Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Advies Jaap Barendregt, 5 aug 2016 12:01

Telegraaf Media Groep in ‘perfecte storm’

0 0 Leestijd ongeveer

De overgang van oude media naar nieuwe geeft omzetverlies. De nieuwe, digitale media renderen minder. Daarbij komt een slechte advertentiemarkt. Winst maken is dan voor TMG een probleem. Bij de hoge k/w van 22,8 geven we daarom een verkoopadvies.

TMG, vooral bekend van dagblad De Telegraaf, beleeft zware tijden. Bijna alles zit tegen en de overgang naar digitaal leidt niet altijd tot succesvolle initiatieven. Dit geeft een zodanig lage winstgevendheid, dat wij al enige tijd voor het aandeel een verkoopadvies hebben staan.

Het mediabedrijf Telegraaf Media Groep (TMG) zit in de ‘perfect storm’, een extreem turbulente periode waarin het bedrijf van veel kanten tegenslag kent. Een korte opsomming volstaat. Er wordt minder krant gelezen, het aantal advertenties is afgenomen, er wordt zelfs tegenwoordig minder televisie gekeken en de opkomst van internet vraagt om digitaal media-aanbod. Het meest illustratief voor de problemen is de halvering van de oplage van het dagblad De Telegraaf sinds het jaar 2000, tot ruim 400.000. Meerdere ontwikkelingen hangen met elkaar samen. Zo verkleinen de afnemende oplages bij de kranten bij adverteerders de lust om erin te adverteren. Tv en radio blijken aantrekkelijker en de nieuwe (internet)media zijn dat al helemaal. TMG heeft door de jaren heen op deze uitdagingen in haar markt verschillende antwoorden geformuleerd, maar het bedrijf zit nog steeds in het stormgebied

Antwoorden

In 2015 heeft TMG om te overleven een grootscheeps omvormingsproces aangekondigd waarbij geprobeerd wordt de consument in zijn behoeften op te zoeken. Het bedrijf formuleerde het als volgt: ‘TMG wil in staat zijn om 24 uur per dag en zeven dagen in de week (24/7) relevante informatie en diensten te kunnen aanbieden via de kanalen en op momenten die de consument zelf kan kiezen’. Daarmee wordt dus ingespeeld op behoeften bij gebruikers om op elk willekeurig moment nieuws of amusement te kunnen bekijken. Dit is mogelijk gemaakt door de nieuwe digitale media, waarbij vooral de mobiele applicaties die 24/7-behoeftes hebben aangewakkerd.
Onderdeel van de TMG-strategie is multimedialiteit. Televisie, radio, puzzels, games en speciale artikelen moeten de belangstelling van de consument trekken. TMG heeft daartoe met veel gedruis voor specialisatie van zijn aanbod van krantenartikelen gekozen, met rubrieken als Vrouw, Auto en Sport die onafhankelijk kunnen opereren en die digitale diensten leveren, zoals vrouw.nl. Voorts beschikt het mediaconcern over radiozenders, een puzzel- en gamesproducent en over een tv-aanbod. Het veranderde gedrag van de consument is echter in principe een aanslag geweest op de omzet, waardoor de mogelijke antwoorden moeilijker te financieren worden. Het omvormingsproces gaat gepaard met vallen en opstaan. Zo is het niet echt duidelijk waarmee de consument kan worden aangetrokken. Er zijn dan ook door TMG verschillende pogingen gedaan waarvan er enkele faliekant zijn mislukt, zoals de aankoop van de sociale netwerksite Hyves en dichtbij.nl. Dat ging gepaard met forse afschrijvingen. Er worden ook successen geboekt. Zo neemt de digitale consumentenomzet, die vooral uit online abonnementen maar ook uit combi-abonnees bestaat, sterk toe. Een digitale abonnee levert in de regel echter minder omzet op dan een krantenabonnee, zodat per saldo de concernomzet en het operationeel resultaat onder druk blijven staan. Maar toch, het maandelijks aantal pageviews van De Telegraaf is in 2015 door de grens van een miljard gegaan, bij een toenemend gebruik van video- en mobiele diensten waaronder live streaming aanbod zoals over het Amsterdam Dance Event en het aanbieden van ‘over-the-top content’ (audio, video of ander media-aanbod zonder gebruikmaking van een tv-station of kabelmaatschappij).
Een tweede antwoord van TMG is het snijden in kosten. In de laatste jaren is het aantal drukpersen verminderd door het gebruik van grotere en is ook het aantal plaatsen waar gedrukt wordt verminderd. Verder is de distributie van de kranten uitbesteed en wordt samengewerkt met andere kranten om de drukpersen en de distributie efficiënter op te zetten. Deze ingreep is gepaard gegaan met een groot aantal ontslagen.

Resultaten

De jaarcijfers over 2015 waren niet florissant. De omzet nam met bijna 7% af, tot €482 mln. Bij die daling vormden de advertentie-inkomsten het leeuwendeel (inclusief de digitale). Daar kwamen ook nieuwe reorganisatielasten bij, wat tot een nettoverlies van €23,6 mln leidde, na één van €38,1 in 2014. Wel werd de dividenduitkering hersteld (€0,16 per aandeel), wat van zelfvertrouwen getuigde.
Over het eerste halfjaar van 2016 daalde de omzet andermaal (-€15,8 mln). Nu was dat met 7,1%, naar €207 mln. Weer zat de grote daling bij de advertenties (22%, of met €9,9 mln). De inkomsten van de digitale activiteiten namen met €11,8% af, naar €18,7 mln. Wel stegen de E-commerce-inkomsten (van €9,1 mln naar €11,1 mln).
Tegenover de daling van inkomsten stond ook een daling van de uitgaven, met 3,7% naar €199 mln. Die werd veroorzaakt door de lagere volumes en door de reorganisaties. Het operationeel resultaat (ebitda) halveerde door de combinatie van dalende inkomsten en uitgaven, tot €8 mln. Er waren twee activiteiten waarvan de ebitda wel toenam, te weten Keesing Media Group en TMG Digital. Keesing profiteerde van de grote populariteit (ook bij volwassenen) van kleurboeken en van puzzelen, met een ebitdastijging van €8,7 mln naar €10,1 mln. TMG Digital zag de ebitda stijgen van €1,3 mln naar €1,9 mln. Helaas voor TMG zijn het dus de kleinere activiteiten die de verbeterde resultaten boeken.

Omdat er ook afschrijvingen van €7,5 mln waren en rentelasten en winstbelasting, ontstond er een verlies van €0,5 mln bij de voortgezette activiteiten. In de eerste helft van 2015 was dat nog -€0,1 mln geweest. Door een nettowinst bij de beëindigde activiteiten kwam er echter een plus van €3,7 mln bij de nettowinst, naar €3,1 mln. In 2015 was er nog een additioneel beëindigingsverlies van €2,4 mln geweest.
De nettowinst bij de beëindigde activiteiten betreft radio (Sky Radio en Veronica). TMG heeft eind juli een strategische samenwerking aangekondigd met Talpa (Radio 538, Radio 10). De radio-activiteiten worden samengevoegd. Daarbij hoort ook een meerderheidsbelang in de verkooporganisatie One Media Sales. Op tv-gebied heeft TMG eveneens nieuwe stappen gezet. TMG wordt begin 2017 actief op Apple tv met ‘over-the-top televisie’ (OTT). Het gaat om de levering van internetvideodiensten via De Telegraaf tv app, dus zonder betrokkenheid van een kabel- of tv-station of -netwerk. TMG wil de programmering in oktober aanstaande tijdens een 24/7-event bekend maken. Het zal vooral gaan om nieuws en sport. Tevens heeft TMG van Talpa de optie gekregen om voor 15% deel te nemen in Talpa Broadcasting (SBS6, SBS9, NET5 en Veronica) indien deze partij haar belang in SBS vergroot naar een meerderheid.
TMG blijft dus zoeken naar mogelijkheden om de omzet en winst te verhogen. Daarbij blijft het bedrijf naar verwachting opereren op de rand van verlies. Wel zal in de komende maanden het positieve effect van de reorganisaties nog verder doorwerken. Bij een hoge k/w van 22,8 handhaven we gezien de geringe winst ons verkoopadvies.

Bekijk de detailpagina van TMG

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ