tv en internet) wat ze concurrerender maakt tegenover de oude, gevestigde telecombedrijven. De kabelmaatschappijen zullen Verizon hiervoor moeten betalen.

Of de strategieën van AT&T en Verizon gaan werken, is nog uiterst onzeker. Bovendien vinden we de aandelen niet gunstig geprijsd, met een k/w van 12,7 voor Verizon en zelfs 13,5 voor AT&T. Beide aandelen krijgen dan ook een verkoopadvies.

AT&T en Verizon presteren per saldo vlak
De eerstekwartaalcijfers van Verizon verschilden weinig van die van vorig jaar, met onderaan de streep een nettowinst per aandeel van $1,06 (was $1,03). De verwachting bestaat dat dit vlakke beeld het hele jaar blijft door prijsconcurrentie en hoge kosten. AT&T presteerde niet veel beter. De totaalomzet steeg flink (met 28% naar $40,5 mrd) door de aankoop van DirectTV. Er waren echter ook hogere kosten. Per saldo steeg de nettowinst met ruim 16%, maar doordat het aantal uitstaande aandelen ruim 18% groter werd, nam de nettowinst per aandeel zelfs af (van $0,63 naar $0,62). Bij T-Mobile US steeg de kwartaalomzet met 10,6%, tot $8,6 mrd. Het autonoom operationeel resultaat (ebitda) nam met 98% toe, naar $2,7 mrd waarbij overigens wel een boekwinst zit van $636 mln. Per aandeel boog T-Mobile US een nettoverlies van $0,09 om naar een winst van $0,56.

Sectorfavoriet
Dan zien we meer in T-Mobile US. De groei van het bedrijf blijft groots. In het eerste kwartaal van 2016 werden maar liefst 2,2 miljoen nieuwe klanten (netto) geworven, waarmee het totaal op ruim 65 miljoen komt. Van de laatste zeven kwartalen wist het bedrijf er in zes meer dan 2 miljoen klanten te werven en in de laatste twaalf kwartalen waren het er meer dan 1 miljoen. De klanten weten de lage tarieven te waarderen, bij een dienstverlening waar ze tevreden over zijn. Recent introduceerde T-Mobile US gratis videodiensten voor de mobiele telefoon. Bovendien mag niet gebruikte capaciteit doorgeschoven worden naar de volgende termijn. Toch bleef het gemiddeld gebruik per postpaid-gebruiker met ruim $46 per maand bijna hetzelfde. De Amerikaanse tak van T-Mobile heeft zijn bedrijfsverwachtingen voor heel 2016 verhoogd. Er zullen meer nieuwe klanten komen (circa 3,4 miljoen in plaats van ongeveer 2,9 miljoen (postpaid, netto) en de autonome ebitda zal op circa $10 mrd uitkomen in plaats van $9,4 mrd. Die was $7,4 mrd in 2015. Door de winststijging daalt de nettoschuldratio (verhouding nettoschuld/ebitda) gedurende 2016 verder, tot bijna 2.

De huidige nettoschuld van bijna $20 mrd zou wel eens de hoofdoorzaak kunnen zijn voor het matige presteren van de aandelenkoers. AT&T, Verizon en andere concurrenten doen alle moeite om hun nettoschuldratio onder 1 te houden. Maar echt verontrustend is het schuldprobleem bij T-Mobile US niet: KPN zit bijvoorbeeld iets boven 2. Gezien de resultaatstijging is de k/w van 32,5 acceptabel.

Lees ook: Tipterugblik: T-Mobile US

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ