Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Advies Jeroen Boogaard, 10 aug 2016 09:51

Britse discounter met sterke expansiedrift

0 0 Leestijd ongeveer

Met bodemprijzen en een beperkt assortiment maken discounters het leven van de grote supermarkten en traditionele retailers zuur. Het Britse B&M is zo’n kwelgeest. Het bedrijf richt zich op de best verkopende artikelen in een select aantal productcategorieën, waaronder huishoudelijke artikelen, tuinmeubelen en elektronica, en koopt deze rechtstreeks in grote hoeveelheden van fabrieken in Azië. De onderneming maakt een stevige groei door en wil het aantal vestigingen in het Verenigd Koninkrijk op middellange termijn verdubbelen. Over het per eind maart afgesloten boekjaar 2015/2016 groeide het aantal Britse winkels met een recordaantal van 70 naar 499, waarmee een grote stap werd gezet richting het doel van minstens 850. Dit jaar komen er naar verwachting 50 winkels bij. Ook in Duitsland wordt aan de weg getimmerd. In 2014 werd Jawoll gekocht, dat met 56 vestigingen in met name Noordwest Duitsland een vergelijkbare formule hanteert. Jawoll is inmiddels goed geïntegreerd en zal nu versneld worden uitgerold, te beginnen met 19 nieuwe vestigingen dit jaar. De groeiplannen zijn echter wel afhankelijk van de beschikbaarheid van nieuwe winkellocaties en bovendien gaan ze op de korte termijn ten koste van de autonome omzetontwikkeling. Zo is de vergelijkbare omzetgroei op de Britse thuismarkt vorig jaar vertraagd van 4,4% naar 0,3% en in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar tot stilstand gekomen. Dit komt echter vooral door de kannibalisatie van het grote aantal nieuwe vestigingen en dit effect loopt er ook weer uit. In Duitsland zijn geen autonome groeicijfers verstrekt. Nieuwe winkels zullen dit jaar wederom leiden tot een sterke toename van de omzet en winst. Door de afzwakkende autonome omzetgroei en de Brexit is de koers de afgelopen twaalf maanden met 25% gedaald tot onder de introductieprijs van 270 pence medio 2014. Het aandeel werd tegen stevige k/w van 27,6 naar de beurs gebracht, maar noteert nu tegen een aantrekkelijke waardering van 16,2 voor volgend jaar. Dat levert een goed instapmoment op.

Met bodemprijzen en een beperkt assortiment maken discounters het leven van de grote supermarkten en traditionele retailers zuur. Het Britse B&M is zo’n kwelgeest. Het bedrijf richt zich op de best verkopende artikelen in een select aantal productcategorieën, waaronder huishoudelijke artikelen, tuinmeubelen en elektronica, en koopt deze rechtstreeks in grote hoeveelheden van fabrieken in Azië. De onderneming maakt een stevige groei door en wil het aantal vestigingen in het Verenigd Koninkrijk op middellange termijn verdubbelen. Over het per eind maart afgesloten boekjaar 2015/2016 groeide het aantal Britse winkels met een recordaantal van 70 naar 499, waarmee een grote stap werd gezet richting het doel van minstens 850. Dit jaar komen er naar verwachting 50 winkels bij.

Ook in Duitsland wordt aan de weg getimmerd. In 2014 werd Jawoll gekocht, dat met 56 vestigingen in met name Noordwest Duitsland een vergelijkbare formule hanteert. Jawoll is inmiddels goed geïntegreerd en zal nu versneld worden uitgerold, te beginnen met 19 nieuwe vestigingen dit jaar. De groeiplannen zijn echter wel afhankelijk van de beschikbaarheid van nieuwe winkellocaties en bovendien gaan ze op de korte termijn ten koste van de autonome omzetontwikkeling. Zo is de vergelijkbare omzetgroei op de Britse thuismarkt vorig jaar vertraagd van 4,4% naar 0,3% en in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar tot stilstand gekomen. Dit komt echter vooral door de kannibalisatie van het grote aantal nieuwe vestigingen en dit effect loopt er ook weer uit. In Duitsland zijn geen autonome groeicijfers verstrekt. Nieuwe winkels zullen dit jaar wederom leiden tot een sterke toename van de omzet en winst.

Door de afzwakkende autonome omzetgroei en de Brexit is de koers de afgelopen twaalf maanden met 25% gedaald tot onder de introductieprijs van 270 pence medio 2014. Het aandeel werd tegen stevige k/w van 27,6 naar de beurs gebracht, maar noteert nu tegen een aantrekkelijke waardering van 16,2 voor volgend jaar. Dat levert een goed instapmoment op.

Tags

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ