Unilever versnelt autonome omzetgroei
Unilever is de uitblinker in de sector. Mede gezien de niet-veeleisende k/w van 22,3 handhaven we daarom ons koopadvies.
Bekijk de detailpagina van Unilever
Unilever beleefde andermaal een sterk kwartaal. De halfjaaromzet daalde weliswaar met 2,6%, naar €26,3 mrd, maar de autonome omzet steeg met 4,7%. Dat is de omzet zonder bijzondere, eenmalige posten, acquisities en wisselkoerseffecten. Dat is al weer hoger dan in heel 2015 (+4,1%) en 2014 (+2,9%). Het marktaandeel op veel productmarkten steeg. Een ander belangrijk criterium voor de beoordeling van de cijfers is de autonome operationele marge. Die steeg over dit halfjaar van 14,5% naar 15,0%. Dit is een maat voor de operationele efficiency en voor de mogelijkheden van het bedrijf om via innovatie (nieuwe of vernieuwde producten) hogere rendementen te behalen. De marge staat overigens ook onder invloed van de marketing-uitgaven die het bedrijf kan variëren. Zij waren dit halfjaar relatief lager. Het autonome operationeel resultaat steeg van €3902 mln naar €3949 mln.
Opvallend in de cijfers was vooral de autonome operationele marge bij Huishoudelijke producten. Die steeg met maar liefst 250 basispunten, naar 9,8%. Zo was de verkoop van vernieuwde OMO-producten een groot succes. Bij de divisie Verfrissingen was eveneens sprake van een stevige margestijging, deels door lagere marketing-uitgaven. De divisie Voeding presteert het slechtst. De marge en de onderliggende hoeveelheid verkochte producten daalden er. Prijsverhogingen zorgden toch nog voor onderliggende omzetgroei (+2,7%).
Kijkend naar de regio’s, excelleerden de opkomende markten met een autonome omzetgroei van 8% opnieuw. De marges in Latijns-Amerika werden echter deels ondermijnd door hoge inflatie.
De autonome nettowinst per aandeel steeg met 7,5%, de gewone met 1,3%, naar € 0,92,; het wisselkoerseffect was dus weer groot.