Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Opinie Jeroen Boogaard, 3 jun 2016 11:54

Lezersvraag: Hoe kijkt u aan tegen Diana Shipping?

0 0 Leestijd ongeveer

Wie benieuwd is naar de gang van zaken in de droge bulkscheepvaart, hoeft maar een blik te werpen op de Baltic Dry Index. Dit is de graadmeter van de scheepvaarttarieven voor droge bulk als ijzererts, kolen en granen. De index zit al geruime tijd in een vrije val en bereikte in februari het laagste punt ooit op 290 punten, een daling van 98% ten opzichte van de piek van 11.793 punten in mei 2008. Dit komt doordat er veel nieuwe schepen zijn bijgebouwd terwijl de vraag vanwege de afkoeling in China juist is afgezwakt. Bij deze lage tarieven maken de meeste rederijen verlies en dat geldt ook voor Diana Shipping (NYSE: DSX). Het bedrijf is al drie jaar verliesgevend en blijft ook dit jaar in de rode cijfers. In het eerste kwartaal liep het verlies op van $10,7 mln naar $31,4 mln, op een kwart lagere omzet van $30,8 mln. De lagere tarieven werden nog enigszins gecompenseerd door de expansie van de vloot, die dit jaar zal toenemen tot 49 schepen, tegen slechts 25 in 2012. Door de hoge investeringen torst het bedrijf inmiddels wel een schuldenlast van ruim $600 mln met zich mee. Weliswaar staat daar een riante kaspositie van $148,5 mln tegenover, maar die zou wel eens snel kunnen slinken nu ook de operationele kasstroom negatief is geworden. De huidige crisis moet daarom niet te lang voortduren. Bemoedigend is alvast dat de Baltic Dry Index vanaf het dieptepunt weer is verdubbeld. Het ziet ernaar uit dat China een harde landing weet te voorkomen. Ook het uit de vaart nemen van oude schepen draagt bij aan betere marktomstandigheden. In het eerste kwartaal signaleerde brancheorganisatie Bimco een record sloopvolume, maar in april en mei lag dit alweer een stuk lager door het herstel van de tarieven. Als die trend van lagere sloopvolumes doorzet dan zal de vloot blijven groeien en de onbalans in de markt toenemen, zo waarschuwt Bimco. De vooruitzichten voor Diana Shipping blijven daarom zwak, temeer daar dit jaar voor meer dan de helft van de schepen de huurcontracten aflopen. Vernieuwing zal waarschijnlijk tegen fors lagere tarieven plaatsvinden en de cashflow derhalve verder onder druk zetten. Genoeg reden om het aandeel voorlopig nog te mijden.

Wie benieuwd is naar de gang van zaken in de droge bulkscheepvaart, hoeft maar een blik te werpen op de Baltic Dry Index. Dit is de graadmeter van de scheepvaarttarieven voor droge bulk als ijzererts, kolen en granen. De index zit al geruime tijd in een vrije val en bereikte in februari het laagste punt ooit op 290 punten, een daling van 98% ten opzichte van de piek van 11.793 punten in mei 2008. Dit komt doordat er veel nieuwe schepen zijn bijgebouwd terwijl de vraag vanwege de afkoeling in China juist is afgezwakt.

Bij deze lage tarieven maken de meeste rederijen verlies en dat geldt ook voor Diana Shipping (NYSE: DSX). Het bedrijf is al drie jaar verliesgevend en blijft ook dit jaar in de rode cijfers. In het eerste kwartaal liep het verlies op van $10,7 mln naar $31,4 mln, op een kwart lagere omzet van $30,8 mln. De lagere tarieven werden nog enigszins gecompenseerd door de expansie van de vloot, die dit jaar zal toenemen tot 49 schepen, tegen slechts 25 in 2012. Door de hoge investeringen torst het bedrijf inmiddels wel een schuldenlast van ruim $600 mln met zich mee. Weliswaar staat daar een riante kaspositie van $148,5 mln tegenover, maar die zou wel eens snel kunnen slinken nu ook de operationele kasstroom negatief is geworden. De huidige crisis moet daarom niet te lang voortduren.

Bemoedigend is alvast dat de Baltic Dry Index vanaf het dieptepunt weer is verdubbeld. Het ziet ernaar uit dat China een harde landing weet te voorkomen. Ook het uit de vaart nemen van oude schepen draagt bij aan betere marktomstandigheden. In het eerste kwartaal signaleerde brancheorganisatie Bimco een record sloopvolume, maar in april en mei lag dit alweer een stuk lager door het herstel van de tarieven. Als die trend van lagere sloopvolumes doorzet dan zal de vloot blijven groeien en de onbalans in de markt toenemen, zo waarschuwt Bimco.

De vooruitzichten voor Diana Shipping blijven daarom zwak, temeer daar dit jaar voor meer dan de helft van de schepen de huurcontracten aflopen. Vernieuwing zal waarschijnlijk tegen fors lagere tarieven plaatsvinden en de cashflow derhalve verder onder druk zetten. Genoeg reden om het aandeel voorlopig nog te mijden.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ