Omzetgroei Sligro vooral te danken aan overnames
Bekijk de detailpagina van Sligro
Voor Sligro stond het eerste halfjaar van 2016 in het teken van investeren in toekomstige groei. De concernomzet nam met 6% toe naar €1,36 mrd. Dat was voornamelijk te danken aan een toename van 10% bij de afdeling Foodservice. Die stijging werd voor het grootste gedeelte veroorzaakt door enkele overnames in februari van dit jaar. Op autonome basis komt de omzetgroei in dit segment uit op 2,6%. Bij de divisie Foodretail namen de inkomsten met 0,4% af. De omzet bij winkels die al ruim een jaar open zijn viel zelfs met 2,2% terug en daarmee bleef Sligro wat achter bij de Nederlandse supermarktsector.
De onderneming heeft al een begin gemaakt met het uitrollen van een nieuwe winkelformule om meer klanten te trekken. In het segment Foodservice investeert Sligro in twee nieuwe vestigingen in België, waarvan de eerste in de zomer van 2017 in Antwerpen de deuren moet openen. De brutowinst steeg met 7% naar €308 mln. Het bedrijfsresultaat daalde echter door deze investeringen en door hogere personeels- en afschrijvingslasten in verband met de recente overnames van €37 naar €34 mln. Onderaan de streep viel de nettowinst met 3% terug van €29 naar €28 mln (€0,65 per aandeel). Het concern keert een interimdividend uit van €0,45. Voor de rest van 2016 verwacht Sligro een geleidelijke omzetontwikkeling, zonder daarbij specifieke cijfers te noemen. De resultaten geven geen aanleiding om het houdadvies aan te passen.