Beter Bed blijft een groeiverhaal
Beter Bed blijft autonoom groeien. Dat leidt tot extra kosten, maar toch ook tot hogere marges. Bij een k/w van 16,3 en de door ons verwachte winstgroei van 20% handhaven wij ons koopadvies
Bekijk de detailpagina van Beter Bed
Er bestaat in 2016 twijfel bij beleggers over de prestaties van Beter Bed, met name die in de grootste markt, Duitsland. Wij zien dit als een goed koopmoment.
Slaapkamerproductenmaker en -verkoper Beter Bed kende een zeer goed eerste halfjaar in 2015 en dat achtervolgt het bedrijf nu. De grootste markt, Duitsland, kende toen met 10% een grote omzetgroei. Die is in 2016 omgeslagen in een daling. Over het eerste kwartaal van 2016 kwam zij uit op 4,3% en in het nu gerapporteerde tweede kwartaal op 2,2%. Dit heeft te maken met de eerdere groeispurt, maar dus ook met tegenvallende vraag. Hetzelfde geldt voor het qua omzet veel kleinere Zwitserland.
In de andere markten is de groei uitbundig, zoals in de tweede markt, Nederland, waar de omzet in het eerste kwartaal met 17% steeg en in het tweede met 21%. Ook Oostenrijk, Spanje en België vertoonden snelle groei. De groeilanden domineerden, waardoor in het tweede kwartaal de omzetgroei op 7% uitkwam, bij een toename van de omzet van 3,5% als naar dezelfde winkels wordt gekeken. Door betere inkoop en aanpassingen in het assortiment steeg de brutomarge (omzet min inkoopkosten) van 56,7% naar 57,4%. Maar door een eenmalige €1 mln aan advieskosten voor acquisities, e-commerce en een betere logistiek steeg het operationele resultaat (ebitda) slechts van €3,7 mln naar €4,3 mln.
Op 30 augustus komt het bedrijf met de winstcijfers. In ieder geval blijft Beter Bed een mooi groeiverhaal.