Danone realiseert flinke winststijging
Wij hebben er vertrouwen in dat Danone succes zal hebben bij de pogingen om de Zuiveldivisie te laten groeien, zoals dat ook lukt bij de andere divisies. Bij een k/w van 22,1 voelen wij ons daarom comfortabel bij ons koopadvies.
Op 16 maart jongstleden verhoogden wij het advies voor Danone naar ‘kopen’. Dat was op grond van de verwachting dat het Franse voeding- en zuivelbedrijf de verreweg belangrijkste divisie, Zuivel, meer op de rails zou krijgen. De divisie is goed voor circa 50% van de totale omzet van Danone, en daarmee zeer bepalend voor de prestaties van het bedrijf als geheel. De onderneming profiteert het laatste jaar van de gedaalde melkprijs. Het niet (geheel) aan de consument doorgeven van de die daling geeft financiële ruimte om nieuwe of vernieuwde producten te ontwikkelen die melk als grondstof hebben, en die door hun hogere toegevoegde waarde voor de consument ook een hogere operationele marge geven. Het Nederlandse Friesland Campina doet hetzelfde. Danone koopt de laatste jaren ook bedrijven op die succesvol zijn geweest in de productie en marketing van dergelijke van melk afgeleide producten. Op dit moment loopt de overname van het Amerikaanse WhiteWave (vooral organische en glutenvrije zuivel). De halfjaarcijfers vormen een goed moment om te kijken hoe ver Danone is bij de opvoering van de prestaties bij Zuivel; en vanzelfsprekend ook hoe het bij de andere divisies gaat.
Halfjaarcijfers
De halfjaaromzet van Danone daalde met 3%, naar €11,1 mrd. Wordt echter naar de autonome cijfers gekeken, dus zonder de effecten van wisselkoersen en eenmalige posten, dan steeg de omzet met 3,8%, en met 4,1% in het tweede kwartaal. Het autonome operationeel resultaat steeg met 11,5%, bij een margestijging van 93 basispunten. Dat is een sterke prestatie. De autonome nettowinst nam met 15,5% toe. Omdat in de eerste helft van 2015 herstructureringsplannen werden uitgevoerd en extra afschrijvingen werden gedaan, steeg de gerapporteerde nettowinst zelfs met 108%, naar €880 mln. Danone keert geen interimdividend uit, dus deze goede cijfers waren geen aanleiding tot dividendverhoging. Wel verhoogde Danone de verwachting voor de stijging van de autonome operationele marge: van ‘solide verbetering’ naar een toename ‘in de bandbreedte van 50 tot 60 basispunten’. Dat lijkt conservatief gezien de stijging van 93 basispunten in het halfjaar, tenzij de marketing wordt opgevoerd.
De grote stijgers bij de autonome omzetgroei waren net als voorheen de divisies Babyvoeding (+6%) en Medische Voeding (+6,8%). In het tweede kwartaal lagen die groeicijfers zelfs nog hoger met respectievelijk 7,2 en 7,1%. De divisie Water groeide met 3,2% en de divisie Zuivel met 2,6%.
De Zuiveldivisie vertoont sinds het eerste kwartaal van 2014 hetzelfde beeld: dalende verkopen en stijgende prijzen die het nadelige omzeteffect van de lagere hoeveelheden (soms deels) neutraliseren. Sinds het vierde kwartaal van 2014 leek een vermindering van de daling van de verkopen op treden, maar in 2016 is die daling toch weer in beide kwartalen toch weer opgelopen naar 2,2%. De prijsstijgingen compenseerden deze ontwikkeling in 2016 echter wel meer dan volledig. Het bedrijf geeft hiervoor als oorzaak voor Midden- en Oost-Europa een verbetering van de mix van de verkochte producten: van ‘laagwaardige’ melkproducten naar hoogwaardiger producten. In Europa liep de verkoop van Actimel en Danonino beter. De divisie Zuivel ondervond de grootste problemen in beide genoemde regio’s. Europa was ook de enige regio die een daling van de autonome omzet van alle divisies samen kende (-0,1% over het halfjaar en -0,2% in het tweede kwartaal).
Kortom, Danone is met Zuivel nog niet waar het wezen moet, maar juist die ruimte voor verbetering is voor ons een argument om het koopadvies bij een niet al te veeleisende k/w van 22,1 te herhalen.