Lezersvraag: waarom daalt het aandeel BMW bij groeiende afzet?
De koers van BMW bereikte in maart 2015 een recordstand van €120, maar daarna is het aandeel stapsgewijs teruggevallen tot iets minder dan €70. Op het eerste gezicht is die daling opmerkelijk. De autofabrikant slaagde er vorig jaar goed in om de inkomsten op te schroeven. De jaaromzet steeg met 15% naar €92,2 mrd. In het eerste kwartaal namen de autoverkopen met bijna 6% toe, terwijl de inkomsten grofweg gelijk waren aan het voorgaande jaar. Een andere factor die de daling opmerkelijk maakt, is de waardering. Op de huidige koers wordt slechts 7,1 maal de verwachte winst betaald.
Er zijn echter verschillende ontwikkelingen die beleggers zorgen baren. Allereerst zijn dat signalen van een toenemende margedruk. Over heel 2015 lag de ebit-marge op 9,2%. Dat is ruim binnen de eigen doelstelling van 8 tot 10%, maar duidelijk lager dan de 9,6% van een jaar eerder. In het eerste kwartaal van dit jaar lag de marge van de autodivisie bovendien een procentpunt lager dan in dezelfde periode van 2015.
Een tweede zorg van beleggers is dat het lastig wordt om het tempo van de omzetgroei vast te houden. De lauwe reactie op de op zich degelijke jaarcijfers werd voor een groot deel veroorzaakt doordat BMW zich terughoudend uitliet over de groeikansen in het lopende jaar. Voor 2016 staat er geen introductie van een belangrijk nieuw model gepland, terwijl concurrent Daimler juist relatief veel nieuwe lanceringen doorvoert. Met name in Azië verliest het bedrijf hierdoor terrein.
Ook het dividendbeleid vormt voor sommige partijen een teleurstelling. Het dividend van €3,20 over 2015 lag aan de onderkant van de verwachting, aangezien beleggers hoopten op een bonusuitkering met het oog op het 100-jarig bestaan van de autofabrikant.
Een laatste reden voor de koersdruk is het cyclische karakter van de auto-industrie, dat het onvermijdelijk maakt dat er na de huidige periode van goede jaren weer een lastige tijd aankomt. De sterke financiële positie geeft BMW echter de ruimte om ook moeilijke periodes goed door te komen en om te investeren in de volgende generatie (elektrische) auto’s. Bovendien staan er voor volgend jaar enkele introducties gepland die de omzetgroei kunnen aanwakkeren.
Een koopaanbeveling gaat in het huidige klimaat wat ver, maar als favoriet binnen de Duitse autobranche verdient het aandeel een stevig houdadvies.