TomTom oogst succes met verlegde accenten
De resultaten zijn beter dan de stagnerende omzet doet vermoeden. TomTom maakt goede vorderingen met de omslag naar diensten met een terugkerende omzet. Het houdadvies durven we echter pas te verhogen als de waardering (k/w 28) wat is teruggelopen.
Bekijk de detailpagina van TomTom
TomTom compenseert de terugloop bij draagbare navigatieapparaten met nieuwe diensten die een relatief hoge marge hebben.
Bij TomTom namen de inkomsten in het tweede kwartaal met slechts 0,2% toe, naar €265,2 mln. Hoewel die kleine stijging niet tot de verbeelding van beleggers spreekt, vertonen de onderliggende ontwikkelingen bij de verschillende divisies wel degelijk een gunstig beeld. De inkomsten bij de divisie automotive schoten met 34% omhoog naar €34,9 mln. De orderinname van deze afdeling ligt goed op koers. TomTom sloot onder meer een nieuw contract af met Volvo om kaarten, verkeersinformatie en software te leveren voor het infotainment-platform van de autobouwer. Bij de divisie Telematics steeg de omzet met 14% naar €39,9 mln. Deze afdeling heeft een systeem waarmee bedrijven hun voertuigvloot kunnen volgen, brandstof besparen en het rijgedrag verbeteren.
TomTom zet sterk in op diensten en contracten met een terugkerende omzet om de dalende afzet te compenseren van de kleine navigatie-apparaatjes waarmee de onderneming bekend is geworden. De totale verkopen van dit soort consumentenproducten daalden wereldwijd met ruim 20%. In dat opzicht is het een hele prestatie dat de omzetdaling bij de consumentendivisie beperkt bleef tot 5%, naar €157,2 mln. De licentie-inkomsten vielen ten slotte met 14% terug naar €33,2 mln. Omdat het aandeel van activiteiten met een hoge marge toenam, steeg de brutomarge van 51% naar 55%. De ebitda verbeterde van €27,8 mln naar €43,7 mln. Onderaan de streep steeg de aangepaste winst met 87% naar €23,2 mln (€0,10 per aandeel). Voor heel 2016 voorspelt het concern een omzet van €1,05 mrd en een winst per aandeel van €0,23. Dat laatste bedrag oogt wel heel erg voorzichtig, aangezien de winst per aandeel in de tweede jaarhelft dan slechts op €0,10 zou uitkomen, tegen €0,15 in de tweede helft van 2015.