Mikhail Zverev: ‘Markt verdisconteert verandering traag’
Mikhail Zverev is hoofd wereldwijde aandelen bij Standard Life Investments, een vermogensbeheerder met ruim $100 mrd onder beheer. Standard Life selecteert bottom-up aandelen die waarschijnlijk goed gaan presteren, onafhankelijk van de markt. De centrale beleggingsfilosofie van het bedrijf luidt vrij vertaald ‘Focus op verandering’ en ligt ten grondslag aan het hele scala aan aandelenbeleggingen. Standard Life Investments denkt dat het uiteindelijk de bedrijfsfundamentals zijn die de aandelenkoersen sturen. Volgens Zverev speelt de markt onvoldoende efficiënt in op de veranderende fundamenten. Wij bespraken met Zverev hoe de belegger veranderingen in zijn voordeel kan uitbuiten.
Apple en Microsoft zijn goed bezig, maar dat weet de markt ook. Wij vinden een belegging pas interessant als de marktverwachting lager is dan de onze
Vanwaar jullie zoektocht naar verandering?
‘Omdat de markt zelf traag is met het verdisconteren van verandering. Dat kan gaan om nieuwe markten, een andere bedrijfsvoering of wisselende consumententrends, maar ook veranderingen wat betreft regelgeving of competitie. Wij analyseren van deze ontwikkelingen of ze sterk genoeg zal zijn om de aandelenkoers in beweging te zetten als de massa de verandering opmerkt. Wij gaan niet uit van een eigen opvatting op regio’s of sectoren.’
In hoeveel aandelen belegt het Global Equity Unconstrained Fund?
‘Wij beleggen in 49 verschillende aandelen. De grootste tien hebben een totale weging van 26% Dit zijn de beste beleggingsideeën van de duizenden bedrijven die wij jaarlijks onderzoeken en bezoeken. Wij volgen geen enkele benchmark.’
Wat zijn de belangrijkste veranderingen die u ziet?
‘Als Nederlander weet u dat consumentenbedrijven fantastische beleggingen zijn geweest. Maar de vraag is of dat zo zal blijven want consumenten nemen meer en meer afscheid van de producten van deze conglomeraten. Kijk maar eens naar de craft-bierrevolutie. Kleine brouwers experimenteren met steeds uitgesprokener biersoorten. Eén van de trends is dat het voor consumenten door Facebook steeds eenvoudiger is om deze kleinere brouwers te ontdekken, maar dit geldt ook voor kleine bedrijven die scheermesjes, tassen of kleding maken. Kleinere bedrijven kunnen eenvoudig en goedkoop adverteren op Facebook. Vroeger hadden deze bedrijven geen mogelijkheid om consumenten te bereiken, dat was immers veel te duur. Dit helpt die kleine bedrijven, maar het stuwt ook de advertentieomzet van Facebook. Dat aandeel is mijn één na grootste belegging. Er is een enorme groei van advertenties omdat consumenten en bedrijven erop zitten te wachten. Op dit moment brengen consumenten meer dan 5% van hun vrije tijd door op Facebook, terwijl dat medium minder dan 1% van het advertentiegeld krijgt dat bedrijven kunnen spenderen. De groei van Facebook zal daarom nog een tijdje doorgaan omdat er genoeg merken over zijn die nog niet de switch naar adverteren op Facebook hebben gemaakt.’
Mikhael Zverev | |
Hoofd wereldwijde aandelen Standard Life Investments | |
2012 – heden | Hoofd wereldwijde aandelen Standard Life Investments |
2002 – 2007 | Directeur beleggingen aandelen Standard Life |
2002 – 2007 | Senior aandelenanalist First State Investments |
2001 – 2002 | Aandelenanalist Citigroup |
1998 – 2001 | Investment banker Trigon Capital |
1993 – 1998 | Polytechnische Peter de Grote universiteit, Sint-Petersburg |
Kunt u nog een verandering benoemen?
‘Wereldwijd is er een trend naar een gezondere levensstijl. Coca-Cola stopt voor elke dollar die ze verdienen een kilo suiker in hun dranken. Pepsi gebruikt 338 gram suiker om een dollar aan ebit te verdienen. Bedrijven als Coca-Cola worstelen met de vraag hoe ze moeten groeien. Een van de interessante aandelen om in te beleggen is Glanbia. Dat bedrijf heeft 12% marktaandeel in de markt van gezondere/performance-voeding die groter is dan $10 mrd. Deze markt groeit jaarlijks ook nog eens met 10 tot 15%. Glanbia is goed gepositioneerd om hiervan te profiteren.
40% van het Global Equity Unconstrained Fund belegt in de VS. De omzet, de winst en de marge van bedrijven in de S&P500 zijn aan het dalen. Is dit geen risico?
‘Wij zien genoeg bedrijven waar deze zaken niet spelen. Los daarvan is het kijken naar een door een optelsom tot stand gekomen indexniveau misleidend, want de energiesector en de sterk gestegen dollar vertekenen het beeld. Wij beleggen dan ook nauwelijks in energiegerelateerde aandelen en exportbedrijven.’
Jullie beleggen ook niet in aandelen zoals Apple en Microsoft. Waarom niet? Deze bedrijven zijn toch goed bezig?
‘Die zijn zeker goed bezig. Wij vinden een belegging alleen pas interessant als de verwachting van de markt lager is dan de onze. De markt weet ook dat deze bedrijven goed en innovatief bezig zijn. Ik heb niet meer informatie en daarom doen wij niets. Waarom zou ik het geld van mijn investeerders hiervoor gebruiken?’
Hoe komt het dat het aandeel Fortune Brands de zwaarste weging heeft?
‘Soms komen onze beleggingen voort uit het feit dat de markt grote bedrijven verkeerd beoordeelt. Andere keren, zoals bij Fortune Brands, gaat het om bedrijven die nauwelijks gevolgd worden. Dat Amerikaanse bedrijf is gespecialiseerd in innovatieve kasten, sanitair, deuren en beveiligingsproducten. Het bedrijf is marktleider en het marktaandeel is gegroeid omdat meerdere concurrenten zijn omgevallen. Wij denken dat Amerikanen door de crisis te weinig hebben geïnvesteerd in hun huizen. Maar het gaat nu goed met de Amerikaanse consument en de huizenprijzen stijgen, waardoor de investeringen in het eigen huis aantrekken. Dan is er ook nog een kans dat de cyclus van stijgende huizenprijzen langer duurt dan gebruikelijk. Mensen leven langer waardoor ze ook langer in hun huis blijven wonen. Door de crisis blijven ook de kinderen langer thuis wonen. Het gevolg is dat ouderen hun huizen niet verkopen terwijl er wel huizen nodig zijn voor de volgende generatie die op eigen benen wil staan. Fortune Brands zal van al deze zaken profiteren en wij dus ook.’
Hoe kijkt u aan tegen de wereldwijde aandelenmarkt?
De MSCI heeft een k/w van 14 en een ‘earnings yield’ (de winst-koersverhouding, die het rendement op een aandeel uitdrukt) van 7. Je kan dit gemakshalve vertalen naar een totaalrendement op lange termijn van circa 7%; 3% dividend en 4% groei. Dit is gecorrigeerd voor inflatie, want als de inflatie stijgt, stijgt het totaalrendement mee. Inflatie is immers niets anders dan bedrijven die hun prijzen verhogen.’
Wat is het grootste risico voor de aandelenmarkt?
‘China is nog steeds de groeimotor van de wereld en dankt zijn opkomst aan het feit dat het de werkplaats van de wereld geweest is. Maar met de huidige export is geen hoge groei meer mogelijk. De door export gestuurde economie moet veranderen in een economie op basis van consumptie, zoals in het westen. Het grootste risico voor de aandelenmarkt is dat deze transitie mislukt, waardoor de belangrijkste groeimotor van de wereldeconomie wegvalt. Dat is een reëel gevaar. Je kan banken verplichten om geld uit te lenen, je kan bedrijven verplichten om te produceren, maar je kan consumenten niet verplichten om te kopen. Zelfs in China niet.’
Lees ook: Nieuwkomer iDealing: ‘Nederlanders zijn echte optiehandelaren’