Danone zet krachtig in op zuivel
De versterking van de dominante zuiveldivisie is cruciaal voor het bereiken van de toch wel ambitieuze groeidoelstellingen. De overname is een dure, maar de k/w van 21,3 van Danone is gezien de verwachte groei niet overdreven. Daarom blijven wij bij het koopadvies.
Het Franse voedings- en drankenbedrijf heeft jarenlang de nadruk op andere activiteiten gelegd dan zuivel. Water (19,5% van de eerstekwartaalomzet), babyvoeding (22,3%) en medische voeding (6,9%) kregen lang de voorrang. De omzetgroei en operationele marges bij deze divisies zijn hoger dan die van de divisie Zuivel (omzetaandeel van 51,3%), wat ze een belangrijke diversificatiefunctie geeft. Maar 2016 is toch weer het jaar van de zuivel aan het worden. Danone is een offensief gestart om de zuiveldivisie op te peppen.
Chinees melkpoeder
De zuiveldivisie had het de laatste jaren dan ook zwaar. Er was een voedselschandaal in China waar Danone part nog deel aan had, maar die er wel tot grote omzetdaling leidde, en er was de stijgende melkprijs. In een periode van melkprijsstijging is het moeilijk om die verhoging door te berekenen aan de klant; Danone heeft daar niet voldoende marktmacht voor. De oplossing werd gezocht in innovatie: er werden producten ontwikkeld met melk als grondstof, waarvoor de klant wel meer geld wilde betalen. Een voorbeeld hiervan is de intrede op de markt voor Griekse yoghurt in de VS enkele jaren geleden. Danone brengt ook producten als Activia en Actimel op de markt. Innovatie in tijden van hogere grondstofprijzen heeft wel een nadeel: het gaat ten koste van de operationele marge. Vandaar dat er opluchting bij Danone zal zijn geweest toen de melkprijs in 2015 fors daalde doordat de melkquota in Europa werden opgeheven. Door die prijsdaling niet aan de klant door te berekenen ontstond ruimte voor promotionele kortingen die de omzet stimuleerden, maar ook voor een hogere operationele marge en zelfs voor meer innovatie-inspanningen, zoals vernieuwing van Actimel en Activia.
Een andere groeimethode, naast innovatie, is geografische uitbreiding. Danone is in 2015 in China een samenwerking aangegaan met branchegenoot Yashili. Omdat de Chinezen na enkele zuivelschandalen zeer gecharmeerd zijn van westerse zuivel(kennis), moet dit extra groei voor de divisie van Danone opleveren.
En dan is er nog een derde groeimethode: de overname van een bedrijf, en dan het liefst een dat een innovatief zuivelproduct heeft ontwikkeld en succesvol in de markt gezet. Dat is Danone gelukt met de mogelijke overname van Michel et Augustin, een klein Frans bedrijf in innovatieve voeding en drank (drinkyoghurt en koek) en met die van het veel grotere The WhiteWave Foods Company in de Verenigde Staten. Die laatste aanwinst prikkelt de fantasie het meest.
Synergievoordelen
De overnamesom van WhiteWave bedraagt $12,5 mrd waarvan $2,5 mrd schuld. Danone betaalt de $10 mrd met kasmiddelen. Daarmee is de schuldpositie van het bedrijf flink opgelopen. Het bedrag biedt de aandeelhouders van WhiteWave een premie van 24% op de gemiddelde slotkoersen van de laatste dertig beursdagen voorafgaande aan het bod. Danone krijgt bij aanvaarding van het bod door de aandeelhouders een tweemaal zo grote positie in de VS en $300 mln synergievoordelen op het operationele niveau (ebit) in 2020. Het is, kortom, een dure overname, tenzij Danone erin slaagt de producten van WhiteWave succesvol wereldwijd te vermarkten. WhiteWave is vooral goed in organische en glutenvrije zuivel en weet de laatste jaren substantiële omzetgroei te bewerkstelligen In 2015 steeg de omzet van $3,4 mrd naar naar $3,9 mrd, bij een stijgende ebitdamarge (van 11,8% naar 12,6%). Daarmee kan Danone de jaarlijkse omzetgroeidoelstelling van 5% en margegroeidoelstellingen voor de zuiveldivisie (+200 basispunten boven de 9,3% van 2014) in 2020 makkelijker verwezenlijken.