Column: misplaatste juichkreet
Lees ook: Column: wordt populisme onderschat?
Nu de overname van de internetactiviteiten van Yahoo door Verizon beklonken is, zullen aandeelhouders van beide bedrijven zich toch achter de oren krabben. Verizon kocht de kernactiviteiten van Yahoo vorige week voor zo’n $4,8 mrd terwijl Microsoft in 2008 nog bijna het tienvoudige ($45 mrd) overhad voor het hele bedrijf. Wat gebeurde er? En interessanter voor beleggers: wat ziet Verizon nog in Yahoo? Om met het eerste te beginnen: Yahoo zat in het nauw en heeft onder ceo Marissa Mayer de verkeerde sprongen gemaakt. Boven alles werd er verkeerd geïnvesteerd. Toen Mayer net aan het roer stond, nam Yahoo de microblogsite Tumblr over voor $1,1 mrd, de waarde daarvan is inmiddels tot vrijwel nul afgeschreven. Dan is er nog de beruchte deal van $375 mln per jaar met webbrowser Firefox. Voor dat bedrag werd Yahoo de standaard startpagina op Firefox, een laatste vergeefse poging om te kunnen concurreren met zoekmachine Google. En dat terwijl Yahoo een paar jaar eerder de kans had laten liggen om op zijn beurt Google en Facebook over te nemen.
Je zou je kunnen afvragen wat Verizon moet met dit zorgenkindje en voormalig lievelingetje van beleggers en analisten. Verizon zal Yahoo onder dezelfde paraplu gaan plaatsen als AOL (nog zo’n voormalig dotcom-koninkrijkje) en dan wordt duidelijk wat Verizon in deze deal ziet: bezoekers. Met alles dat straks onder Verizon valt zal het, na Google en Facebook, dagelijks het grootste aantal online bezoekers trekken. Een interessante schaal voor bijvoorbeeld het trekken van adverteerders. Maar toch, die bronzen plak achter Google en Facebook… Als Yahoo die twee veelbelovende websites een paar jaar geleden gewoon had gekocht dan had dat uitroepteken achter de naam misschien niet zo ironisch aangevoeld.
Lees ook: Column: wordt populisme onderschat?