Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 1 jun 2016 17:32

Ahold vindt de weg omhoog

0 0 Leestijd ongeveer

Na een terugval in het eerste kwartaal van 2015 heeft Ahold zich hersteld. De kwartaalcijfers maakten een solide indruk en waren iets beter dan de markt verwachtte. De k/w van 17,3 is echter vrij hoog. Om die reden handhaven wij ons houdadvies.

Supermarktketen Ahold werkt in een uiterst competitieve sector en moet alle zeilen bijzetten om het marktaandeel te handhaven, laat staan te vergroten. Daartoe lopen allerlei initiatieven. Die lijken succesvol te zijn, getuige de eerstekwartaalcijfers. Ahold wist in het eerste kwartaal de omzet goed op peil te houden. Vooral in de VS is dat een prestatie. De identieke omzet (dezelfde winkels) was in het eerste kwartaal van 2014 nog met 2,4% gedaald, over heel 2015 was dat 1,3% en over het vierde kwartaal van 2015 en het afgelopen kwartaal nog maar 0,1% In het eerste kwartaal van 2016 heeft Ahold zelfs marktaandeel gewonnen. De prestaties in de VS wegen zwaar omdat het land 62,1% van de omzet uitmaakt. De totale omzet in de VS steeg met 3% (naar €7,3 mrd) bij constante wisselkoersen. De omzet van de 25 A&P-winkels die in 2015 zijn overgenomen, telden voor het eerst mee.
Ahold wijst voor de groei vooral naar de snelle opkomst van de verkopen via internet
In Nederland (33,4% van de omzet) nam de identieke omzet met 2,9% toe. Over heel 2015 was dat 3,2% en in het eerste kwartaal van 2016 2,5%. Ahold wijst voor deze groei vooral naar de snelle opkomst van de verkopen via internet (bol.com en ah.nl) die met meer dan 30% stegen. De totale omzet steeg met 4,9%, naar €3,9 mrd. In Tsjechië (4,5% van de omzet) steeg de identieke omzet met 0,1%, ondanks diverse prijscampagnes van concurrenten. Over heel 2015 was nog sprake van een daling (-0,7%). De totale omzet in constante wisselkoersen steeg in Tsjechië met 0,4%, naar €528 mln.
Totaalbeeld
De totale omzet nam in constante wisselkoersen toe met 3,5%, tot €11,8 mrd. Dat was een fractie boven de analistenverwachtingen. Van die omzet kwam overigens nog maar een beperkt deel van de internetverkopen in Nederland en de VS (Peapod). Die kwamen uit op €548 mln, een groei van 22%. Zowel in Nederland, de VS als Tsjechië boekte Ahold een hogere autonome operationele marge (zonder bijzondere posten). Dat heeft te maken met het efficiencyprogramma Simplicity en met lagere energiekosten. In het kader van Simplicity wordt overigens ook gewerkt aan een aantrekkelijker productenaanbod, gecombineerd met prijsverlagingen die worden gefinancierd met kostenreducties. De totale autonome operationele marge kwam uit op 3,8%, een toename van 30 basispunten (vanaf 3,5%). De internetverkopen hebben hierop een drukkend effect, want die zijn nog verlieslatend. Deze activiteiten zijn echter onmisbaar voor handhaving van de marktpositie, zeker ook omdat Ahold hierbij vooroploopt in Nederland en de VS. Het gewone operationeel resultaat (inclusief bijzondere posten) steeg met €50 mln, naar €396 mln. Het gaat dus om een toename met 14% en dat was ook iets meer dan de analisten hadden verwacht. In het eerste kwartaal kende Ahold tijdelijk hogere kosten, de marge was 4,0% in het eerste kwartaal van 2014 (zie tabel). De nettowinst groeide van €213 mln naar €241 mln, of van €0,26 naar €0,29 per aandeel. Ahold deelde nog mee dat de voorbereidingen voor de fusie met Delhaize bijna rond zijn; het wachten is vooral op toestemming vanuit de VS.

Bekijk de detailpagina van Ahold

Supermarktketen Ahold werkt in een uiterst competitieve sector en moet alle zeilen bijzetten om het marktaandeel te handhaven, laat staan te vergroten. Daartoe lopen allerlei initiatieven. Die lijken succesvol te zijn, getuige de eerstekwartaalcijfers.

Ahold wist in het eerste kwartaal de omzet goed op peil te houden. Vooral in de VS is dat een prestatie. De identieke omzet (dezelfde winkels) was in het eerste kwartaal van 2014 nog met 2,4% gedaald, over heel 2015 was dat 1,3% en over het vierde kwartaal van 2015 en het afgelopen kwartaal nog maar 0,1% In het eerste kwartaal van 2016 heeft Ahold zelfs marktaandeel gewonnen. De prestaties in de VS wegen zwaar omdat het land 62,1% van de omzet uitmaakt. De totale omzet in de VS steeg met 3% (naar €7,3 mrd) bij constante wisselkoersen. De omzet van de 25 A&P-winkels die in 2015 zijn overgenomen, telden voor het eerst mee.

Ahold wijst voor de groei vooral naar de snelle opkomst van de verkopen via internet

In Nederland (33,4% van de omzet) nam de identieke omzet met 2,9% toe. Over heel 2015 was dat 3,2% en in het eerste kwartaal van 2016 2,5%. Ahold wijst voor deze groei vooral naar de snelle opkomst van de verkopen via internet (bol.com en ah.nl) die met meer dan 30% stegen. De totale omzet steeg met 4,9%, naar €3,9 mrd. In Tsjechië (4,5% van de omzet) steeg de identieke omzet met 0,1%, ondanks diverse prijscampagnes van concurrenten. Over heel 2015 was nog sprake van een daling (-0,7%). De totale omzet in constante wisselkoersen steeg in Tsjechië met 0,4%, naar €528 mln.

Totaalbeeld

De totale omzet nam in constante wisselkoersen toe met 3,5%, tot €11,8 mrd. Dat was een fractie boven de analistenverwachtingen. Van die omzet kwam overigens nog maar een beperkt deel van de internetverkopen in Nederland en de VS (Peapod). Die kwamen uit op €548 mln, een groei van 22%.

Zowel in Nederland, de VS als Tsjechië boekte Ahold een hogere autonome operationele marge (zonder bijzondere posten). Dat heeft te maken met het efficiencyprogramma Simplicity en met lagere energiekosten. In het kader van Simplicity wordt overigens ook gewerkt aan een aantrekkelijker productenaanbod, gecombineerd met prijsverlagingen die worden gefinancierd met kostenreducties. De totale autonome operationele marge kwam uit op 3,8%, een toename van 30 basispunten (vanaf 3,5%). De internetverkopen hebben hierop een drukkend effect, want die zijn nog verlieslatend. Deze activiteiten zijn echter onmisbaar voor handhaving van de marktpositie, zeker ook omdat Ahold hierbij vooroploopt in Nederland en de VS.

Het gewone operationeel resultaat (inclusief bijzondere posten) steeg met €50 mln, naar €396 mln. Het gaat dus om een toename met 14% en dat was ook iets meer dan de analisten hadden verwacht. In het eerste kwartaal kende Ahold tijdelijk hogere kosten, de marge was 4,0% in het eerste kwartaal van 2014 (zie tabel). De nettowinst groeide van €213 mln naar €241 mln, of van €0,26 naar €0,29 per aandeel. Ahold deelde nog mee dat de voorbereidingen voor de fusie met Delhaize bijna rond zijn; het wachten is vooral op toestemming vanuit de VS.

Bekijk de detailpagina van Ahold

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ