Walt Disney worstelt bij tv en glorieert bij film
De motor van Disney's grootste divisie, Media Networks, sputtert, maar de andere activiteiten vangen dit meer dan op. Dat geeft ook extra risico's voor de winstgroei. Ondanks een k/w van 16,6 verlagen we daarom ons advies naar 'houden'.
De aandelenkoers van Walt Disney lijdt al enige tijd onder de zorgen bij beleggers over de ontwikkelingen bij de divisie Media Networks. Dit is met een omzetaandeel van 45% in het derde kwartaal van 2016 de grootste divisie. Media Networks is actief in de doorgifte van programma’s via kabel- en tv-stations en maakt zelf programma’s. De zorgen van de beleggers zitten in de afnemende populariteit van televisie en de groeiende interesse van vooral jongere kijkers voor video-on-demand (VOD) met aan de weg timmerende aanbieders als Netflix en Hulu. Minder kijkers betekent minder abonnees en daarmee wordt een medium voor adverteerders minder aantrekkelijk. Toch rapporteert Disney trouw elk kwartaal weer een stevige toename van het totale operationeel resultaat, aangevend dat door de spreiding van activiteiten de winstgevendheid blijft groeien. Dat was ook nu weer het geval bij de derdekwartaalcijfers. De omzet steeg met 9%, naar $14,2 mrd, het operationeel inkomen met 8%, tot $4,5 mrd, de nettowinst met 5%, naar $2,6 mrd en de nettowinst per aandeel met 10%, tot $1,59.
De divisies
In het tweede kwartaal kon Disney bij de divisie Media Networks (Cable Networks en Broadcasting) geen omzetstijging rapporteren. Over het derde kwartaal steeg de omzet met 2%. Bij het operationeel inkomen was het beeld slechter ( +9% tegen 0%). Dit kwam vooral door Broadcasting, waar de advertentie-inkomsten afnamen, meer kosten bij de deelneming in VOD-aanbieder Hulu en hogere afschrijvingen. In contrast daarmee stegen de advertentie-inkomsten bij Hulu, maar ook bij ESPN, het grootste kabelstation van Disney. Bij Cable Networks waren hogere programmakosten de belangrijkste oorzaak voor de beperkte toename van het operationeel resultaat (+1%). Kortom, de beleggers maken zich niet voor niets zorgen; de resultaten bij Disney’s grootste divisie stagneren. Het bedrijf maakte overigens ook bekend voor $1 mrd een 33%-deelneming te nemen in BAMTech, een maker van video-programma’s. De bedoeling is dat Disney’s tv- en kabelmaatschappijen programma’s gaan leveren voor videostreamingdiensten. Het gaat daarbij om nieuwe programma’s, die dus nu nog niet via de tv te zien zijn. Met BAMTech koopt Disney een technische infrastructuur voor een nieuw type dienstverlening met programma’s die verwant zijn aan de huidige activiteiten. Het is een antwoord op de nieuwe VOD-ontwikkelingen, zoals ook de deelneming in Hulu dat is. Disney heeft het recht te zijner tijd een meerderheidsbelang te nemen in BAMTech.
Tegenwicht tegen de lage groei bij Media Networks kwam van de divisies Parks and Resorts (pretparken, hotels en cruiseschepen) en Studio Entertainment (film in de bioscoop en thuis). De omzet bij de eerste divisie steeg met 6%, die van de tweede met 40%. Voor het operationeel inkomen was dat 8% en 62%. De divisie Consumer Products & Interactive Media (merchandising en games) kende een omzetdaling van 1%, vooral door een sterk derde kwartaal in het vorige jaar (met dank aan Frozen). Het operationeel inkomen daalde daardoor ook (-7%). Zoals eerder gemeld is eerder dit jaar een einde gemaakt aan de console games-activiteiten (van Infinity).
Zo zoekt Disney een weg in de nieuwe wereld van het amusement, ondertussen nog profiterend van de ‘oude’ ervaringen bij tv, film en andere amusement. Maar wat als Studio Entertainment (tijdelijk) een terugval krijgt na de hoge groeicijfers? Dan weegt Media Networks extra zwaar. De risico’s van een belegging in Disney zijn dus wel degelijk groter geworden, ook die voor de winstgroei. Om die reden verlagen wij ons koopadvies naar ‘houden’, ondanks een haalbaar ogende k/w van 16,6.