AB Inbev verlaagt verwachtingen voor heel 2016
AB Inbev kent nog steeds problemen, in Brazilië maar ook in China. Bovendien vraagt de overname van SABMiller veel aandacht (en rentelasten). Wij prefereren in de sector daarom concurrent Heineken en geven voor AB Inbev bij een k/w van 31,7 een verkoopadvies.
De geconsolideerde tweedekwartaalcijfers van AB Inbev vertonen door de hele verlies- en winstrekening heen een daling. De omzet nam met 4% af, naar $10,8 mrd. Het operationeel resultaat (ebit) daalde met 3% naar $3,2 mrd en de nettowinst zelfs met 82% naar $410 mln. Er waren veel kosten gekoppeld aan de overname van SAB Miller. Deze verslechtering vertelt echter niet het hele verhaal, want de autonome cijfers waren beter. De bierbrouwer verkocht weliswaar minder hectoliters drank (-1,7%), maar wist de autonome omzet in Amerikaanse dollars wel met 4% te verhogen. Dat duidt op prijsmacht. De autonome ebit steeg met 3%.
Belangrijkste markten
In de VS (25% van de hoeveelheid verkochte hectoliters) werden na een daling in het eerste kwartaal weer meer hectoliters verkocht en meer omzet gedraaid, bij een hogere ebitda-marge. In Mexico (10%) groeide de hoeveelheid verkochte drank uitbundig, maar met 7,2% toch minder dan in het eerste kwartaal (13%). De ebitda-marge staat er echter onder druk door de verkoop- en marketinginvesteringen. In China (19%) daalde de hoeveelheid verkochte drank met 2,3% sneller dan in het eerste kwartaal. Maar een betere merkenmix – relatief meer Budweiser en super-premiummerken verkocht – leidde wel tot een margestijging van 26,5% naar 32,1%. In Brazilië (21%) daalde het aantal verkochte hectoliters met 4,7%. Dat was echter 8,5% in het eerste kwartaal. Schaaleffecten werkten AB Inbev bij die daling sterk tegen doordat de vaste kosten harder gingen doorwegen. De marge daalde daardoor met 217 basispunten naar 45,1%. Dat was een toename vergeleken met het eerste kwartaal (-96 basispunten).
Onze aandacht is verder gericht op Brazilië. Het land is in crisis, wat de betaalbaarheid van Budweiser en de premiummerken onder druk zet. Toch vormt juist een hogere populariteit van de ‘dure’ bieren de kern van AB Inbev’s strategie. Oplossingen die zijn aangedragen hebben te maken met een efficiëntere distributie en met het gebruik herbruikbare glazen flessen, met voor de consumenten een prijspuntensysteem waardoor het bier goedkoper wordt. Ondanks deze pogingen past AB Inbev de verwachtingen voor 2016 voor Brazilië aan van hogere netto-opbrengsten naar stabiele. In onze ogen waren de prognoses van AB Inbev voor Brazilië juist het zwakke punt binnen de verwachtingen voor het hele jaar. Op grond van de resultaten zien wij dan ook geen reden om bij een hoge k/w van 31,7 ons verkoopadvies te wijzigen.