Brexit klap voor Europese luchtvaartfondsen
Hoewel de precieze effecten van een Brexit voor de Europese luchtvaartsector nog lang niet duidelijk zijn, zien beleggers vooral de negatieve zijde. De sector heeft het ook moeilijk door de terroristische aanslagen, de stijgende olieprijs en de magere wereldeconomie.
Nieuwe onderhandelingen
Voor de Britse vliegmaatschappijen zal veel afhangen van de vraag of de Britse airlines deel blijven uitmaken van de European Common Aviation Area (ECAA). De ECAA biedt leden gelijke toegang tot bepaalde niet-EU-landen. Voor British Airways en Easyjet betekent dit voorlopig veel onzekerheid, al is de algehele verwachting dat het VK en de EU op dit gebied tot een werkbare situatie zullen komen. Ook wordt het de vraag wat er gebeurd met de afspraken tussen de Britten en de Verenigde Staten. Er bestaat een EU Open Skies regeling met de Verenigde Staten en die zullen de Britten moeten gaan heronderhandelen. De Brexit vormde voor het IMF in ieder geval reden de groeiramingen voor de wereldeconomie neerwaarts bij te stellen en dat is sowieso geen goed nieuws voor het vliegverkeer, dat sterk gecorreleerd is aan de economische ontwikkeling.Winstwaarschuwingen
Direct na de uitkomst van het Britse referendum kwam IAG met de mededeling dat een winstgroei vergelijkbaar met 2015 er dit jaar niet meer in zit. Wel voorziet het concern nog altijd een significante winstsprong ten opzichte van vorig jaar. Ook stelde IAG dat de effecten van een Brexit op de lange termijn geen impact op de business zullen hebben. Voor de korte termijn ziet IAG dus wel een negatieve impact op het vliegverkeer. De langetermijnvisie van de Groep, waartoe het Spaanse Iberia en de Spaanse prijsvechter Vueling behoren, lijkt in strijd met dat van de IATA. IAG staat er niettemin sterk voor en keert een goed dividend uit. Ook prijsvechter Easyjet kwam gelijk na het Brexit-nieuws met een negatief bericht. ‘De Brexit zorgt voor een dure euro en zal het consumentenvertrouwen aantasten en deze zomer tot minder vliegverkeer leiden’, aldus het bedrijf. Daarbij spelen annulering van vluchten vanwege slecht weer en de stakingen bij Air France en natuurlijk de terroristische aanslagen en de onrust in Turkije mee. Easyjet zag de omzet per stoelkilometer in het derde kwartaal, eindigend 30 juni, met 8,3% dalen en voor het vierde kwartaal ligt dat cijfer op basis van boekingen 7,5% lager. Easyjet voorziet bovendien een extra kostenpost van 25 mln pond, circa 5% van de nettowinst over 2015, door de gestegen olieprijs en negatieve valuta-effecten. Nadelen dus op de korte termijn, maar op de langere termijn zegt ook Easyjet geen negatieve impact te verwachten van een Brexit. Tegelijkertijd lobbyt Easyjet bij de Britse regering en de EU voor behoud van een volledig geliberaliseerde en gedereguleerde Europese luchtvaartmarkt tussen het VK en de EU. Daarmee verraadt het bedrijf eigenlijk nog niet zo zeker van zijn zaak te zijn. In ieder geval is Easyjet veel sterker afhankelijk van continentaal Europa dan IAG, dat de gehele wereld aandoet. Pluspunt van de Britse prijsvechter is dat het over een nettokaspositie beschikt en mogelijk een goed dividend kan blijven uitbetalen. Vorige week meldde Lufthansa dat de eerder verwachte lichte ebit-groei voor 2016 plaats heeft gemaakt voor een lager resultaat. De Duitsers nemen niet nadrukkelijk het woord ‘Brexit’ in de mond als oorzaak, maar spreken over toegenomen politieke en economische onzekerheden. Vooral boekingen voor langeafstandsvluchten richting Europa zijn significant onder druk komen te staan. Het onderliggende ebit over de eerste jaarhelft ligt met €529 mln nog wel hoger dan de €468 mln een jaar terug, maar de druk op de omzet per eenheid is met 5,2% zorgelijk te noemen. Datzelfde geldt voor de door hogere pensioenlasten fors gedaalde solvabiliteit. Bedroeg het eigen vermogen eind 2015 nog 18% van het balanstotaal, eind juni was dat nog maar 10,4%. Dividend wordt daarmee weer onzeker.Lees ook: Superstock: United Airlines
Hoewel de precieze effecten van een Brexit voor de Europese luchtvaartsector nog lang niet duidelijk zijn, zien beleggers vooral de negatieve zijde. De sector heeft het ook moeilijk door de terroristische aanslagen, de stijgende olieprijs en de magere wereldeconomie.
Waar de meeste sectoren de eerste koersklap van het Brexit-nieuws weer zo goed als te boven zijn, geldt dat zeker niet voor de Europese luchtvaartfondsen. De grootste koersklappen zijn gevallen bij de Britse maatschappijen Easyjet en International Consolidated Airlines Group (IAG), de groep rondom British Airways. Deze aandelen noteren nog altijd respectievelijk 32% en 24% onder het niveau van voor het bewuste Britse referendum over het lidmaatschap van de Europese Unie. Eerdere koersdalingen waren nog veel forser, tot wel 35%. De Ierse prijsvechter Ryanair en Air-France-KLM staan 19% in de min. De Duitse Lufthansa Group hield de schade aanvankelijk beperkt tot een min van 8%, maar door een winstwaarschuwing staat daar nu ook een verlies van 16% op de borden. Lufthansa trok de gehele sector weer mee omlaag. De overkoepelende International Air Transport Association (IATA) denkt dat het aantal Britten dat met het vliegtuig reist tegen 2020 circa 3-5% lager kan komen te liggen door de Brexit. De verzwakking van de Britse pond zal daarop ook zeker van invloed zijn. Logisch dus dat de Britse luchtvaartfondsen op de beurs het hardst geraakt worden. Het is echter nog bijzonder prematuur allemaal. IATA-voorman Tony Tyler benadrukte ook dat er vanuit zowel het Verenigd Koninkrijk als de Europese Unie behoefte en noodzaak blijft om te reizen en te handelen.
Nieuwe onderhandelingen
Voor de Britse vliegmaatschappijen zal veel afhangen van de vraag of de Britse airlines deel blijven uitmaken van de European Common Aviation Area (ECAA). De ECAA biedt leden gelijke toegang tot bepaalde niet-EU-landen. Voor British Airways en Easyjet betekent dit voorlopig veel onzekerheid, al is de algehele verwachting dat het VK en de EU op dit gebied tot een werkbare situatie zullen komen. Ook wordt het de vraag wat er gebeurd met de afspraken tussen de Britten en de Verenigde Staten. Er bestaat een EU Open Skies regeling met de Verenigde Staten en die zullen de Britten moeten gaan heronderhandelen. De Brexit vormde voor het IMF in ieder geval reden de groeiramingen voor de wereldeconomie neerwaarts bij te stellen en dat is sowieso geen goed nieuws voor het vliegverkeer, dat sterk gecorreleerd is aan de economische ontwikkeling.
Winstwaarschuwingen
Direct na de uitkomst van het Britse referendum kwam IAG met de mededeling dat een winstgroei vergelijkbaar met 2015 er dit jaar niet meer in zit. Wel voorziet het concern nog altijd een significante winstsprong ten opzichte van vorig jaar. Ook stelde IAG dat de effecten van een Brexit op de lange termijn geen impact op de business zullen hebben. Voor de korte termijn ziet IAG dus wel een negatieve impact op het vliegverkeer. De langetermijnvisie van de Groep, waartoe het Spaanse Iberia en de Spaanse prijsvechter Vueling behoren, lijkt in strijd met dat van de IATA. IAG staat er niettemin sterk voor en keert een goed dividend uit. Ook prijsvechter Easyjet kwam gelijk na het Brexit-nieuws met een negatief bericht. ‘De Brexit zorgt voor een dure euro en zal het consumentenvertrouwen aantasten en deze zomer tot minder vliegverkeer leiden’, aldus het bedrijf. Daarbij spelen annulering van vluchten vanwege slecht weer en de stakingen bij Air France en natuurlijk de terroristische aanslagen en de onrust in Turkije mee. Easyjet zag de omzet per stoelkilometer in het derde kwartaal, eindigend 30 juni, met 8,3% dalen en voor het vierde kwartaal ligt dat cijfer op basis van boekingen 7,5% lager. Easyjet voorziet bovendien een extra kostenpost van 25 mln pond, circa 5% van de nettowinst over 2015, door de gestegen olieprijs en negatieve valuta-effecten. Nadelen dus op de korte termijn, maar op de langere termijn zegt ook Easyjet geen negatieve impact te verwachten van een Brexit. Tegelijkertijd lobbyt Easyjet bij de Britse regering en de EU voor behoud van een volledig geliberaliseerde en gedereguleerde Europese luchtvaartmarkt tussen het VK en de EU. Daarmee verraadt het bedrijf eigenlijk nog niet zo zeker van zijn zaak te zijn. In ieder geval is Easyjet veel sterker afhankelijk van continentaal Europa dan IAG, dat de gehele wereld aandoet. Pluspunt van de Britse prijsvechter is dat het over een nettokaspositie beschikt en mogelijk een goed dividend kan blijven uitbetalen.
Vorige week meldde Lufthansa dat de eerder verwachte lichte ebit-groei voor 2016 plaats heeft gemaakt voor een lager resultaat. De Duitsers nemen niet nadrukkelijk het woord ‘Brexit’ in de mond als oorzaak, maar spreken over toegenomen politieke en economische onzekerheden. Vooral boekingen voor langeafstandsvluchten richting Europa zijn significant onder druk komen te staan. Het onderliggende ebit over de eerste jaarhelft ligt met €529 mln nog wel hoger dan de €468 mln een jaar terug, maar de druk op de omzet per eenheid is met 5,2% zorgelijk te noemen. Datzelfde geldt voor de door hogere pensioenlasten fors gedaalde solvabiliteit. Bedroeg het eigen vermogen eind 2015 nog 18% van het balanstotaal, eind juni was dat nog maar 10,4%. Dividend wordt daarmee weer onzeker.
Lees ook: Superstock: United Airlines