ICT Group maakt sterke groei door
Eind 2013 kreeg het toenmalige ICT Automatisering met Jos Blejie (CEO) en Jan-Willem Wienbelt (CFO) een compleet nieuw management. ICT worstelde toen met ‘bleeder’ Duitsland, waardoor het bedrijf als geheel bleef hangen. In dat jaar speelde ook een bieding van DPA. Aandeelhouders en commissarissen waren van mening dat er meer uit ICT gehaald kon worden. Onder leiding van Blejie en Wienbelt werd in 2014 besloten afscheid te nemen van de resterende verliesgevende Duitse activiteiten en is de Nederlandse tak onderverdeeld in kleinere bedrijfsonderdelen die dichter op de klant zitten. Het ondernemerschap kreeg zo meer de ruimte. Om de tariefdruk in Nederland op te vangen werden activiteiten uitbesteed aan bedrijven in het nabije buitenland, zoals het Bulgaarse Strypes. Een klein bedrijf met veel jonge professionals dat goed winstgevend is en een bijzonder snelle groei laat zien. Strypes telde aanvankelijk 50 medewerkers en inmiddels 130. Het bedrijf was aanvankelijk vanuit Bulgarije vooral actief voor ASML en is nu voor veel meer ICT-klanten aan het werk. ICT heeft de afgelopen jaren nog een aantal interessante overnames gedaan met winstmarges die hoger liggen dan de bestaande business. Over het eerste kwartaal 2016 boekte ICT een omzetgroei van 23% tot €21,1 mln, waarbij de autonome groei 10% bedroeg. Het ebitda steeg met 57% tot €2,2 mln.
Ons streven is het personeelsaantal te verdubbelen tot 1500. Dan tel je goed mee in Europa. Schaal is belangrijk om de ontwikkelingen te kunnen bijhouden
Wat voor software ontwikkelt ICT Group precies?
“ICT zit vooral in de innovatieve software, terwijl spelers als Atos en Capgemini meer in de hoek van enterprise resource planning (ERP) zitten. Ook in onze wereld zien we in toenemende mate standaardisering optreden. De nadruk komt meer te liggen op het moduleren van bestaande stukken software, in plaats van het schrijven van software zelf. De kracht van ICT is dat wij er voor kunnen zorgen dat alles met alles kan praten. In de industriële automatisering kunnen wij intelligentie in een machine bouwen (embedded software, red.), data uit een machine halen en het besturingsplatform genereren. Wij doen aan detachering, projecten en dienstverlening. Grote klanten van ons zijn ASML, Philips, PostNL en ECT. De tien grootste klanten zijn goed voor 45% van de omzet.”
Jan-Willem Wienbelt | |
CFO ICT Group | |
2013 – heden | Cfo ICT Group |
2012 – 2013 | Interim Magna Tyres Group |
1999 – 2012 | Cfo Ctac |
1996 – 1999 | Concern controller Achmea |
1993 – 1996 | Hoofd bedrijfseconomische analyse Stork |
1990 – 1993 | Hoofd management accounting Raillion |
Hoe ziet de organisatie eruit?
“De afzonderlijke tien business units van ICT Group zijn onderverdeeld in ICT NL (84% van de omzet), ICT Nearshoring (Strypes, 8% van de omzet) en ‘Other’ (eveneens 8%), waaronder 100%-dochter Improve Quality Services en het vorig jaar overgenomen Raster, actief in de olie- en gasindustrie. Onlangs heeft ICT een 51%-belang verworven in BMA, actief in de gezondheidssector. Verder hebben we een 50%-belang in InTraffic en enkele minderheidsbelangen.”
Wat is de strategie precies?
“Wij hebben een nadrukkelijke ‘buy and build’-strategie. Uit onderzoeken blijkt dat er diverse trends zijn die de komende jaren autonoom genoeg groeimogelijkheden bieden. Wij richten ons op een drietal thema’s, wat ook de focus binnen de organisatie waarborgt. Ten eerste ‘Smarter Cities’, de verstedelijking van de wereld. Alles in en om steden en infrastructuur wordt slimmer. Denk aan zelfrijdende auto’s, wat alleen maar kan als ook de weg slimmer wordt, en aan rioolzuivering en afvalstromen. Data en data-analyse zijn daarbij belangrijk. ICT bouwt bijvoorbeeld intelligentie in tunnels en is met het belang in InTraffic softwareleverancier aan ProRail. Verder zien wij veel groeikansen in water en infrastructuur. Zo werken wij voor hoogheemraadschappen, meten waterstanden en sturen sluizen aan. Een tweede trend is ‘Smarter Industries’, de intelligentere fabriekshal. Ten slotte richten wij ons op het thema ‘Smarter Health’ door specialisten in ziekenhuizen slimmer te laten werken. In de gezondheidssector zal de groei wat langzamer gaan dan bij de andere twee thema’s waar ook meer onze roots liggen. Vorige week konden wij de overname van het Nederlandse Nozhup met een jaaromzet van circa €9,5 mln bekendmaken. Hiermee hebben we de industriële tak significant versterkt en mag een substantiële bijdrage aan de winst per aandeel worden verwacht.”
Wat zijn jullie groeidoelstellingen?
“Groeicijfers van investeringen binnen de drie thema’s liggen de komende jaren tussen de 5 en 15%. De bottleneck voor autonome groei zal de krappe arbeidsmarkt zijn, maar wij geloven dat er naast de twee grote Franse spelers Altran en Alten plaats is voor een grote Europese industriële speler. Doel is in ieder geval de marktgroei bij te houden. Om dat te bereiken dienen wij een aantrekkelijke werkgever te zijn, waar ict-professionals aan leuke opdrachten onder een goede atmosfeer kunnen werken. In een groeimarkt lukt dat wat makkelijker, maar het is hard werken. Er werken 24 nationaliteiten bij ICT. Strypes lukt het overigens erg goed mensen te rekruteren. Door bedrijfsopvolgingsproblemen dienen zich ook overnamekansen aan. Dit zijn veelal bedrijven met een omzet van €5-10 mln en enkele met €20-25 mln omzet. Wij denken een volgende strategische slag zeker nog in Nederland te maken en internationaal in beginsel door het volgen van de klant vanuit Nederland en het exporteren van oplossingen. Ons streven is het personeelsaantal te verdubbelen tot 1500. Dan tel je goed mee in Europa. Schaal is belangrijk om de snelle technologische ontwikkeling te kunnen bijhouden. Vraag is wel even in welk tempo. Over elke stap moeten we goed nadenken. We willen iedere keer de trend laten zien dat overnames goed bijdragen en we ook autonoom gedegen draaien. Met overnames gaan wij voorzichtig te werk, het is immers people’s business. Overnames dienen ervoor te zorgen dat we in ons verdienmodel een slag maken richting meer recurring business en qua markten en technieken steviger worden met goede conjuncturele spreiding. Een bedrijf dat gewend is te detacheren gaat niet zomaar over op een service-verdienmodel. Focus blijft van belang: groot zijn in je niche en goed nadenken of we iets zelf ontwikkelen of via overnames of partners binnenhalen. Meer recurring-inkomsten komen de marge ten goede en brengen meer rust in de organisatie. Het zou mooi zijn als we op termijn circa 30% (2015: 13%, red.) van de omzet uit op cloud gebaseerde service en producten kunnen halen.”
Is de beursnotering belangrijk?
“De beursnotering is een kwaliteitslabel naar klanten, biedt ons de mogelijkheid transparantie te tonen en is belangrijk voor het werven van personeel. Verder kunnen wij de notering gebruiken voor het financieren van overnames. Met de huidige cash flow van circa €6-€7 mln per jaar en onze sterke balans kunnen we de groei goed financieren en tevens 40% van de nettowinst als dividend uitkeren. Bij grotere overnames zou er een emissie kunnen plaatsvinden. Zo financieren wij de overname van Nozhup deels met de uitgifte van 450.000 aandelen, circa 5% van het totaal. De grootaandeelhouders ondersteunen onze groeistrategie en een emissie heeft eventueel het gunstige neveneffect dat de verhandelbaarheid van het aandeel wat toeneemt. De huidige free float is beperkt tot 29%.”
Lees ook: ICT Automatisering blijft op weg omhoog