Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 28 jul 2016 08:31

LVMH richt zich succesvol op de groei van omzet en marktaandeel

0 0 Leestijd ongeveer

LVMH is vooral bezig met marktaandeel. De groeiende financiële kracht wordt vooral ingezet voor verdere omzetgroei. Dat drukt het operationeel resultaat op korte termijn, maar komt het op langere termijn juist ten goede. Bij een k/w van 19,1 blijven wij bij 'kopen'.

Waren bij LVMH in 2015 de divisies Parfums & Cosmetica (+7% autonome omzetgroei) en Horloges & Juwelen (+8%) de uitblinkers, in het eerste halfjaar was dat de divisie Wijnen & Sterke dranken. De autonome omzetgroei (dus zonder bijzondere posten en wisselkoerseffecten) steeg in het eerst kwartaal met 6% nog 'gematigd', maar was in het tweede kwartaal met 13% uitbundig; over het halfjaar was de groei 9%. Overigens deed Parfums & Cosmetica wel weer goed mee, met een stijging van 8% over het halve jaar. Bij Horloges & Juwelen en Winkelverkopen (Selective Retailing, onder meer op vliegvelden en cruiseschepen) kwam de halfjaargroei uit op 4 tot 5%. Bij Winkels was de groei in het tweede kwartaal met 7% hoger dan in het eerste kwartaal (4%), maar bij Horloges & Juwelen was sprake van een forse daling van de groei, van 7% in het eerste kwartaal naar 2% in het tweede kwartaal. Daar lijkt de groeitrend vanuit 2015 dus dalend te zijn. Niettemin zijn de cijfers aanzienlijk beter dan die van de Zwitserse horlogeconcurrent Swatch, die een halvering van de nettowinst moest melden bij een autonome omzetdaling van 12,5%. Merken in de verkoop LVMH's laatste divisie, Mode & Leer kende in 2016 geen autonome omzetgroei. Daarmee heeft LVMH een belangrijk verbeterpunt te pakken, want de divisie is met een omzetaandeel van 35% de grootste van het concern. Onlangs werd bekend dat LVMH Het Amerikaanse merk Donna Karan heeft verkocht, en verwacht mag worden dat ook het merk Marc Jacobs in de verkoop staat. In het persbericht bij de jaarcijfers over 2015 stond over beide merken hetzelfde: 'Er wordt gewerkt aan veranderingen in de productlijn.' Overigens vertoonde het tweede kwartaal wel een opleving, met een autonome omzetgroei van 1%. Afgewacht moet worden of dit lichte herstel zich voortzet. Halfjaarcijfers De totale halfjaaromzet van LVMH steeg met 3%, naar €17,2 mrd. De autonome omzetgroei was 4% (3% in het eerste kwartaal en 4% in het tweede). Die groei werd gedragen door de Verenigde Staten en Europa (behalve Frankrijk). Doordat LVMH in verband met toekomstige groei de marketing- en verkoopkosten flink opschroefde, bleef het operationeel resultaat (ebit) echter met €2,9 mrd gelijk. Dit gebeurde bij Winkels (meer winkels, opbouw e-commerce), en door hogere reclame-inspanningen vooral bij Parfums & Cosmetica en Mode & Leer. Lagere financieringskosten zorgden onderaan de streep voor een nettowinststijging van 8%, tot €1,71 mrd (zie tabel). Het interimdividend zal worden verhoogd van €1,35 per aandeel naar €1,40. Voor heel 2016 verwacht LVMH dat de winst van marktaandeel zich zal voortzetten, zoals in het eerste halfjaar ook gebeurde.

Waren bij LVMH in 2015 de divisies Parfums & Cosmetica (+7% autonome omzetgroei) en Horloges & Juwelen (+8%) de uitblinkers, in het eerste halfjaar was dat de divisie Wijnen & Sterke dranken. De autonome omzetgroei (dus zonder bijzondere posten en wisselkoerseffecten) steeg in het eerst kwartaal met 6% nog ‘gematigd’, maar was in het tweede kwartaal met 13% uitbundig; over het halfjaar was de groei 9%. Overigens deed Parfums & Cosmetica wel weer goed mee, met een stijging van 8% over het halve jaar. Bij Horloges & Juwelen en Winkelverkopen (Selective Retailing, onder meer op vliegvelden en cruiseschepen) kwam de halfjaargroei uit op 4 tot 5%. Bij Winkels was de groei in het tweede kwartaal met 7% hoger dan in het eerste kwartaal (4%), maar bij Horloges & Juwelen was sprake van een forse daling van de groei, van 7% in het eerste kwartaal naar 2% in het tweede kwartaal. Daar lijkt de groeitrend vanuit 2015 dus dalend te zijn. Niettemin zijn de cijfers aanzienlijk beter dan die van de Zwitserse horlogeconcurrent Swatch, die een halvering van de nettowinst moest melden bij een autonome omzetdaling van 12,5%.

Merken in de verkoop
LVMH’s laatste divisie, Mode & Leer kende in 2016 geen autonome omzetgroei. Daarmee heeft LVMH een belangrijk verbeterpunt te pakken, want de divisie is met een omzetaandeel van 35% de grootste van het concern. Onlangs werd bekend dat LVMH Het Amerikaanse merk Donna Karan heeft verkocht, en verwacht mag worden dat ook het merk Marc Jacobs in de verkoop staat. In het persbericht bij de jaarcijfers over 2015 stond over beide merken hetzelfde: ‘Er wordt gewerkt aan veranderingen in de productlijn.’ Overigens vertoonde het tweede kwartaal wel een opleving, met een autonome omzetgroei van 1%. Afgewacht moet worden of dit lichte herstel zich voortzet.

Halfjaarcijfers
De totale halfjaaromzet van LVMH steeg met 3%, naar €17,2 mrd. De autonome omzetgroei was 4% (3% in het eerste kwartaal en 4% in het tweede). Die groei werd gedragen door de Verenigde Staten en Europa (behalve Frankrijk). Doordat LVMH in verband met toekomstige groei de marketing- en verkoopkosten flink opschroefde, bleef het operationeel resultaat (ebit) echter met €2,9 mrd gelijk. Dit gebeurde bij Winkels (meer winkels, opbouw e-commerce), en door hogere reclame-inspanningen vooral bij Parfums & Cosmetica en Mode & Leer. Lagere financieringskosten zorgden onderaan de streep voor een nettowinststijging van 8%, tot €1,71 mrd (zie tabel). Het interimdividend zal worden verhoogd van €1,35 per aandeel naar €1,40. Voor heel 2016 verwacht LVMH dat de winst van marktaandeel zich zal voortzetten, zoals in het eerste halfjaar ook gebeurde.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ