KPN verbetert geleidelijk
KPN wil in de tweede jaarhelft in het kader van de kostenbesparingen een extra €100 mln op jaarbasis besparen en de dienstverlening aan de klanten verder verbeteren. Dit leidt naar de verwachting van KPN tot een autonome ebitda die overeenkomt met die van 2015. Het bedrijf ligt daar nu €37 mln op achter. Dit duidt op verdere ebitdastijging. Daarom handhaven wij, bij een k/w van 31,1, toch het houdadvies.
Bekijk de detailpagina van KPN
Het Nederlandse telecombedrijf KPN heeft de trend van omzetdaling nog niet kunnen keren. De tweedekwartaalomzet daalde met 4%, naar €1,676 mrd. Dit kwam weer vooral door de zakelijke klanten, maar ook door iBasis, dat nu de internationale tak van KPN vormt (gericht op de mondiale wholesalemarkt voor spraak- en aanvullende mobiele diensten). Door dalende kosten bij beide viel het omzeteffect bij het operationeel resultaat (ebitda) weg. Dat steeg met 2%, tot €579 mln. De ebit steeg door lagere afschrijvingen zelfs met 21%, naar €205 mln. Toch daalde de nettowinst, naar €162 mln, €1 mln lager dan in 2015; KPN kon in 2015 nog gebruik maken van een belastingfaciliteit vanwege innovaties.