Ahold vindt de weg omhoog
Na een terugval in het eerste kwartaal van 2015 heeft Ahold zich hersteld. De kwartaalcijfers maakten een solide indruk en waren iets beter dan de markt verwachtte. De k/w van 17,3 is echter vrij hoog. Om die reden handhaven wij ons houdadvies.
Ahold wijst voor de groei vooral naar de snelle opkomst van de verkopen via internetIn Nederland (33,4% van de omzet) nam de identieke omzet met 2,9% toe. Over heel 2015 was dat 3,2% en in het eerste kwartaal van 2016 2,5%. Ahold wijst voor deze groei vooral naar de snelle opkomst van de verkopen via internet (bol.com en ah.nl) die met meer dan 30% stegen. De totale omzet steeg met 4,9%, naar €3,9 mrd. In Tsjechië (4,5% van de omzet) steeg de identieke omzet met 0,1%, ondanks diverse prijscampagnes van concurrenten. Over heel 2015 was nog sprake van een daling (-0,7%). De totale omzet in constante wisselkoersen steeg in Tsjechië met 0,4%, naar €528 mln.
Totaalbeeld
De totale omzet nam in constante wisselkoersen toe met 3,5%, tot €11,8 mrd. Dat was een fractie boven de analistenverwachtingen. Van die omzet kwam overigens nog maar een beperkt deel van de internetverkopen in Nederland en de VS (Peapod). Die kwamen uit op €548 mln, een groei van 22%. Zowel in Nederland, de VS als Tsjechië boekte Ahold een hogere autonome operationele marge (zonder bijzondere posten). Dat heeft te maken met het efficiencyprogramma Simplicity en met lagere energiekosten. In het kader van Simplicity wordt overigens ook gewerkt aan een aantrekkelijker productenaanbod, gecombineerd met prijsverlagingen die worden gefinancierd met kostenreducties. De totale autonome operationele marge kwam uit op 3,8%, een toename van 30 basispunten (vanaf 3,5%). De internetverkopen hebben hierop een drukkend effect, want die zijn nog verlieslatend. Deze activiteiten zijn echter onmisbaar voor handhaving van de marktpositie, zeker ook omdat Ahold hierbij vooroploopt in Nederland en de VS. Het gewone operationeel resultaat (inclusief bijzondere posten) steeg met €50 mln, naar €396 mln. Het gaat dus om een toename met 14% en dat was ook iets meer dan de analisten hadden verwacht. In het eerste kwartaal kende Ahold tijdelijk hogere kosten, de marge was 4,0% in het eerste kwartaal van 2014 (zie tabel). De nettowinst groeide van €213 mln naar €241 mln, of van €0,26 naar €0,29 per aandeel. Ahold deelde nog mee dat de voorbereidingen voor de fusie met Delhaize bijna rond zijn; het wachten is vooral op toestemming vanuit de VS.Bekijk de detailpagina van Ahold
Supermarktketen Ahold werkt in een uiterst competitieve sector en moet alle zeilen bijzetten om het marktaandeel te handhaven, laat staan te vergroten. Daartoe lopen allerlei initiatieven. Die lijken succesvol te zijn, getuige de eerstekwartaalcijfers.
Ahold wist in het eerste kwartaal de omzet goed op peil te houden. Vooral in de VS is dat een prestatie. De identieke omzet (dezelfde winkels) was in het eerste kwartaal van 2014 nog met 2,4% gedaald, over heel 2015 was dat 1,3% en over het vierde kwartaal van 2015 en het afgelopen kwartaal nog maar 0,1% In het eerste kwartaal van 2016 heeft Ahold zelfs marktaandeel gewonnen. De prestaties in de VS wegen zwaar omdat het land 62,1% van de omzet uitmaakt. De totale omzet in de VS steeg met 3% (naar €7,3 mrd) bij constante wisselkoersen. De omzet van de 25 A&P-winkels die in 2015 zijn overgenomen, telden voor het eerst mee.
Ahold wijst voor de groei vooral naar de snelle opkomst van de verkopen via internet
In Nederland (33,4% van de omzet) nam de identieke omzet met 2,9% toe. Over heel 2015 was dat 3,2% en in het eerste kwartaal van 2016 2,5%. Ahold wijst voor deze groei vooral naar de snelle opkomst van de verkopen via internet (bol.com en ah.nl) die met meer dan 30% stegen. De totale omzet steeg met 4,9%, naar €3,9 mrd. In Tsjechië (4,5% van de omzet) steeg de identieke omzet met 0,1%, ondanks diverse prijscampagnes van concurrenten. Over heel 2015 was nog sprake van een daling (-0,7%). De totale omzet in constante wisselkoersen steeg in Tsjechië met 0,4%, naar €528 mln.
Totaalbeeld
De totale omzet nam in constante wisselkoersen toe met 3,5%, tot €11,8 mrd. Dat was een fractie boven de analistenverwachtingen. Van die omzet kwam overigens nog maar een beperkt deel van de internetverkopen in Nederland en de VS (Peapod). Die kwamen uit op €548 mln, een groei van 22%.
Zowel in Nederland, de VS als Tsjechië boekte Ahold een hogere autonome operationele marge (zonder bijzondere posten). Dat heeft te maken met het efficiencyprogramma Simplicity en met lagere energiekosten. In het kader van Simplicity wordt overigens ook gewerkt aan een aantrekkelijker productenaanbod, gecombineerd met prijsverlagingen die worden gefinancierd met kostenreducties. De totale autonome operationele marge kwam uit op 3,8%, een toename van 30 basispunten (vanaf 3,5%). De internetverkopen hebben hierop een drukkend effect, want die zijn nog verlieslatend. Deze activiteiten zijn echter onmisbaar voor handhaving van de marktpositie, zeker ook omdat Ahold hierbij vooroploopt in Nederland en de VS.
Het gewone operationeel resultaat (inclusief bijzondere posten) steeg met €50 mln, naar €396 mln. Het gaat dus om een toename met 14% en dat was ook iets meer dan de analisten hadden verwacht. In het eerste kwartaal kende Ahold tijdelijk hogere kosten, de marge was 4,0% in het eerste kwartaal van 2014 (zie tabel). De nettowinst groeide van €213 mln naar €241 mln, of van €0,26 naar €0,29 per aandeel. Ahold deelde nog mee dat de voorbereidingen voor de fusie met Delhaize bijna rond zijn; het wachten is vooral op toestemming vanuit de VS.